" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν
Τίποτα παραπάνω από το ότι
319205339 712219783586309 2265634222543469205 n  Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
Και από τους θεατές περιμένουμε
Τουλάχιστον να ντρέπονται"
                                               Μπρεχτ

Διαβάστε στην πασχαλινή έκδοση της RAF-WEST -που κυκλοφορεί εκτάκτως Μεγάλη Παρασκευή:

  •  Ραφήνα, υποδεχόμαστε τον σερίφη με το Άγιο Φως με τιμές αρχηγού γαλαξία. Στα χέρια του σερίφη. θαύματα συμβαίνουν
  • Πασχαλινά έθιμα, Ήταν μια φορά. ένα γατόσπιτο
  • Πολιτισμός: Οι θίασοι στήνονται και "ζεσταίνονται" ενόψει της θεατρικής περιόδου

Οι σημαντικές εξελίξεις σε μεγάλα γεγονότα, στη χώρα και τον τόπο, οδήγησαν στην έκδοση εκτάκτου παραρτήματος της Ραφ Ουέστ Τζέρναλ (RAF WEST Journal) 

  • Στη Ραφ Τάουν εντοπίζονται ρόμπες να περπατούν σε δημόσια θέα. Αντιδήμαρχος αποκαλύπτει και ανακαλύπτει την πυρίτιδα - Διάβημα από την κινεζική πρεσβεία - Κρίνει η ανακάλυψη τις εκλογές; Περισσότερα στην έκτακτη Ραφ Ουέστ Τζέρναλ
  • Περιθωριακοί οικολόγοι vs σερίφη. Ποια ήταν η έκβαση της μάχης; Διαβάστε σήμερα στη Ραφ Ουέστ Τζέρναλ που κυκλοφορεί
  • Τελικός του κυπέλλου Ελλάδας στη Ραφ Τάουν; Ποια η θέση του σερίφη; Μεγάλο ρεπορτάζ επί του πιεστηρίου

Στην Εφημερίδα των Συντακτών της 9ης Απριλίου 2022 διαβάσαμε ένα άρθρο με τον τίτλο «Πάγος» από την Κομισιόν στα «σπιτάκια ανακύκλωσης». Το άρθρο αναφερόταν στην ενόχληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα «σπιτάκια» της Ανταποδοτική Ανακύκλωση ΑΕ και το κόστος τους, το οποίο ανέρχεται σε 372.000 ευρώ ανά σπιτάκι. Στην Αττική, η προμήθεια τέτοιων «σπιτιών ανακύκλωσης» γίνεται μέσω του -ελεγχόμενου από τον περιφερειάρχη Αττικής, Γ. Πατούλη- φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της πολυπληθέστερης περιφέρειας της χώρας (ΕΔΣΝΑ: Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής) και διανέμονται στους δήμους. Η Κομισιόν άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάμιξης της OLAF (Office européen de lutte antifraud δηλαδή της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας καταπολέμησης της Απάτης). Θυμηθήκαμε και κάτι έρευνες για διπλές αποφάσεις και προνομιακές σχέσεις της ΑΑ, αλλά αυτά ακόμα διερευνώνται

Αν θα έχει μπλεξίματα ο κολλητός του Μίχου, ο Πατούλης, ποσώς μας ενδιαφέρει. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το ενδεχόμενο επιστροφής ή απόδοσης των χρημάτων για τους οικίσκους, των ευρωπαϊκών πόρων, από το ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

 

«Πάγος» από την Κομισιόν στα «σπιτάκια ανακύκλωσης»

του Στέργιου Ζιαμπάκα

 

Με επιστολή της στον Αδ. Γεωργιάδη η επίτροπος Ελίζα Φερέιρα ζητεί διευκρινίσεις για τις επενδύσεις που αφορούν τα της αγοράς εξοπλισμού και παγώνει ως τότε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ● Στην Αττική ο σχετικός διαγωνισμός προέβλεπε την προμήθεια έως 180 τέτοιων «σπιτιών» αντί του ποσού των 66,6 εκατ. ευρώ ● Από τις Βρυξέλλες αφήνονται υπόνοιες για το ενδεχόμενο μελλοντικής εμπλοκής της OLAF.


