Η Palladino είναι μια εταιρεία, από αυτές που αποκαλούνται εισπρακτικές. Ένα από αυτά τα σαπρόφυτα που, την περίοδο της κρίσης, βρήκαν την ευκαιρία να πλουτίσουν πατώντας επί πτωμάτων – μερικές φορές κυριολεκτικά – ενοχλώντας, τρομοκρατώντας και απειλώντας ανθρώπους που ήδη βρίσκονταν σε πολύ δύσκολη κατάσταση.

Δε θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Σε ένα κράτος και μια κοινωνία που βρίσκεται σε βαθιά κρίση, πώς θα γινόταν αυτό που ανθίζει να μην είναι ανήθικο και ανάλγητο; Ο ήρωας της ιστορίας μας είχε την ατυχία να μπλέξει με την εισπρακτική εταιρεία Palladino. Ένα μεσημέρι δέχτηκε από αυτήν το πρώτο τηλεφώνημα. Ας παρακολουθήσουμε την ιστορία του:

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα

- Ο ίδιος;

- Ο ίδιος

- Ωραία, ονομάζομαι Μαρία Σ. και σας καλώ από την εταιρία Palladino ….

- Όχι ευχαριστώ, δεν ενδιαφέρομαι, είπε ο κύριος Κ και έκλεισε το τηλέφωνο ανυποψίαστος. Νόμιζε πως ήταν κάποια από τις εταιρίες τηλεφωνίας ή παροχής ρεύματος που κάθε μέρα τον βομβάρδιζαν με τις υποτιθέμενες προσφορές τους. Πού να ήξερε ο δυστυχής τι τον περίμενε …

Την άλλη μέρα, δέχτηκε πάλι το ίδιο τηλεφώνημα

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα

- Είστε ο ίδιος;

- Αυτό δεν εννοούσα πριν όταν είπα μάλιστα;

 

Η συνομιλία είχε πλέον αρχίσει να του θυμίζει την περίφημη σκηνή «πορτοκαλάδα από πορτοκάλι» με τον Γιάννη Γκιωνάκη από τα «Κίτρινα γάντια». Προσπάθησε, παρόλα αυτά, να χαλαρώσει

 

- Δε σας άκουσα. Είστε ο ίδιος;

- Ο ίδιος

- Ωραία, ονομάζομαι Βασιλική Σ. και σας καλώ από την εταιρία Palladino ….

- Σας είπα ότι δεν ενδιαφέρομαι, ευχαριστώ.

 

Την επόμενη μέρα, πάλι τα ίδια. Ο κύριος Κ. είχε αρχίσει να προβληματίζεται. Ο τρόπος με τον οποίο του μιλούσαν δεν ήταν ο συνήθης τρόπος των πωλητών με την προσποιητή ευγένεια. Ήταν μεν φαινομενικά ευγενής, όμως περίεργα αυστηρός και ξεκάθαρα ανακριτικός. Με μια πρόχειρη αναζήτηση στο Internet, ο κύριος Κ. διαπίστωσε ότι η Palladino ήταν εισπρακτική εταιρεία. Ήταν αλήθεια ότι είχε κάποιες εκκρεμείς υποθέσεις, αλλά θεωρούσε ότι δεν ήταν ιδιαίτερα σημαντικές και χρονίζουσες ώστε να κινητοποιηθεί γι’ αυτό μια εισπρακτική εταιρεία. Σήκωσε τους ώμους απορώντας και προσωρινά το ξέχασε

H Palladino, όμως, δε θα τον άφηνε να ξεχάσει. Την επόμενη μέρα επανήλθε. Ο κύριος Κ. αποφάσισε να είναι συνεργάσιμος, προκειμένου να μάθει επιτέλους τι θέλουν από αυτόν.

 

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα.

- Ο ίδιος;

- Ο ίδιος.

