" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν
Τίποτα παραπάνω από το ότι
319205339 712219783586309 2265634222543469205 n  Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
Και από τους θεατές περιμένουμε
Τουλάχιστον να ντρέπονται"
                                               Μπρεχτ

Από το ανέκδοτο βιβλίο του Theo "Ανορθολογικαί Αποδράσεις"

Το μάτι του θεατή είναι κόκκινο από την ένταση, αλλά όχι λόγω του φωτισμού ή της υποθέσεως του έργου. Έχει παρατηρηθεί ότι η μοναξιά δημιουργεί στρες, το οποίο τείνει να αυξάνει τη ροή αίματος στην περιοχή των οφθαλμών αιματώνοντας ιδιαίτερα το υαλώδες σώμα (ασπράδι). Αν πηγαίνοντας στα θερινά τα σινεμά παρατηρήσετε κάποιον μόνον του, ο οποίος έχει ένα ή και δύο κόκκινα μάτια, αυτή είναι η εξήγηση και καμία άλλη. Μην πάγει το μυαλό σας δηλαδή σε κριθαράκι (χαλαζία), επιπεφυκίτιδα, κλπ. ή ότι ο τύπος αυτός κλαίει ένεκα της υποθέσεως ή της σκηνοθεσίας του κινηματογραφικού έργου. Όχι. Τίποτε από αυτά. Ο άνθρωπος αυτός ενδέχεται να έχει ερεθισμένους οφθαλμούς ένεκα μοναξιάς α π ο κ λ ε ι σ τ ι κ ώ ς.

Απ’ εκεί και πέρα βεβαίως, είναι στην διάθεσίν σας το τι θα πράξετε περαιτέρω. Αν ο άνθρωπος αυτός είναι της αρεσκείας σας, ημπορείτε να τον προσεγγίσετε, διακριτικά βεβαίως, και διά της μεθόδου των ερωτήσεων να προσπαθήσετε να αμβλύνετε το αίσθημα μοναξιάς του.

(Καλόν είναι να έχετε υπόψιν σας πάντως ότι ενδέχεται να αποτύχετε πλήρως, διότι έχει παρατηρηθεί ότι αυτού του τύπου οι μοναχικοί τύποι λόγω υπερηφανείας είναι ακατάδεχτοι εις την έξωθεν βοήθεια. Ένας δεύτερος παράγων είναι ότι πολλάκις οι τύποι αυτοί συνηθίζουν την μοναξιάν των και πραγματικά δεν έχουν ουσιαστικόν ενδιαφέρον για κοινωνικοποίηση, γεγονός που θα καταστήση την ειλικρινή σας προσπάθειαν ατελέσφορη έως και ...ενοχλητική για τον πάσχοντα.

 Σαν σήμερα, στις 18 Ιουνίουτου 2010, φεύγει από τη ζωή, σε ηλικία 88 ετών, ο Πορτογάλος συγγραφέας, ποιητής, σεναριογράφος και δημοσιογράφος Ζοσέ Σαραμάγκου, που τιμήθηκε το 1998 με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Αφιερώνουμε το παρακάτω ποίημά του στους οπαδούς του νεοφιλελευθερισμού και, ειδικότερα, στο μέλλοντα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος βέβαια, αν δεν υπήρχε ο κρατισμός, η οικογενειοκρατία και το ρουσφετολογικό κράτος που καμώνεται πως καταγγέλλει, δεν ξέρουμε πού θα βρισκόταν σήμερα. Αν θα είχε δουλειά και αν θα πληρωνόταν με μισθό μεγαλύτερο του βασικού

Aς ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα,
ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα και ο ουρανός,
ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό και ο αέρας,
ας ιδιωτικοποιηθεί η Δικαιοσύνη και ο Νόμος,
ας ιδιωτικοποιηθεί και το περαστικό σύννεφο,
ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο,
ειδικά στην περίπτωση που γίνεται την ημέρα και με τα μάτια ανοιχτά.

Και σαν κορωνίδα όλων των ιδιωτικοποιήσεων,
ιδιωτικοποιήστε τα Κράτη,
παραδώστε επιτέλους την εκμετάλλευση υμών των ιδίων
σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα με διεθνή διαγωνισμό.
Διότι εκεί ακριβώς βρίσκεται η σωτηρία του κόσμου…

Και μια και μπήκατε στον κόπο, ιδιωτικοποιήστε στο φινάλε και την πουτάνα την μάνα που σας γέννησε.