Στον «πάγο» με τον πλέον επίσημο τρόπο βάζει η Κομισιόν ευρωπαϊκούς πόρους για την αγορά εξοπλισμού ανακύκλωσης που προωθείται στην ελληνική Αυτοδιοίκηση. Με μια επιστολή από την οποία αναδύεται δυσαρέσκεια έως και εκνευρισμός από την Ευρωπαϊκή Ενωση προς τις ελληνικές αρχές, η επίτροπος για τη Συνοχή και τις Μεταρρυθμίσεις, Ελίζα Φερέιρα, ενημερώνει τον Ελληνα υπουργό Ανάπτυξης, Αδ. Γεωργιάδη, ότι η Κομισιόν απαιτεί διευκρινίσεις γύρω από τις επενδύσεις που αφορούν τα «σπίτια ανακύκλωσης» («recycling houses») και, μέχρι αυτές να παρασχεθούν, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση αποσύρεται.

Η επιστολή της κ. Φερέιρα υπεγράφη ηλεκτρονικά στις 8 Μαρτίου 2023 και αποτελεί απάντηση σε προηγούμενη επιστολή, υπογεγραμμένη από τον κ. Γεωργιάδη, στις 10 Φεβρουαρίου 2023. Οπως προκύπτει από την αλληλογραφία, ο Ελληνας υπουργός περιέγραφε στις ευρωπαϊκές αρχές λεπτομέρειες σχετικά με τα «σπιτάκια ανακύκλωσης», που τα προμηθεύονται οι ελληνικοί ΟΤΑ με ευρωπαϊκούς πόρους, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) 2014-2020.

Είχε υπάρξει προηγούμενη αλληλογραφία για τον συγκεκριμένο εξοπλισμό ανακύκλωσης μεταξύ ευρωπαϊκών και ελληνικών υπηρεσιών, τον Οκτώβριο του 2022 και τον Ιανουάριο του 2023, μέχρι που ο κ. Γεωργιάδης απευθύνθηκε στην ίδια την επίτροπο, περιγράφουν πηγές της Κομισιόν, κατόπιν ερωτημάτων της «Εφ.Συν.».

Στην τελική απάντησή της προς τον υπουργό Ανάπτυξης, η κ. Φερέιρα ήταν ξεκάθαρη: Μέχρι οι ελληνικές αρχές να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα και την αναλογία κόστους/απόδοσης των «σπιτιών ανακύκλωσης» και επομένως να διευθετηθεί οριστικά το ζήτημα, «…το καλύτερο βήμα είναι να αποσύρουμε τις σχετικές δαπάνες από τις αποζημιώσεις και να μην τις συμπεριλάβουμε σε επόμενες αξιώσεις πληρωμής».

AA

Ο οικίσκος τη νύχτα. 372.000 ευρώ ίσως να είναι και λίγα για τέτοιο ωραίο θέαμα

 

Προφανείς αιχμές

«Έχω ζητήσει από τις υπηρεσίες μου να ενημερώσουν τους ομολόγους μου στην ελληνική διοίκηση για περαιτέρω ενέργειες που είναι απαραίτητες για τη διευθέτηση αυτού του ζητήματος, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι η χρηματοδότηση της Ε.Ε. εφαρμόζεται ανά πάσα στιγμή με στρατηγικό, αποτελεσματικό και οικονομικά αποδοτικό τρόπο», καταλήγει -με προφανείς αιχμές προς την ελληνική κυβέρνηση- η επιστολή της Ευρωπαίας επιτρόπου.

Η αναφορά στα «σπίτια ανακύκλωσης» παραπέμπει ευθέως στην «Ανταποδοτική Ανακύκλωση Α.Ε.» -πρόκειται για το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης ανακυκλώσιμων απορριμμάτων στα «σπιτάκια», του οποίου οι καταναλωτές μπορούν να αφήνουν συσκευασίες μιας χρήσης (π.χ. πλαστικά μπουκάλια, αλουμινένια κουτάκια), εισπράττοντας αντίτιμο μέσω κουπονιών αξίας 0,03 ευρώ ανά συσκευασία.

Στην Αττική, η προμήθεια τέτοιων σπιτιών ανακύκλωσης γίνεται μέσω του -ελεγχόμενου από τον περιφερειάρχη Αττικής, Γ. Πατούλη- φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της πολυπληθέστερης περιφέρειας της χώρας (ΕΔΣΝΑ: Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής) και διανέμονται στους δήμους.

Ο διαγωνισμός-μαμούθ που είχε υλοποιήσει ο ΕΔΣΝΑ το 2020 προέβλεπε –μεταξύ άλλων εξοπλισμών ανακύκλωσης- την προμήθεια έως 180 (90+90) τέτοιων σπιτιών, με τελικό κόστος (συμπεριλαμβανομένου δικαιώματος προαίρεσης και ΦΠΑ) τα 66.625.000 ευρώ, που μεταφράζεται σε κόστος 372.000 ευρώ/σπιτάκι.

Ανάδοχος και μοναδικός μειοδότης με έγκυρη προσφορά ήταν η «ΤΕΧΑΝ ΑΒΕΕ» που κατασκευάζει αυτά τα σπιτάκια. Οι συνολικές προμήθειες εξοπλισμού του διαγωνισμού του ΕΔΣΝΑ (συνολικού κόστους 219 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου δικαιώματος προαίρεσης και ΦΠΑ) εντάχθηκαν στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ, εφόσον είχαν προκύψει μειοδότες.

15a 324

 

Εθνικοί πόροι

Πηγές του ΕΔΣΝΑ, επικαλούμενες στοιχεία από το λογιστήριο του Συνδέσμου μέχρι τα μέσα Μαρτίου, ανέφεραν στην «Εφ.Συν.» ότι έχουν παραληφθεί 44 σπιτάκια και έχουν πληρωθεί τα 41 –ποσότητα που ισοδυναμεί με κόστος κατά τι μεγαλύτερο των 15 εκατ. ευρώ.

Πηγές από τον κλάδο της διαχείρισης απορριμμάτων, που έχουν μάλιστα γνώση της επιστολής της κ. Φερέιρα, επισημαίνουν το ενδεχόμενο, μετά την αντίδραση της Κομισιόν, να αντικατασταθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι με εθνικούς πόρους, σημειώνοντας ότι οι συμβάσεις που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο για την προμήθεια των σπιτιών είναι νόμιμες και δεν μπορούν να αθετηθούν.

Τι θα συμβεί σε μια τέτοια περίπτωση; Θα αντικατασταθούν οι πόροι του ΥΜΕΠΕΡΑΑ από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ); Θα αναγκαστούν οι ΟΤΑ ή Σύνδεσμοι των ΟΤΑ (όπως ο ΕΔΣΝΑ) να καλύψουν τις προμήθειες από τους δικούς τους πόρους, επιβαρύνοντας –κατ’ επέκταση– τους προϋπολογισμούς των δημοτών; Ανάλογες –και πολλές άλλες διευκρινιστικές– ερωτήσεις απηύθυνε η «Εφ.Συν.» στο υπουργείο Ανάπτυξης, χωρίς να λάβει απαντήσεις.

Το σχόλιο κύκλων του υπουργείου σε 9 πολύ συγκεκριμένα ερωτήματα της «Εφ.Συν.» για την επιστολή της κ. Φερέιρα ήταν το εξής και μόνο:

«Η αλληλογραφία μεταξύ του υπουργού κ. Γεωργιάδη και της επιτρόπου αποτελεί συνέχεια αλληλογραφίας που απεστάλη από υπηρεσιακά στελέχη της Ε.Ε. και αφορά το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου. Σε καμία περίπτωση δεν έχει τεθεί θέμα απόσυρσης της χρηματοδότησης από την πλευρά της Ε.Ε., καθώς ήδη εκ των 464,2 εκατ. ευρώ που έχουν διατεθεί για δράσεις απορριμμάτων, ποσό 203 εκατ. ευρώ έχει ήδη επιστραφεί από την Ε.Ε. προς την Ελλάδα. Επιπλέον, σημειώνεται ότι ο αναφερόμενος τρόπος ανακύκλωσης είναι σύμφωνος με τον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) και αναφέρεται ρητά σε αυτόν, ενώ η ελληνική πλευρά έχει ήδη προβεί στην πρόσληψη συμβούλου που θα εκτιμήσει τη σχέση κόστους-οφέλους της διαδικασίας ανακύκλωσης μέσα από τα “σπιτάκια”».

