Ο χαμαιλέοντας είναι ένα είδος ερπετού που το δέρμα του έχει την ιδιότητα να αλλάζει χρώμα ανάλογα με το περιβάλλον. Μεταφορικά μπορεί να είναι ο άνθρωπος που αλλάζει φρονήματα, συμπεριφορά, στάση ανάλογα με τα συμφέροντά του.

 

«Το Γραμματικό θ’ ανοίξει. Τελεία-παύλα-παρένθεση. Η Δούρου θα χωροθετήσει και κανονίστε να είστε με τις μαύρες σημαίες. Εγώ θα είμαι απέναντι»

Έτσι απάντησε με περισσή αναίδεια και περιφρόνηση η Ρένα Δούρου σε όσους την είχαν ψηφίσει για να μην ανοίξει ο ΧΥΤΑ Γραμματικού, όπως τους είχε υποσχεθεί. Εντυπωσιάζει το θράσος με το οποίο ο πολιτικός αυτός χαμαιλέοντας απευθύνεται σε όσους μέχρι πριν λίγο καιρό ήταν – ή νόμιζαν πως ήταν - συναγωνιστές της. Πόσο μάλλον όταν σκεφτεί κανείς ότι αυτή η κυρία έπρεπε να είχε πάει σπίτι της από καιρό. Μετά από τις φονικές πλημμύρες στη Μάνδρα, μετά από την εκατόμβη των θυμάτων από την πυρκαγιά στο Μάτι, η Δούρου όχι μόνο δεν είχε τη στοιχειώδη ευθιξία να παραιτηθεί, αλλά συνέχισε να κάθεται στην καρέκλα της εξουσίας ενεργώντας κόντρα στις προεκλογικές της υποσχέσεις, αυτές που την ανέβασαν σε αυτή την καρέκλα.

 

"Κυριολεκτικώς ως σαλτιμπάγκος ορίζεται ο μεσαιωνικός υπαίθριος γελωτοποιός, συνήθως άσχημος και αξιολύπητος τη εμφανίσει, συνήθως τελεί υπό τας εντολάς κάποιου προύχοντος και καθήκον του είναι η διασκέδασις των συνδαιτυμόνων. Σήμερον, σαλτιμπάγκος είναι ο γελοίος τη εμφανίσει ή/και λόγω συμπεριφοράς"

 

“Κύριε Τσίπρα, δεν σώσατε καμία Μακεδονία. Το μόνο που κάνατε είναι να δώσετε Μακεδονική εθνότητα και γλώσσα στους γείτονες μας” είπε στη Βουλή ο υποψήφιος πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης και συνέχισε αναφερόμενος στον Αλέξη Τσίπρα:

“Γιατί τα Μυστικά του Βάλτου της Πηνελόπης Δέλτα αμφιβάλλω αν τα γνωρίζει … Αν συγκινήθηκε ποτέ, όπως τόσα ελληνόπουλα, κλείνοντας αυτό το βιβλίο”

Αν υποθέσουμε ότι ο Κυριάκος έχει διαβάσει το βιβλίο, υπάρχει θέμα με την αντιληπτική του ικανότητα (όχι πως ξαφνιαζόμαστε δηλαδή). Αν πάλι δεν το έχει διαβάσει, ας διαβάσει μόνο το παρακάτω απόσπασμα από το περίφημο βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα :

Ο βλάκας είναι ένας τύπος που ούτε καν υποψιάζεται πως είναι βλάκας. Είναι ο τύπος που του δείχνουν τον ήλιο και αυτός κοιτάει το δάχτυλο, όπως χαριτολογούσαν παλιά. Ο τύπος που του δείχνουν μία πόλη και αυτός ενδιαφέρεται να δει μόνο το σπίτι του (ή και το αυτοκίνητο του αν διαθέτει ικανή δόση  βλακείας).

Κοιτάει να δει αν στην εικόνα που του δείχνουν το σπίτι του, η ιδιοκτησία του,  είναι ορατό και αν ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα.

Ο βλάκας είναι ο τύπος που καταπίνει αμάσητα όλα όσα του σερβίρουν ως γνώμη, ως θέση, ως άποψη. Ποτέ δεν έχει ενδιαφερθεί για το σύνολο, ποτέ δεν τον ένοιαξε η Φύση. Πως να χωρέσει άλλωστε το σύνολο και η Φύση στο σπίτι του βλάκα. Αφού μόνο αυτό είναι που τον νοιάζει. Αν μάλιστα χρειαστεί να εντοπίσουμε τον βλάκα ευκολότερα, είναι εκείνος  που πιστεύει και το  λέει πως η φύση είναι βρώμικη και επικίνδυνη. Θεωρεί δηλαδή τον εαυτό του εκτός φύσης, καθαρό και αμόλυντο και ας είναι ο ίδιος προσβολή για το ανθρώπινο είδος και ρύπος του πλανήτη που πατά,

 

Πολλά βιβλία για την ανθρώπινη βλακεία έχουν κυκλοφορήσει. Ένα  βιβλίο-σταθμός για την ελληνική βιβλιογραφία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα αποτελεί το δοκίμιο του Ευάγγελου Λεμπέση «H τεραστία κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω» που δημοσιεύτηκε το 1941 στην Εφημερίδα των Ελλήνων Νομικών.

Από τότε έχουν κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά πολλά άλλα βιβλία με την ίδια θεματολογία. Ένα από αυτά είναι το  “Εγχειρίδιο βλακείας” του Διονύση Χαριτόπουλου