Στις 29/1/2020 και στον ιστότοπο euro2day διαβάσαμε την ανάρτηση του κ. Φ. Κόλλια με τίτλο «Πού «κολλάει» η παραχώρηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών» και υπότιτλο «Καθυστερεί η νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέπει πώληση οργανισμών λιμένων και όχι μόνο υπο παραχωρήσεις. Η δύσκολη εξίσωση με το αντισταθμιστικό τέλος του 5%. Γιατί δεν βιάζονται κυβέρνηση – ΤΑΙΠΕΔ». Φυσικά η είδηση αφορούσε και το λιμάνι της Ραφήνας, το οποίο τελεί υπό πώληση (και όχι πια παραχώρηση), είτε ανεξάρτητα είτε μέσω της υπάρχουσας παραχώρησης του ΟΛΠ, όντας τμήμα του πάλαι ποτέ «Αττικού Λιμενικού Συστήματος», που τη μία μετοχή του τη διαχειρίζεται  ο ήδη εκποιημένος  οργανισμός.

Η ανάρτηση του κ. Κόλλια και της Euro2day μας ενημερώνει πως η καθυστέρηση στην προώθηση της ρύθμισης, με την οποία ανατρέπεται το μοντέλο που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση στις αρχές του 2019 (και που προέβλεπε μόνο υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και όχι πωλήσεις οργανισμών λιμένων όπως συνέβη με ΟΛΠ  και OΛΘ).

Για ορισμένα λιμάνια, όπως της Αλεξανδρούπολης, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας έχει εκδηλωθεί σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Η αμερικανική πλευρά μεταφέρει, για παράδειγμα, με κάθε ευκαιρία το ενδιαφέρον της για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ο όμιλος Γκριμάλντι (Μινωικές Γραμμές κ.λπ.) έχει, επίσης, μεταφέρει στην κυβέρνηση το ενδιαφέρον του για τα λιμάνια του Ηρακλείου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.

Η Ραφήνα προφανώς, δεν υπάγεται σε αυτά τα ορισμένα λιμάνια για τα οποία έχει εκδηλωθεί «σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον», σύμφωνα με τον συντάκτη. Βέβαια γνωρίζουμε από τις 4/12/2019 και από δημοσίευμα της Μ. Παπακωνσταντίνου στον ιστότοπο newsit.gr, πως υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη Ραφήνα, αλλά με στόχο και προϋπόθεση την υλοποίηση του εκτρωματικού σχεδίου ανάπτυξης του, του τρομερού Monster Plan, όπως έχει εύστοχα χαρακτηρισθεί.

Δεν φέρει αδίκως αυτό το όνομα το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα της Ραφήνας. Οι πρόνοιες του είναι από αφύσικες και ανάρμοστες στη φυσιογνωμία του τόπου, έως τρομακτικές, Εξαφανίζουν το συγκριτικό πλεονέκτημα του τόπου, που είναι η σύνδεση του πολεοδομικού ιστού με ένα λιμάνι ηπίων χρήσεων, που δεν αλλοιώνει το μοναδικό φυσικό περιβάλλον της ανατολικής Αττικής.  Αντίθετα, το τερατώδες Master Plan και οι πρόνοιες του αλλοιώνουν τον ελκυστικό χαρακτήρα της ανατολικής ακτής της Αττικής και με συνοδά έργα όπως μαρίνες, υδατοδρόμιο, ξενοδοχεία – τέρατα και λιμενικές  εγκαταστάσεις κλίμακας, τείνουν να καταστήσουν το λιμάνι της Ραφήνας, ανατολικό Πειραιά με βαριά χρήση, απωθητικό προς τους υποψήφιους επισκέπτες που θα ήθελαν να απολαύσουν την Αττική φύση.  Όλα αυτά αποτελούν έτι επιβαρυντικότερα στοιχεία σε ένα φυσικό περιβάλλον που βρίσκεται στα πρόθυρα του αφανισμού και οδηγούν σε μόνιμη αλλοίωση των τελευταίων ελκυστικών χαρακτηριστικών του τόπου.

Το λιμάνι πριν

Το λιμάνι μετά

Limani prin Limani meta

Η σύγκριση των δύο καταστάσεων (πηγή: Πρωτοβουλία κατοίκων)

Με το τερατούργημα που εμφανίζεται ως στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του λίμανιού της Ραφήνας, καταστρέφονται  όλες οι παραλίες της Ραφήνας: Κόκκινο-Μπλε-Πράσινο Λιμανάκι, Πλαζ, Πανόραμα, Μαρίκες.  

P61LOT

Η σελίδα 61 της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Monsterplan

που εντάσσει την παραλία Μαρίκες στο ....Οικοδομικό Τετράγωνο 9, ενώ το Πανόραμα στο 7

Η εισήγηση της Περιφέρειας Αττικής (εισηγητής Α. Αναγνωστόπουλος – Δύναμη Ζωής) στο περιφερειακό συμβούλιο της ντροπής , που παρεμποδίστηκε από την «Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη»   στις  27/8/2019, είναι διαφωτιστική. Αναφέρει ο εισηγητής:

           «… Μετά την υποβολή της Β΄ Φάσης της Μελέτης μας ζητήθηκε… να συνταχθεί ακόμα ένα σχέδιο με όρους δόμησης χρήσεις γης, το οποίο να περιλαμβάνει όλη την επιφάνεια της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Ραφήνας, συμπεριλαμβανομένων όλων των παραλιών, Κόκκινο, Μπλέ, Πράσινο Λιμανάκι, Κεντρική Πλάζ Ραφήνας, παραλία Πανόραμα και Μαρίκες.