Bournous AA

Η  ανακύκλωση τους κάνει όλους χαρούμενους

Υπόνοιες από τις Βρυξέλλες

Σημειώνεται ότι η κ. Φερέιρα στην επιστολή αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στα «σπιτάκια ανακύκλωσης» και όχι σε κάποιον ευρύτερο σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων. Μάλιστα, πηγές της Κομισιόν που απάντησαν σε διευκρινιστικές ερωτήσεις της «Εφ.Συν.» αποσαφήνισαν ότι η αλληλογραφία για τα «σπιτάκια ανακύκλωσης» αφορά περιοχές της Αττικής, της Κρήτης και της Πελοποννήσου.

Οσον αφορά την απόσυρση πόρων που -κατά το υπουργείο- «δεν έχει τεθεί», η επιστολή της κ. Φερέιρα είναι ξεκάθαρη (βλ. έγγραφο). Σημειώνεται ακόμα ότι, τη στιγμή που το υπουργείο Ανάπτυξης περί άλλα τυρβάζει, πηγές των Βρυξελλών σπεύδουν να αφήσουν υπόνοιες ακόμα και για το ενδεχόμενο μελλοντικής εμπλοκής της OLAF, εάν προκύψουν συγκεκριμένες υποψίες απάτης.

Υπενθυμίζεται ότι το όνομα της «Ανταποδοτικής» είχε εμφανιστεί και σε υποκλαπείσες συνομιλίες μεταξύ κυβερνητικών στελεχών, συγκεκριμένα του γενικού γραμματέα Αποβλήτων, Μ. Γραφάκου, και του (πρώην υπουργού Περιβάλλοντος) Κ. Χατζηδάκη.

OLAF

Θα αναμιχθεί η OLAF; Κανείς δεν ξέρει αλλά το ενδεχόμενο κάλυψης του κόστους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μένει ανοιχτό (το απευχόμαστε)

Σε συνομιλία που είχε αποκαλύψει η εφημερίδα «Documento» και φέρεται να είχε γίνει στις 21/11/2020, ο κ. Γραφάκος εμφανίζεται να λέει ότι ασχολείται «δύο μέρες με την έκθεση του ΕΟΑΝ για την Ανταποδοτική» και ο προϊστάμενός του υπουργός τον κόβει, επισημαίνοντας: «Δεν ξέρω αν πρέπει να τα πούμε από εδώ» (βλ. «Εφ.Συν.» 12/12/2022: «Οι υποκλοπές και τα συμφέροντα...»). Περίπου 40 ημέρες μετά, η κυβέρνηση προχώρησε σε ανασχηματισμό και ο κ. Χατζηδάκης μετακινήθηκε στο υπουργείο Εργασίας.

 

Πηγή

Ενδιαφέρουσες συνδέσεις

Το σκοτάδι πίσω από τη ξεριζωμένη Μανόλια του Πικερμίου

Ποια είναι τελικά η Ανταποδοτική Ανακύκλωση;

Ποιος υπονομεύει τον ΕΟΑΝ;

Όπως μας έχουν δυστυχώς, συνηθίσει, σε μία σχεδόν εικονική διαβούλευση, μόνο και μόνο για να τηρηθούν τα προσχήματα, κατατέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την κατασκευή του παραλιακού πεζόδρομου και τις επεμβάσεις στην ακτογραμμή και στον πυθμένα . 

Διαβάσαμε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), διαβάσαμε και σχετική ανάρτηση του Εξωραϊστικού Συλλόγου "Μάτι" και αποφασίσαμε -έστω και με μικρή καθυστέρηση- να γράψουμε  τις εντυπώσεις μας, οι οποίες επιβεβαιώνουν τους φόβους μας πως πρόκειται για μία εντατική και εκτατική επέμβαση που απειλεί να αλλοιώσει οριστικά μία από τις ομορφότερες φυσικές  και αντιπροσωπευτικές του Αττικού τοπίου, περιοχές. Φυσικά οι ήπιες εναλλακτικές που στο εξωτερικό προτιμώνται και αποδεδειγμένα λειτουργούν, δεν τέθηκαν καν ως πιθανή επιλογή. Συνηθισμένο φαινόμενο εκεί όπου ο τζίρος έχει προτεραιότητα έναντι της αισθητικής, της λειτουργίας αλλά και της ουσιαστικής προστασίας του τόπου.

