Ο παπά -Γρηγόρης άπλωσε το χέρι, έδειξε το Μανολιό. - Ετούτος φταίει! είπε, ετούτος βάνει φωτιά στο χωριό, ετούτος γεμίζει φούμαρα τα μυαλά των ανθρώπων!

- Τι ' ταν, μασκαρά, τα λόγια που 'ξεστόμισες στο πανηγύρι;

-Τα λόγια του Χριστού, αποκρίθηκε ο Μανολιός "να ελεείτε τους φτωχούς, ο που 'χει δυο πουκάμισα να δίνει το ένα, όλοι είμαστε αδέρφια" τίποτα άλλο.

 Ανέβηκε η χολή στα μάτια του παπά-Γρηγορη στράφηκε στο γερο-άρχοντα.

 - Ο άνθρωπος τούτος είναι επικίνδυνος, είπε, ανάγκη πάσα να τον διώξουμε από το χωριό μη μας μολέψει!...

Ο Μανολιός ξεκόρμησε από τον τοίχο, έβαλε την παλάμη στο στήθος .

 - ‘Εχετε γεια, άρχοντες και δεσποτάδες μου, είπε, φεύγω.

 - Στην κατάρα του Θεού! είπε ο γέροντας σηκώνοντας ψηλά το χέρι.

 -Στην κατάρα των προεστών και των παπάδων, είπε ο Μανολιός «εσείς οι παπάδες σταυρώσατε το Χριστό, αν κατέβαινε πάλι στη γης, εσείς θα τον ξανασταυρώνατε''

Από το «Χριστός ξανασταυρώνεται» του Νίκου Καζαντζάκη

 

Ζούμε μέρες περίεργες. Μέρες που σπέρνουν μίσος και θα θερίσουν θύελλες. Άνθρωποι κυνηγημένοι από τους πολέμους και το μίσος, προσπαθούν να γλιτώσουν με όποιο μέσο μπορούν. Στην προσπάθειά τους αυτή πολλοί πεθαίνουν με φρικτό τρόπο. Μανάδες πνίγονται με τα παιδιά στην αγκαλιά τους και η ελληνική κοινωνία χύνει κροκοδείλια δάκρυα ρίχνοντας τις ευθύνες σε οποιονδήποτε άλλον εκτός από τον εαυτό της. Όσοι από τους κυνηγημένους κατορθώσουν να περάσουν στη χώρα μας ζωντανοί, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα άλλο μίσος, το μίσος των εγχώριων "νοικοκυραίων" που μπορεί να νομίζουν κιόλας πως είναι Χριστιανοί. Και γιατί να μην το νομίζουν άλλωστε αν οι παπάδες τους είναι σαν κι αυτόν τον παπά στο δημοτικό συμβούλιο Σκύδρας, που σαν ένας άλλος παπα-Γρηγόρης από το «Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη καλεί τους ντόπιους να αντισταθούν στην εισβολή των «λαθραίων».

Ο «εκπρόσωπος του Θεού», αντί να καλεί το ποίμνιό του σε βοήθεια των αδυνάτων, σπέρνει κηρύγματα μίσους «Ο κλέφτης θα κλέψει», λέει. «Και για να κλέψει θα δείρει. Και αν φάει ξύλο από τον ιδιοκτήτη, θα φταίει μετά ο ιδιοκτήτης;» και συνεχίζοντας τον γεμάτο αγάπη λόγο του λέει : «Όποιος είναι ξένος είναι λαθραίος» για να αναρωτηθεί μετά ως άλλος επιθεωρητής Κλουζώ: « είναι πραγματικά πρόσφυγες ή μετακινούνται για να διαδώσουν το Ισλάμ;»

Ο παπάς αυτός, όπως πιθανόν οι περισσότεροι παπάδες, έχει μάθει να ψέλνει το Ευαγγέλιο χωρίς να μπαίνει στη διαδικασία να το καταλάβει, πιθανό να μην μπορεί κιόλας. Αν το είχε καταλάβει θα φρόντιζε ώστε κανείς άνθρωπος να μη βρίσκεται στη θέση να πεινάει και δε θα διαχώριζε τους ανθρώπους σε χριστιανούς και μουσουλμάνους. Στην τελική, θα ήταν περισσότερο άνθρωπος και λιγότερο Φαρισαίος

 

«Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί, ὅτι καθαρίζετε τὸ ἔξωθεν τοῦ ποτηρίου καὶ τῆς παροψίδος, ἔσωθεν δὲ γέμουσιν ἐξ ἁρπαγῆς καὶ ἀδικίας. 

Φαρισαῖε τυφλέ, καθάρισον πρῶτον τὸ ἐντὸς τοῦ ποτηρίου καὶ τῆς παροψίδος, ἵνα γένηται καὶ τὸ ἐκτὸς αὐτῶν καθαρόν. 

Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί, ὅτι παρομοιάζετε τάφοις κεκονιαμένοις, οἵτινες ἔξωθεν μὲν φαίνονται ὡραῖοι, ἔσωθεν δὲ γέμουσιν ὀστέων νεκρῶν καὶ πάσης ἀκαθαρσίας. 

οὕτω καὶ ὑμεῖς ἔξωθεν μὲν φαίνεσθε τοῖς ἀνθρώποις δίκαιοι, ἔσωθεν δὲ μεστοί ἐστε ὑποκρίσεως καὶ ἀνομίας» 

Από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο