" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν
Τίποτα παραπάνω από το ότι
319205339 712219783586309 2265634222543469205 n  Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
Και από τους θεατές περιμένουμε
Τουλάχιστον να ντρέπονται"
                                               Μπρεχτ

(Διασκευή του ρεμπέτικου ΤΟΥ ΒΟΤΑΝΙΚΟΥ Ο ΜΑΓΚΑΣ)

Του Τιτανικού ο κάπταιν / γουρλωμάτης και γουρλής

το ναυάγιο πάει να σώσει / μα από μας δε θα σωθεί

Δες τι κάνουν στην Ευρώπη / τα ίδια κάνουμε κι εδώ

γω θα σου βαρώ το ντέφι / συ θα σέρνεις το χορό

Καπετάνιο στην Ευρώπη / φράγκα δίνουνε πολλά

κι όσοι κλείνουν δεν πεινάνε / επιδόματα σωστά

Στην Ευρώπη τα λοκντάουν / δεν είναι τόσο βαριά

Κι έσεμες για να ουρήσεις / πια δε στέλνεις πουθενά

Ας’ τα κόλπα κάπταιν-Κούλη / δωσ’ στον κόσμο λευτεριά

Και τους μπάτσους μάζεψέ τους / πρι μας εύρει συμφορά

Κάνουμε εξάσκηση στο αυθεντικό και συνεχίζουμε με τους στίχους του Τεό 

Guns of Brixton

Μαρτίου 14, 2021

Το Δεκέμβριο του 1979, κυκλοφόρησε το “London Calling” των Clash, ένας από τους σπουδαιότερους ροκ δίσκους όλων των εποχών, λίγους μήνες μετά την νεοφιλελεύθερη επίθεση της Μάργκαρετ Θάτσερ στη βρετανική κοινωνία. Ένα από τα τραγούδια του ιστορικού δίσκου είναι το “Guns of Brixton”, το πρώτο στο οποίο εμφανίζεται ο Simonon, ο μπασίστας των Clash, ως ο μόνος συνθέτης και στιχουργός και το πρώτο του ως βασικός τραγουδιστής.

Ο Simonon είχε μεγαλώσει στο Brixton, ένα προάστιο του Νότιου Λονδίνου, το οποίο φιλοξενούσε μεγάλο αριθμών μεταναστών από τη Τζαμάικα και βίωνε μεγάλη οικονομική κρίση: ανεργία, άθλιες συνθήκες διαβίωσης, εγκληματικότητα, ρατσισμό. Στους στίχους του “Guns of Brixton” ο Simonon περιγράφει τη βία με την οποία αντιμετωπίζονται οι κάτοικοι του Brixton από τις κατασταλτικές αρχές και προβλέπει στην ουσία τις σφοδρές συγκρούσεις που θα ακολουθήσουν δύο χρόνια μετά,  μεταξύ της αστυνομίας και των ομάδων άμυνας που οργάνωσαν οι μετανάστες

«Όταν κλωτσούν την μπροστινή σου πόρτα

Πώς σκοπεύεις να έρθεις;

Με τα χέρια πάνω στο κεφάλι

Ή με το δάχτυλο στη σκανδάλη του όπλου σου;

Όταν η αστυνομία μπουκάρει

Πώς σκοπεύεις να φύγεις;

Πυροβολημένος στο πεζοδρόμιο

Ή περιμένοντας στην ουρά των θανατοποινιτών;

Μπορείτε να μας συντρίψετε

Μπορείτε να μας χτυπήσετε

Μα θα πρέπει πρώτα να απαντήσετε

στα όπλα του Μπρίξτον»

(Διασκευή του ρεμπέτικου Ο ΑΝΤΩΝΗΣ Ο ΒΑΡΚΑΡΗΣ)

Ο  Κυριάκος ο υφέρπων αλιγάτωρ / μας προέκυψεν δικτάτωρ (δις)

μες του κόβιντα τα χρόνια / θα μας φάει τα πλεμόνια (δις)

Επαράτησε την κούρσα στου Λιγνάδη / που να φάει μαύρο σκοτάδι (δις)

δεν τον είδε, δεν τον ξέρει / δεν κρατούσε δα μαχαίρι (δις)

Φράγκα δίνει για κανάλια, μπατσαρία / να μας ζήσει η αριστεία! (δις)

για παιδεία και υγεία / το μακρύτερο απ’ τα τρία (δις)

Με λοκντάουν γονατίζει τον κοσμάκη / τονε σφάζει με μπαμπάκι (δις)

Δίχως πόλεμο και αίμα / μας τσακίζει με το ψέμα (δις)

Μα ο κόσμος θα τινάξει τα καπάκια / του ανάψαν τα λαμπάκια (δις)

Δέκα χρόνια στα μνημόνια / μας εστίψαν σα λεμόνια (δις)

Μέχρι  να ηχογραφήσει τα κομμάτια η ομάδα της attica voice -  και μετονομαστεί αυτοδίκαια σε attica noise - ακούμε το αυθεντικό και συνεχίζουμε με τους εμπνευσμένους στίχους του Τεό 

Στίχοι Μάνου Ελευθερίου / Μουσική: Γιάννη Μαρκόπουλου / Ερμηνεία: Χαράλαμπος Γαργανουράκης 

«Αυτός που σπέρνει δάκρυα και τρόμο

θερίζει την Αυγή θανατικό

μαύρα πουλιά του δείχνουνε το δρόμο

κι έχει τη ζωγραφιά κοντά στον ώμο

σημάδι μυστικό και ριζικό

πως ξέφυγε απ' ανθρώπους κι από Νόμο»

Αυτή ήταν η αρχική εκδοχή του τραγουδιού. Για να μπορέσει όμως να κυκλοφορήσει – ήταν ακόμη χούντα- ο Μάνος Ελευθερίου υποχρεώθηκε σε κάποιες αλλαγές. Έτσι, αντί για «τρόμο» έβαλε τη λέξη «πόνο», αντί για «θανατικό» έβαλε «ωκεανό», αντί για «ανθρώπους κι από Νόμο» έβαλε «απ' τον Άδη κι απ' τον Κόσμο»

Γυναίκα

Μαρτίου 09, 2021

Πίνακας της Δώρα Πασαλόγλου “Μαραμπού” 

Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος / Στίχοι: Νίκος Καββαδίας / Ερμηνεία: Γιάννης Κούτρας

Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία.
Παίξε στον άνεμο τη γλώσσα σου και πέρνα
Αλλού σε λέγανε Γιουδήθ, εδώ Μαρία
Το φίδι σκίζεται στο βράχο με τη σμέρνα.

Από παιδί βιαζόμουνα μα τώρα πάω καλιά μου.
Μια τσιμινιέρα με όρισε στον κόσμο και σφυρίζει.
Το χέρι σου, που χάιδεψε τα λιγοστά μαλλιά μου,
για μια στιγμή αν με λύγισε σήμερα δε με ορίζει.

Το μετζαρόλι ράγισε και το τεσσαροχάλι.
Την τάβλα πάρε, τζόβενο, να ξαναπάμε αρόδο.
Ποιος σκύλας γιος μας μούτζωσε κι έχουμε τέτοιο χάλι,
που γέροι και μικρά παιδιά μας πήραν στο κορόιδο;

Βαμμένη. Να σε φέγγει κόκκινο φανάρι.
Γιομάτη φύκια και ροδάνθη αμφίβια Μοίρα.
Καβάλαγες ασέλωτο με δίχως χαλινάρι,
πρώτη φορά σε μια σπηλιά στην Αλταμίρα

Σαλτάρει ο γλάρος το δελφίνι να στραβώσει.
Τι με κοιτάς; Θα σου θυμίσω εγώ πού μ’ είδες;
Στην άμμο πάνω σ’ είχα ανάστροφα ζαβώσει
τη νύχτα που θεμέλιωναν τις Πυραμίδες

Το τείχος περπατήσαμε μαζί το Σινικό.
Κοντά σου ναύτες απ’ την Ουρ πρωτόσκαρο εβιδώναν.
Ανάμεσα σε ολόγυμνα σπαθιά στο Γρανικό
έχυνες λάδι στις βαθιές πληγές του Μακεδόνα.