Κάμνων μπάνιο εις θάλασσαν Νισύρου ντάλα μεσημβρία μηνός Ιουλίου οραματίσθην, εν μέσω χαυνωτικής χαλαρότητος και νηνεμίας, απέραντον πέλαγος ζωής πλήρες τεράτων, ερωτημάτων, αγωνιών και τρικυμιών. Οραματίσθην με τρόμον εαυτόν κολυμβών εντός τοιαύτης θαλάσσης και ερρίγησα. Εξελθών αυτής επανήλθα εις την απτήν πραγματικότητα της αυγουστερής νήσου και με αγαλλίασιν εδέχθην τας πετσετούχας θωπείας της γυναικός μου λεγούσης “Βρε μπας κι αρρώστησες; Εσύ τρέμεις!”

Από το ανέκδοτο βιβλίο του Theo "Ανορθολογικαί Αποδράσεις"

Οι παίκτες ενώνουν τμήματα του φεγγαριού, που τυχαία βρέθηκαν στην κατοχή τους, και σιγά-σιγά ολοκληρώνουν μία πανσέληνο που όντως φεγγοβολάει. Το παιχνίδι παίζεται με σβηστά φώτα και πανσέληνο. Μόλις ολοκληρωθεί η εντός του δωματίου πανσέληνος, πρέπει να πεταχτεί από ψηλά στο νερό. Εκεί θα παραμείνει και, λόγω της μνήμης του νερού, θα φέγγει ακόμα και τις σκοτεινές νύχτες.

Το παιχνίδι παίζεται με όσους παίκτες θέλετε. Δεν υπάρχει σκοπός, νικητής ή ηττημένος. Υπάρχει μόνο το παιχνίδι.

Από το ανέκδοτο βιβλίο του Theo "Ανορθολογικαί Αποδράσεις"

 

Αργύρης Χιόνης (1943 - 2001)

Θα ’ρθει μια μέρα που τα δέντρα θα μισήσουν την αχαριστία των ανθρώπων και θα σταματήσουν να παράγουν ίσκιο, θροΐσματα κι οξυγόνο. Θα πάρουνε τις ρίζες τους και θα φύγουν. Μεγάλες τρύπες θα μείνουνε στη γη εκεί που ήταν πριν τα δέντρα. Όταν οι άνθρωποι καταλάβουνε τι έχασαν, θα πάνε και θα κλάψουνε πικρά πάνω απ’ αυτές τις τρύπες. Πολλοί θα πέσουν μέσα. Τα χώματα θα τους σκεπάσουν. Κανείς δεν θα φυτρώσει.

Ουδέποτε υπήρξε η λεγόμενη “κανονικότητα” της καθημερινότητας.

Οι άνθρωποι πάντα σκάρωναν νοητικές κατασκευές που θα τους έκαναν τη ζωή ευκολότερη.

Πάντα συγκέντρωναν την προσοχή τους – προσπαθούσαν τουλάχιστον – στο εδώ και το τώρα, στο μικρόκοσμο της καθημερινότητας, φοβούμενοι το χάος μιας συνολικής χωροχρονικά θέασης της ζωής.

Ή μήπως...αντίστροφα; Ή μήπως ο γράφων πάντα συγκεντρωνόταν στη συνολική εικόνα της ζωής, φοβούμενος τον ...εγκλωβισμό στο μικρόκοσμο της καθημερινότητας;

Ποιός θα κρίνει τον κανόνα ή την εξαίρεση;

Ποιός θα ήταν, ας πούμε, ένας αντικειμενικός; παρατηρητής;

Μα ποιός άλλος από το κομμάτι μας εκείνο που εθελουσίως μπορούμε να το βαφτίσουμε “αντικειμενικό παρατηρητή” (Α.Π.)