Οι προτεινόμενες επεμβάσεις.

Οι επεμβάσεις που προτείνονται είναι η αποθέωση της ανθρώπινης αλαζονείας και της εχθρικής προς τη φυσικά συμβατή διαχείριση. Πρόκειται για επεμβάσεις  που απαιτούν εκτατική και εντατική χρήση σκυροδέματος και ξένων προς τον τόπο υλικών,  επιδιώκοντας την πλήρη και μη αναστρέψιμη, αλλοίωση έως καταστροφή, του υπάρχοντος φυσικού τοπίου και των λειτουργιών του.

1. Προτείνεται η αφαίρεση σε όλο το μήκος του παραλιακού μετώπου και σε πλάτος 3,5 μέτρων του εδαφικού υλικού σε βάθος 50 εκατοστών. Προτείνεται δηλαδή η καταστροφή του φυσικού προστατευτικού μανδύα, την άρση της φυσικής προστασίας, του φυσικού «οπλισμού» των εδαφικών και υπεδαφικών στρώσεων. Το ριζικό πλέγμα που έχει αναπτυχθεί επί σειρά ετών είναι ο φυσικός προστατευτικός μανδύας της ακτογραμμής και ο μόνος που -αποδεδειγμένα στην πάροδο του χρόνου- λειτουργεί. Εδώ σημειώνουμε πως στη ΜΠΕ παραλείπεται η αναφορά του συνόλου των ειδών της χλωρίδα της περιοχής, ειδικά του προστατευτικού Carpobrotus eduliw και γίνεται αναφορά (και αυτή αόριστα) μόnο στο σχίνο (Pistacia lentiscus. Λάθος ή παράλειψη με στόχο;

2. Προτείνεται να αφαιρεθεί από τις 3 παραλίες του Ματιού, παραλία Γαβριήλ , παραλία κάτω από ξενοδοχείο «Μάτι» και την παραλία Αργυράς Ακτής, η άμμος σε βάθος 25εκ. Συνολικά 190 κυβικά, περίπου  20 μεγάλα φορτηγά. Στη θέση της άμμου θα μπει γεωύφασμα και υποδομή από οπλισμένο σκυρόδεμα. Πρόκειται για υποδομή ξύλινου deck. Διαδρόμου δηλαδή από ξύλινες σανίδες οι οποίες σε μερικά χρόνια θα έχουν αλλοιωθεί ή/και  καταστραφεί. Οι δε μεταλλικές δοκίδες πάνω στις οποίες θα διαστρωθούν τα ξύλα πολύ σύντομα θα σκουριάσουν, δεδομένης της έκθεσης στις συνθήκες της θαλάσσιας ακτής. Πρόκειται για επέμβαση η οποία δεν εντάσσει τη διαδρομή στο περιβάλλον παρά μόνο οπτικά και μάλιστα για παρατηρητές που θέλουν να παραβλέψουν πως πρόκειται για διατάραξη της περιβαλλοντικής ισορροπίας με την προσθήκη ξένων προς το περιβάλλον στοιχείων.

Στη συνέχεια της διαδρομής, στο Κόκκινο Λιμανάκι ο πεζόδρομος (η όδευση) βγαίνει και συνεχίζει στο πεζοδρόμιο. Αντίθετα στο Μάτι για κάποιο ακατανόητο λόγο, η διαδρομή πρέπει να είναι ακριβώς δίπλα στην θάλασσα. Ακόμα και αν καταστρέφεται η ακτή.