Η Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη μας ενημέρωνε την περίοδο εκείνη για τον αποτρόπαιο σχεδιασμό (στον οποίο συμμετείχε όπως και οι σημερινοί διάδοχοι τους, τόσο η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ - Σπίρτζης, όσο και η Περιφέρεια Αττικής - Δούρου):

«Αντίθετα με τις προεκλογικές υποσχέσεις περί μεταφοράς των παραλιών στη δικαιοδοσία του Δήμου, όλες οι παραλίες της Ραφήνας εντάσσονται πλέον στο άρμα της αλόγιστης και άνευ όρων «ανάπτυξης» με χτίσιμο Συνεδριακού Κέντρου, καταστημάτων  Εστίασης – Αναψυκτηρίων – Καφέ, χώρων στάθμευσης, αθλητικών εγκαταστάσεων, παιδικών χαρών και λοιπών χρήσεων που θα καταλάβουν ένα μεγάλο ποσοστό των παραλιών μας, που αποτελούν δημόσια γη. Η χειρότερη εξέλιξη όμως είναι η λογική ότι οι παραλίες της πόλης μας αντιμετωπίζονται ως ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΟΙΚΟΠΕΔΑ, ΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΙΜΑ».  αλλά και

«………για την εξυπηρέτηση ενός γιγαντιαίου λιμανιού, θυσιάζονται ολόκληρες περιοχές όπως η Διασταύρωση της Ραφήνας, την οποία ο ανισόπεδος κόμβος θα χωρίσει σε τουλάχιστον δύο κομμάτια ξεκομμένα μεταξύ τους, θα καταστρέψει οικονομικά την τοπική αγορά και θα επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και το θόρυβο από τη συνεχόμενη διέλευση βαρέων και μη οχημάτων.»

Άρρηκτα συνδεδεμένοι με τα παραπάνω είναι και οι σχεδιασμοί (που προωθήθηκαν από εποχής Σπίρτζη) για τον εγκιβωτισμό του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, την εγκατάσταση του υπερδιαστασιολογημένου Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων, η διάνοιξη οδού Φλέμινγκ. ‘Όλα αυτά θα μετατρέψουν  περίπου για μια 10ετία την ευρύτερη περιοχή μας σε ένα απέραντο εργοτάξιο, για να εγκαταστήσουν μία τσιμεντένια έρημο εκεί που κάποτε δέσποζε η ελκυστικότατη φύση της ανατολικής ακτής..

Δεδομένου πως ο σημερινός δήμαρχος της Ραφήνας, ενώ είχε λάβει γνώση του Monster Plan ήδη από το 2015, όπως είχε αποκαλύψει η προηγούμενη διευθύνουσα σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Ραφήνας στο περιφερειακό συμβούλιο της ντροπής (27/8/19) και δεν είχε κάνει τίποτα, η Πρωτοβουλία Κατοίκων για ένα λιμάνι που θα συμβιώνει αρμονικά με την πόλη κατέθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο Ραφήνας - Πικερμίου, της 30ης Ιανουαρίου 2020, το συνημμένο κείμενο ερωτήσεων (επισυνάπτεται το σχετικό PDF), όπου οι τρεςι κρίσιμες ερωτήσεις που τίθενται στον δήμαρχο και κοινοποιούνται στο δημοτικό συμβούλιο, είναι:

  1. Δεδομένου πως το υψηλής έντασης και μεγάλης κλίμακας Master Plan που προωθείται για το λιμάνι της Ραφήνας ήρθε στην αντίληψη του μεγαλύτερου μέρους των κατοίκων και θεωρείται δυσανάλογο με τις δυνατότητες τόσο του υφιστάμενου λιμανιού, αλλά και της πόλης της ίδιας, ερωτάται ο δήμαρχος για την θέση που θα λάβει ο ίδιος αλλά και ο δήμος απέναντι στον σχετικό σχεδιασμό
  2. Αν γνωρίζει την κατάσταση την παρούσα στιγμή; Αν τη γνωρίζει, παρακαλείται για την σχετική ενημέρωση των δημοτών και του δημοτικού συμβουλίου, αν όχι, ερωτάται το σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να ενημερωθεί, τόσο ο ίδιος, όσο και η ίδια η πόλη και οι κάτοικοι της
  3. Για όλα τα παραπάνω, απαραίτητο είναι να γίνουν γνωστά τα χαρακτηριστικά που απέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι. Η σχετική διευκρίνιση καλό είναι να ζητηθεί από το δημοτικό συμβούλιο-αν δεν έχει τη σχετική γνώση ο δήμαρχος-  με γραπτό ερώτημα που θα υποβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ

Διανύουμε καιρούς δύσκολους. Το οικονομικό όφελος βρίσκεται στην αιχμή κάθε δραστηριότητας παγκοσμίως. Το κέρδος πάνω από τους ανθρώπου, πάνω από τη Φύση, πάνω από τον πλανήτη. Το ζούμε και σε τοπική κλίμακα, βλέποντας πως καταναλώνεται η ζωή των πολλών για το κέρδος των ολίγων. Των ολίγων που όμως έχουν τη δύναμη και αποφασίζουν για ό, τι θα τους αυξήσει κι άλλο τη δύναμη και τον πλούτο που κατέχουν. Η ενημέρωση και η αντίσταση μας ως λαός, ως συνειδητοποιημένοι πολίτες, είναι επιβεβλημένη. Την επιβάλει ο αυτοσεβασμός μας και αποτελεί χρέος μας απέναντι στις επόμενες γενιές. Τις γενιές που μας έχουν δανείσει τον κόσμο που εμείς θέλουμε να καταστρέψουμε για να κερδοσκοπήσουν οι λίγοι εις βάρος του μέλλοντος μας.

 

Loading...