Και ποιά θα ήταν η χρησιμότητα ενός Α.Π. σε έναν κόσμο που δεν αισθάνεται να έχει την ανάγκη ενός Α.Π.;

Μα έτσι δεν ήταν πάντα; Ποιός χρειαζόταν τους φιλοσόφους και τους ποιητές;

Μα ποιός άλλος από το κομμάτι μας εκείνο που εθελουσίως θέλει και μπορεί να αποστασιοποιηθεί από το εδώ και το τώρα και να αγκαλιάσει τη συνολική εικόνα της ζωής!

Έχουμε όλοι ένα τέτοιο κομμάτι;

Ο γράφων μου γνέφει καταφατικά. Εν υπνώσει έστω, όλοι μας έχουμε ένα τέτοιο κομμάτι.

Όσο πλησιάζει το βιολογικό μας τέλος, τόσο μεγαλώνει η ελπίδα να αφυπνιστεί το κομμάτι αυτό.

Και γιατί μιλάμε για ελπίδα;

Μα επειδή αυτό είναι το προνομιακό κομμάτι ημών, των homo sapiens, το φαντασιακό, αυτό που κυρίως μας διαχωρίζει από την υπόλοιπη βιόσφαιρα.

Και γιατί παρακαλώ, τέτοια έγνοια για διαχωρισμό από την υπόλοιπη βιόσφαιρα, από τα άλλα ζώα, όπως συνηθίζουμε να λέμε;

Μα επειδή ο γράφων, αλλά και ο αναγνώστης, τυχαίνει να ζουν στο συγκεκριμένο ιστορικό χωροχρόνο, όπου με γεωμετρικά αυξανόμενη ταχύτητα τρέχουμε καταπάνω στον τοίχο που θα μας συντρίψει – ή στο κενό, αν προτιμάτε τις πτώσεις από ψηλά.

Και ο τοίχος αυτός δεν είν’ άλλος από τον τοίχο που χτίσαμε εμείς οι ίδιοι, με ίδια μας τα χέρια και μυαλά. Και το όνομα αυτού;

Πολιτισμός; Τεχνολογία; Καπιταλισμός; Ανάπτυξη; Διαλέξτε όνομα της αρεσκείας σας, αλλού είναι το θέμα, όχι στο όνομα… (Δεν είναι λίγες οι φορές που εγκλωβιζόμαστε στις λέξεις αντί να απελευθερωνόμαστε με τη βοήθειά τους)

Το μόνο βέβαιο είναι το αυτοκτονικό μας τέλος. Μιάς και δεν καταφέραμε να γίνουμε ανθρώπινη σύνθεση-συλλογικότητα-κοινωνία, αλλά παραμείναμε ένα σκέτο άθροισμα δισεκατομμυρίων ατόμων.

Δεν υπάρχει θεία δίκη ούτε και θεία ανταμοιβή. Ό,τι σπέρνουμε θερίζουμε.

Στο μεγαλοδύναμο, σοφό(;) χέρι μας είναι η απόφαση ζωής και η απόφαση θανάτου.

That’s all folks!

EXCILED THINKER

Από το ανέκδοτο βιβλίο "Ανορθολογικαί Αποδράσεις" του Theo

 Στις 29   Απριλίου του 1933 πεθαίνει ο Κωνσταντίνος Καβάφης, σε ηλικία 70 ετών. Ένα από τα πιο γνωστά του ποιήματα, ίσως το πιο γνωστό, είναι η «Ιθάκη». Ένας ύμνος στην αξία του ταξιδιού, ένας ύμνος στο πιο μεγάλο ανθρώπινο ταξίδι, την ίδια τη ζωή. Μία παρότρυνση να ζούμε την κάθε στιγμή, άσχετα με τον προορισμό μας, άσχετα με το στόχο μας. Αλλά και οι στόχοι που βάζουμε, ακόμη και αν τους ξεπεράσουμε, ακόμη κι αν τελικά φτωχούς τους βρούμε, η μεγάλη τους αξία είναι ότι μας χάρισαν το πλούσιο ταξίδι

 

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, 
να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, 
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.

Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, 
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι, 
τέτοια στο  δρόμο σου ποτέ σου δέν θα βρεις, 
αν μέν᾿ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.

Τους  Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, 
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις, 
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου, 
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.