Βαμμένη. Να σε φέγγει φως αρρωστημένο.
Διψάς χρυσάφι. Πάρε, ψάξε, μέτρα.
Εδώ κοντά σου χρόνια ασάλευτος να μένω
ως να μου γίνεις, Μοίρα, Θάνατος και Πέτρα

Για πού το παν'

Μαρτίου 04, 2021

(Διασκευή του ρεμπέτικου ΣΕΡΣΕ ΛΑ ΦΑΜ)

Κι αν οι μπάτσοι με ταράζουν στα χαστούκια

κι αν στα μάγουλα το δάκρυ κάνει λούκια

κι αν δε βγαίνω πια να πάω στα μπουζούκια

και πικρό καφέ ντελίβερι ρουφάμ’

κι ούτε να φαμ’, κι ούτε να φαμ’

Κι αν γυρίζω όλη τη μέρα μέσ’ στο σπίτι

καραντίνα, στο κλουβί σαν τον Τουίτι

κι όταν βγαίνω στα κλεφτά σαν τον αλήτη

και σε φίλους δεν κοτάμε πια να παμ’

άστα να παν’, άστα να παν’

Κι αν πουλάνε παραμύθι οι ειδήσεις

κρούσματα και μούφα οι πιο πολλές μετρήσεις

κι αν τα εμβόλια προβάλλουνε σα λύσεις

και με μάσκες κι έσεμες κυκλοφοράμ’

για πού το παν’, για πού το παν’

Ξεκουμπίδια, μας ζαλίσατε τα πρέκια

αϊσιχτίρι, μας τα κάνατε τσουρέκια

ήρθε η ώρα να σας κάνουμε μπιφτέκια

και τη σχάρα που αργοψήνεστε κοιτάμ’

Βρε θα σας φαμ’, βρε θα σας φαμ’

Κάνουμε εξάσκηση στο αυθεντικό και συνεχίζουμε με τους στίχους του Τεό 

Η πιο καλή η υπουργός

Φεβρουαρίου 28, 2021

(Διασκευή του άσματος Ο ΜΑΘΗΤΗΣ του Γιώργου Ζαμπέτα)

Ο μέσος όρος μαθητών / δεκαεφτά ανά τάξη

– χα – χα – χα – χα!

και για τον κορωνοϊό / τίποτα δε θα αλλάξει

ΡΕΦΡΑΙΝ: Η πιο καλή η υπουργός /

η Κεραμοσκεπέως

– ω – ω – ω – ω

μα από καλός σα μαθητής / έμεινα μετεξεταστέος

Κολλέγια για τα παιδιά / Εκάλης και Γλυφάδας

– ω – ω – ω – ω

μα για Αμφιάλη, Ταύρο, Ρουφ /

ΧΥΤΥ, ΧΥΤΑ, Καιάδας

 

ΡΕΦΡΑΙΝ ………………………………

 

Υποδοχή πρωτοετών / απ’ την αστυνομία

– α – α – α – α

της κυρα-Νίκης το όραμα /

αυτό ειν’ για την παιδεία

 

ΡΕΦΡΑΙΝ …………………………………

 

Για εισαγωγή στα ΑΕΙ / Δέκα ο βαθμός καβάντζα

– ω – ω – ω – ω

και τηλεκπαίδευση εσαεί /

μέχρι να κάψεις φλάντζα

 

ΡΕΦΡΑΙΝ …………………………

 

Κι όλους τους εκπαιδευτικούς / θα αξιολογήσει

– ι – ι – ι – ι

και σαν τους κορωνοϊούς / θα καταπολεμήσει

 

ΡΕΦΡΑΙΝ ………………………………………………

Κάνουμε εξάσκηση στο αυθεντικό και συνεχίζουμε με τους στίχους του Τεό

Η κυρα-Λίνα

Φεβρουαρίου 22, 2021

 (Διασκευή του λαϊκού Ο ΚΥΡ-ΑΛΕΚΟΣ του Γιώργου Ζαμπέτα)