- Ωραία, ονομάζομαι Πετρούλα Σ. και σας καλώ από την εταιρεία Palladino με αριθμό Μητρώου τάδε. Για τη δική σας ασφάλεια σας ενημερώνω ότι η κλήση σας ηχογραφείται. Εντάξει;

- Εντάξει, μπορείτε να μου πείτε τι θέλετε;

- Για να συνεχίσουμε, πρέπει να μου πείτε τα τρία πρώτα ψηφία του ΑΦΜ σας ώστε να επιβεβαιώσουμε ότι είστε το ίδιο πρόσωπο

- Όχι, κυρία μου. Εσείς με καλέσατε. Εγώ πρέπει να βεβαιωθώ ποια είστε, όχι εσείς. Καλημέρα

 

Παρά την προσπάθειά του να φανεί συνεργάσιμος, ο κύριος Κ. δεν τα κατάφερε. Αυτό επαναλήφθηκε και άλλες φορές. Ο ανακριτικός τρόπος με τον οποίο του μιλούσαν, του προκαλούσε απίστευτο εκνευρισμό και έτσι κάθε τηλεφωνική επικοινωνία κατέληγε σε αποτυχία.

Η Palladino, όμως, δεν εγκατέλειπε. Καλούσε συστηματικά κάθε μία ή δύο ημέρες και πετύχαινε τον κύριο Κ. παντού. Στη δουλειά, στα ψώνια, την ώρα που οδηγούσε, την ώρα που βρισκόταν μαζί με τα παιδιά του, την ώρα που βρισκόταν μαζί με φίλους. Και κάθε φορά τα ίδια. Το ίδιο, μηχανικά επαναλαμβανόμενο τροπάριο, με τις ίδιες λέξεις, την ίδια σειρά, την ίδια αυστηρότητα.

Εντύπωση έκανε στον κύριο Κ. το γεγονός πως όλες οι κλήσεις γίνονταν από γυναίκες. “ Ίσως οι γυναίκες είναι τελικά πιο σκληρές και πιο αδίστακτες από τους άντρες”, σκέφτηκε. “Ή, ίσως, χρησιμοποιούν τους άντρες στην επόμενη φάση, αυτή των απειλών”, όπως είχε ακούσει από άλλους παθόντες

Εν τω μεταξύ, τα τηλεφωνήματα δε σταματούσαν.

 

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα

- Ο ίδιος;

- Από την εταιρεία Palladino παίρνετε;

- Είστε ο ίδιος;

- Από την εταιρεία Palladino παίρνετε;

- Είστε ο ίδιος;

 

Για μια ακόμη φορά ο κύριος Κ. εκνευρίστηκε. Δεν μπορούσε να ανεχθεί με τίποτα το μηχανικό ανακριτικό τρόπο με τον οποίο του μιλούσαν. Ένας τρόπος που έδειχνε ότι υπήρχε κάποιο απαραβίαστο πρωτόκολλο, με βάση το οποίο μιλούσαν οι υπάλληλοι της εταιρίας. Ένας τρόπος που τους έκανε να μοιάζουν με μηχανές περισσότερο παρά με ανθρώπους. Ο κύριος Κ. πέρασε στην αντεπίθεση:

 

- Είστε μηχάνημα ή άνθρωπος;

- Είστε ο ίδιος;

- Είστε μηχάνημα ή άνθρωπος;

- Είστε ο ίδιος;

- Είστε μηχάνημα ή άνθρωπος;

 

Αυτή τη φορά ήταν η υπάλληλος της εταιρίας που έκλεισε το τηλέφωνο. Προφανώς, δεν ήταν προγραμματισμένη να αντιμετωπίσει μια τέτοια ερώτηση. Παρόλα αυτά, ο κύριος Κ. αντιλαμβανόταν πως αυτή η μικρή νίκη ήταν προσωρινή. Η μηχανή δε θα σταματούσε. Θα συνέχιζε να υπηρετεί το σκοπό για τον οποίο προγραμματίστηκε

Αυτό που ο κύριος Κ. δεν μπορούσε να καταλάβει ήταν πώς μπορούσαν να υπάρχουν άνθρωποι που δέχονταν να κάνουν αυτή τη δουλειά. ”Ίσως έχουν κι αυτοί ανάγκη”, σκέφτηκε ειρωνικά. “Ίσως και αυτοί χρωστούν κάπου και κάποια άλλη εισπρακτική εταιρεία τους τρομοκρατεί”. Γέλασε με το συλλογισμό του, αλλά ήταν εμφανές πως όλη αυτή η ιστορία τον είχε ταράξει

Από τη μία μεριά δεν ήθελε πια να ασχοληθεί μαζί τους, από την άλλη δεν άντεχε τις συνεχείς οχλήσεις. Αποφάσισε, λοιπόν, την επόμενη φορά που θα τον καλέσουν, να προσπαθήσει να μην εκνευριστεί για κανένα λόγο και να αποδεχθεί την ανάκριση που θα του κάνουν μέχρι τέλους, ώστε να μάθει επιτέλους για ποιο λόγο τον καλούν.