Να εύχεσαι να ῾ναι μακρύς ο δρόμος. 
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωϊά να είναι 
που με τι ευχαρίστηση, με τι χαρά 
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους·

να σταματήσεις σ᾿ εμπορεία Φοινικικά, 
και τες καλές πραγμάτειες ν᾿ αποκτήσεις, 
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κ᾿ έβενους, 
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής, 
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά.

Σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας, 
να μάθεις και να μάθεις απ᾿ τους σπουδασμένους. 
Πάντα στο νου σου νάχης την Ιθάκη. 
Το φθάσιμον εκεί ειν᾿ ο προορισμός σου.

Αλλά μη βιάζης το ταξείδι διόλου. 
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει. 
Και γέρος πια ν᾿ αράξης στο νησί, 
πλούσιος με όσα κέρδισες στον δρόμο, 
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώση η Ιθάκη.

Η Ιθάκη σ᾿ έδωσε τ᾿ ωραίο ταξίδι. 
Χωρίς αυτήν δεν θάβγαινες στον δρόμο. 
Άλλα δεν έχει νά σε δώσει πιά.

Κι αν πτωχική την βρης, η Ιθάκη δεν σε γέλασε. 
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, 
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

 Οι πόνοι της Παναγιάς - Κώστας Βάρναλης (1927)

 

Πού να σε κρύψω, γιόκα μου, να μη σε φτάνουν οι κακοί;
Σε ποιο νησί του Ωκεανού, σε ποια κορφήν ερημική;
Δε θα σε μάθω να μιλάς και τ’ άδικο φωνάξεις
Ξέρω πως θάχεις την καρδιά τόσο καλή, τόσο γλυκή,
που με τα βρόχια της οργής ταχιά θενά σπαράξεις.

Συ θα ‘χεις μάτια γαλανά, θα ‘χεις κορμάκι τρυφερό,
θα σε φυλάω από ματιά κακή και από κακό καιρό,
από το πρώτο ξάφνιασμα της ξυπνημένης νιότης.
Δεν είσαι συ για μάχητες, δεν είσαι συ για το σταυρό.
Εσύ νοικοκερόπουλο, όχι σκλάβος, όχι σκλάβος ή προδότης

Τη νύχτα θα σηκώνομαι κι αγάλια θα νυχοπατώ,
να σκύβω την ανάσα σου ν’ ακώ, πουλάκι μου ζεστό
να σου ‘τοιμάζω στη φωτιά γάλα και χαμομήλι,
κ’ ύστερα απ’ το παράθυρο με καρδιοχτύπι να κοιτώ
που θα πηγαίνεις στο σκολειό με πλάκα και κοντύλι…

Κι αν κάποτε τα φρένα σου το Δίκιο, φως της αστραπής,
κι η Αλήθεια σου χτυπήσουνε, παιδάκι μου, να μη την πεις.
Θεριά οι ανθρώποι, δεν μπορούν το φως να το σηκώσουν.
Δεν είναι αλήθεια πιο χρυσή σαν την αλήθεια της σιωπής.
Χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταυρώσουν.

 Ώχου, μου μπήγεις στην καρδιά, χίλια μαχαίρια και σπαθιά.
στη γλώσσα μου ξεραίνεται το σάλιο, σαν πικρή αψιθιά!
– Ω! πώς βελάζεις ήσυχα, κοπάδι εσύ βουνίσιο …-
Βοηθάτε, ουράνιες δύναμες, κι ανοίχτε μου την πιο βαθιά
την άβυσσο, μακριά απ’ τους λύκους να κρυφογεννήσω!

Η χώρα μας βρίθει παραλιών παντός τύπου: Αμμώδεις, βραχώδεις, με βοτσαλάκι ψιλό ή χονδρό, κλπ. Από τους τουρίστες προτιμώνται οι αμμώδεις και δη ξανθές παραλίες. Παραλλήλως, η ανεργία αποτελεί μίαν ανίατον σύγχρονην ασθένεια, μίαν κοινωνικήν πληγή, η οποία σταθερά υπονομεύει τα θεμέλια του κοινωνικού μας οικοδομήματος.