Κυρα-Λίνα απ’ το υπουργικό / στάσου δύο κουβέντες να σου πω

Κυρα-Λίνα, μανταμ-Λίνα / κει που κάθεσ’ ήταν η Μελίνα

Κυρα-Λίνα, μανταμ-Λίνα / τώρα τι κατάντια, είναι κρίμα

Το σκηνοθέτη το γνωστό / όνομα και μη χωριό

Φιλαράκι απ’ τα παλιά σου / παλουκάκι τώρα στα στερνά σου  

Κυρα-Λίνα, μίσις-Λίνα / φίλη ήσουν με μια καβαλίνα

Και για τ’ αρχαία τι να πω / ναυάγιο μοιάζει στον Τιτανικό

Που τα έβγαλες στη γύρα / κλαίει η Αφροδίτη η κακομοίρα

Τσιμεντώνει, βρε τσιμεντώνει / την Ακρόπολη η κυρα-Μενδώνη

Κι όλο τον κόσμο τον καλλιτεχνικό/έχεις αφήσει δίχως φράγκο τσακιστό

Κυρα-Λίνα, αχ κυρα-Λίνα / τους κατηγορείς για μαύρο χρήμα

Κύρα-Λίνα, αρίστη Λίνα / που ποτέ δε γνώρισες την πείνα

Και όσα λες αφ’ υψηλού / έχουνε γραφτεί στα κιτάπια του λαού

Κυρα-Λίνα, αρίστη Λίνα / χάλασε, είναι κρίμα, η βιτρίνα

Κυρα-Λίνα, αρίστη Λίνα / μου φέρνεις στο μυαλό τη γκιλοτίνα

(Διασκευή του ρεμπέτικου: Μια βραδυά στην Αμφιάλη)

Μια βραδυά απ’ την Εκάλη - του την είπαν του Μιχάλη

                                                                 (δις αντιστρόφως)

Βάζει ο Στέφανος μαγκάλι – δίχως ρεύμα κι η Εκάλη

                                                                 (δις αντιστρόφως)

Και την Εθνική την κλείνει – βρε Μιχάλη, τι ευθύνη!

                                                                 (δις αντιστρόφως)

Έριξε χιονούρα η Μήδεια – κι όλα τάκαναν  …ρχίδια

                                                                   (δις αντιστρόφως)

Τα μνημόνια φταιν Μιχάλη – πας αδιάβαστος και πάλι

                                                                 (δις αντιστρόφως)

Που διαλύσανε το κράτος – και μας έφυγεν ο πάτος

                                                              (δις αντιστρόφως)

Ποιος του φταίει του Μιχάλη – ο λαός για η Εκάλη

                                                                 (δις αντιστρόφως)

Δύο κι ένα κάνουν τρία – να μη χέσω αριστεία

                                                              (δις αντιστρόφως)    

Για όποιον δεν θυμάται το σκοπό, ακούει το original και σιγοτραγουδάει τους στίχους του Τεό

Θυμάμαι την πρώτη φορά που πρωτάκουσα αυτό το δίσκο. Ήταν ένα μουντό πρωϊνό κι εγώ ήμουν στριμωγμένος σα σαρδέλα, σε ένα τρόλεϊ που πάσχιζε να προχωρήσει σε μια μποτιλιαρισμένη Πατησίων. Δεν υπήρχαν βέβαια τα smartphones, υπήρχαν όμως τα θρυλικά walkman και δεκάδες ραδιοφωνικοί σταθμοί που έπαιζαν καλή μουσική

Ήταν το «Μ’ αρέσει να μη λέω πολλά» το τραγούδι που με πήρε και μ' έκανε να πετάξω πάνω από την πόλη εκείνο το άχαρο πρωϊνό. Θυμάμαι και την ημέρα που αγόρασα το δίσκο αυτό. Αυτή τη φορά ήταν ένα ηλιόλουστο μεσημέρι στην Πανεπιστημίου. Ο δίσκος ήταν «Ο μάγος κοιτάζει την πόλη», ο πρώτος – και καλύτερος δίσκος – των Υπόγειων Ρευμάτων.

Ο δίσκος αυτός στάθηκε ένας από τους πιο επιτυχημένους της ελληνικής ροκ σκηνής της δεκαετίας του ’90. Ο άνθρωπος που τους “ανακάλυψε” ήταν ο μουσικός παραγωγός Δημήτρης Χατζόπουλος ο οποίος, προλογίζοντας το δίσκο που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 1994, γράφει: « Υπόγεια Ρεύματα σημαίνει μουσικές αναζητήσεις που ξεκινούν από τον προσωπικό κόσμο πέντε παιδιών, συγκροτούνται στο κέντρο της πόλης (περιοχή Ψυρρή, αν αρέσκεσθε στις λεπτομέρειες) και για πρώτη φορά καταγράφονται για να ταξιδέψουν στην πόλη και πέραν αυτής. Αγαπάμε την ποίηση, αγαπάμε τη μουσική … τώρα προσπαθούμε ν’ αγαπήσουμε και τους εαυτούς μας. Παιδιά καλό ταξίδι, υπόγεια και υπέργεια …»

Οι στίχοι των τραγουδιών είναι δικοί τους, εκτός από δύο ποιήματα, τα «Ανδρείκελα» του Κώστα Καρυυωτάκη και η «Βροχή» του Χ.Λ. Μπόρχες. Καλή ακρόαση!

Youtube Playlists

youtube logo new

youtube logo new

© 2022 Atticavoice All Rights Reserved.