 

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα

- Ο ίδιος;

- Ο ίδιος

- Ωραία, ονομάζομαι Βασιλική Σ. και σας καλώ από την εταιρία Palladino με αριθμό Μητρώου τάδε. Για τη δική σας ασφάλεια σας ενημερώνω ότι η κλήση σας ηχογραφείται. Εντάξει;

- Εντάξει, τι θέλετε;

- Για να συνεχίσουμε, πρέπει να μου πείτε τα τρία πρώτα ψηφία του ΑΦΜ σας ώστε να επιβεβαιώσουμε ότι είστε ο ίδιος

- 052

- Πολύ σωστά. (ο κύριος Κ. επιβραβεύτηκε, έδωσε σωστή απάντηση). Μπορούμε τώρα να συνεχίσουμε. Σας καλώ με εντολή της εταιρίας NOVA για ένα χρέος που έχετε προς την εταιρεία.

 

Με την πρόοδο της συζήτησης, ο κύριος Κ. έμαθε ότι του έχει καταλογιστεί ένα χρέος από τη NOVA για ένα λογαριασμό που ήταν μεν στο όνομά του, αλλά δε διαχειριζόταν από αυτόν. Επιπρόσθετα, το πολύ μεγάλο μέρος του χρέους αφορούσε ποινή που επέβαλε η εταιρεία για τη διακοπή του συμβολαίου. Διακοπή που, όπως του είπαν με επιφύλαξη, έγινε από την ίδια την εταιρεία μετά από καθυστέρηση στην πληρωμή κάποιων λογαριασμών.

Ο κύριος Κ. ενημέρωσε την υπάλληλο ότι αφενός το χρέος δεν αφορά τον ίδιο και αφετέρου πως θεωρεί ότι οι διεκδικήσεις της εταιρείας μπορούν να αμφισβητηθούν νομικά.

Η υπάλληλος ανταπάντησε ότι η εταιρία της δεν μπορεί να πάρει θέση επί του θέματος και συνέστησε στον κύριο Κ. να επικοινωνήσει απευθείας μα τη NOVA. Όπως του εξήγησε, η αρμοδιότητά της είναι μόνο να παίρνει κάθε δύο ημέρες τηλέφωνο. Κάθε δύο ημέρες να πατάει πάνω στην πληγή και να την τσιγκλάει.

Ο κύριος Κ. κατάλαβε ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι δεν έχουν στην πραγματικότητα καμία αρμοδιότητα και πως κάθε κουβέντα μαζί τους ήταν χαμένος χρόνος. Ενημέρωσε την υπάλληλο πως κάποια στιγμή, όταν έκρινε ο ίδιος, θα επικοινωνούσε με τη NOVA και πιθανότατα το θέμα να έπαιρνε τη νομική οδό. Αυτή τη στιγμή, άλλωστε, είχε δικά του, πραγματικά και πιο επείγοντα προβλήματα να επιλύσει. Χαιρέτισε την υπάλληλο όσο πιο ευγενικά μπορούσε και για πρώτη φορά πίστεψε ότι ξεμπέρδεψε. Πως η Palladino δε θα τον ενοχλούσε πλέον. Αμ δε. Την επόμενη μέρα, χτύπησε πάλι το τηλέφωνο.

 

- Είστε ο κύριος Κ;

- Μάλιστα

- Ο ίδιος;

 

Καλώς ήρθατε, κυρίες και κύριοι, στον κόσμο της μηχανής. Wellcome to the machine όπως τραγουδούν και οι Pink Floyd

 

Του κυρίου Κ. (του ίδιου)