Η πρότασίς μου είναι η εξής: Να εξοικονομηθούν πόροι διά πρόγραμμα λειάνσεως των βοτσάλων και βράχων των ακτών μας, με σκοπόν την μετατροπήν των εις αμμώδεις τοιαύτας! Η μετατροπή αυτή θα επιφέρει αύξησιν του τουριστικού ρεύματος, δεδομένης της προτιμήσεως των τουριστών, καθώς και εισροήν πρόσθέτων πόρων διά την κάλυψιν των πληρωμών των εργαζομένων στον τομέα αυτόν. Με πρόχειρους αλλά ρεαλιστικούς υπολογισμούς η οριστική μεταμόρφωσις των παραλιών μας θα είναι εφικτή περί το 2070, (έτος οριστικής επανεξόδου από τα μνημόνια) λαμβάνοντας φυσικά υπ’όψιν και τις βελτιούμενες τεχνολογίες λειάνσεως, αλλά και την αυξανόμενην προτίμησιν των βορείων εις την μεσογειακήν λεκάνη.

 Μετά από επαφές μου με κυβερνητικά κλιμάκια δεν διατηρώ ίχνος αμφιβολίας για την αποδοχήν του σχεδίου από τους ιθύνοντες. Ανησυχώ πάραυτα, διά την απόδοχήν του από τους άμεσα ενδιαφερομένους, δηλ. τους ανέργους μας... Μήπως κάποιες αρνητικές εικόνες του παρελθόντος (π.χ. κτίσιμο πυραμίδων, αρχαία ορυχεία, στρατόπεδα εργασίας εξορίστων, κλπ.) ανακινηθούν από φερέλπιδες συνδικαλιστάς και αποτρέψουν τελικώς την πρόοδον του σχεδίου. Ωστόσον είμαι αισιόδοκσος διότι, προϊόντων των χρόνων και συνάμα των ελαστικών σχέσεων και ωραρίων εργασίας, η ανωτέρω περιγραφείσα πρότασις θα είναι και η μόνη λύσις διακοπών για τους ανέργους μας και –γιατί όχι;- και για τους εργαζομένους μας, οι οποίοι ενδέχεται με ενθουσιασμό να αγκαλιάσουν το πρότζεκτ, συνδυάζων εργασίαν με διακοπές και μπάνια!...

Από το ανέκδοτο βιβλίο "Ανορθολογικαί Αποδράσεις" του Theo

SARONIC

Αντισταθείτε

Απριλίου 06, 2019

Η διαθήκη μου, του Μιχάλη Κατσαρού (1950) 

Αντισταθείτε, σ’ αυτόν που χτίζει ένα μικρό σπιτάκι 
και λέει: καλά είμαι εδώ. 
Αντισταθείτε, σ’ αυτόν που γύρισε πάλι στο σπίτι 
και λέει: Δόξα σοι ο Θεός . 

Αντισταθείτε,
στον περσικό τάπητα των πoλυκατοικιών 
στον κοντό άνθρωπο του γραφείου 
στην εταιρεία εισαγωγαί- εξαγωγαί 
στην κρατική εκπαίδευση 
στο φόρο 
σε μένα ακόμα που σας ιστορώ. 

Αντισταθείτε, 
σ’ αυτόν που χαιρετάει απ’ την εξέδρα ώρες
ατέλειωτες τις παρελάσεις 
σ’ αυτή την άγονη κυρία που μοιράζει 
έντυπα αγίων λίβανον και σμύρναν 
σε μένα ακόμα που σας ιστορώ. 

Αντισταθείτε πάλι σ’ όλους αυτούς που λέγονται μεγάλοι 
στον πρόεδρο του Εφετείου αντισταθείτε 
στις μουσικές τα τούμπανα και τις παράτες 
σ’ όλα τ’ ανώτερα συνέδρια που φλυαρούνε 
πίνουν καφέδες σύνεδροι συμβουλατόροι 
σ’ όλους που γράφουν λόγους για την εποχή 
δίπλα στη χειμωνιάτικη θερμάστρα 
στις κολακείες τις ευχές τις τόσες υποκλίσεις 
από γραφιάδες και δειλούς για το σοφό αρχηγό τους. 

 Τότε μπορεί βέβαιοι να περάσουμε προς την 
Ελευθερία.

Youtube Playlists

youtube logo new

youtube logo new

© 2022 Atticavoice All Rights Reserved.