Η ακόμα χειρότερη εναλλακτική

Η δεύτερη προτεινόμενη «λύση», εναλλακτική πρόταση, είναι η έμπηξη  κατά μήκος της όδευσης, μεταλλικών πασσάλων διαμέτρου  30 εκατοστών σε βάθος δύο μέτρων. Επί των πασσάλων θα κατασκευαστεί  εξέδρα από σκυρόδεμα. Και πάλι οι συνθήκες του θαλασσίου μετώπου θα προσδώσουν ελάχιστο χρόνο ζωής σε υποδομή και επιδομή, αλλά το χειρότερο είναι οι επιπτώσεις από τη φάση κατασκευής.

Οι οπές στην άμμο θα γίνουν με πασσαλομπήχτη, δηλαδή μηχάνημα (ή μηχανήματα) τα που σίγουρα δεν χωράνε στο παραλιακό μέτωπο και η καταστροφή που θα προκαλέσουν με την είσοδο τους θα είναι σοβαρότατη.  

Το τσιμεντένιο μέτωπο

Η σταθεροποίηση των κλίσεων του παραλιακού μετώπου προτείνεται να γίνει με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα (shotcrete ή gunite) .Το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα χρησιμοποιείται στη διάνοιξη σηράγγων για την σταθεροποίηση της διανοιχθείσας διατομής, η οποία κατόπιν επενδύεται με προκατασκευασμένα στοιχεία (προφίλ) γιατί το gunite είναι αντιαισθητικό και δεν εξασφαλίζει μόνιμη σταθεροποίηση. Αν στις σήραγγες το gunite είναι πρακτικά αόρατο για τους διερχόμενους, σε μία ακτή θα είναι σε θέση βιτρίνας. Θα αποτελεί κυρίαρχο τοπιακό χαρατηριστικό. Ο ψεκασμός ενός παραλιακού μετώπου με gunite θα εξαφανίσει το φυσικό τοπίο, αυτό που χαρακτήριζε μέχρι σήμερα την παραλία, με αμφίβολη αποτελεσματικότητα. Οι κοιλότητες των βράχων θα γεμίσουν με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα και το τελικό αποτέλεσμα θα είναι επιεικώς απαράδεκτο. Επιπλέον, μέρος του σκυροδέματος θα καταλήξει στις παραλίες και τη θάλασσα προκαλώντας έντονη ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος.

ShotcreteII

Το πρότυπο για το θαλάσσιο μέτωπο στο Μάτι

Μία ακόμα φρικτή αλλοίωση θα είναι η «λείανση» του μετώπου με κοπή ή αφαίρεση των βραχωδών εξάρσεων. Δηλαδή αφανισμό αυτού που γνωρίσαμε ως κύριο τοπίο των παραλιών της Αττικής. Ακόμα η αφαίρεση βραχώδους υλικού θα αποκαλύψει επιφάνειες τρωτές στη διάβρωση καθιστώντας το όλο εγχείρημα μία αποτυχία, που  η αποκατάσταση της ίσως και να μην είναι πλέον εφικτή.

Για όλες τις παραπάνω εργασίες απαιτείται χώρος κίνησης των μηχανημάτων, ο οποίος δεν υπάρχει. Συνεπώς θα αυξηθούν οι παρεμβάσεις σε μεγαλύτερη έκταση από την έκταση του έργου, προκαλώντας καταστροφές, μη αποκαταστάσιμες οι περισσότερες εξ αυτών

 

Η φύση προσφέρει λύσεις

Δεν υπάρχει άνθρωπος που να διαφωνεί στο ότι η ίδια η Φύση λύνει τα προβλήματα. Αρκεί και οι άνθρωποι να συνεργαστούν μαζί της.

Σχετικά κοντά στις παραλίες του Ματιού βρίσκεται η παραλία Μαρίκες. Η παραλία αυτή έχει στην πλάτη της ένα θαυμάσιο αμμοθινικό σύστημα που γέννησαν οι αποθέσεις άμμου από τη θάλασσα. Η προστασία της παραλίας Μαρίκες από τη θαλάσσια διάβρωση (και με τη θάλασσα να προσφέρει άμμο αντί να την παρασέρνει) οφείλεται στον beachrock σχηματισμό, δηλαδή έναν επιμήκη ύφαλο μπροστά στην αμμώδη παραλία. Όσοι δέρνονται από άγνοια έχουν βαφτίσει τον σχηματισμό αυτόν ως «τσιμέντα των Γερμανών» έχοντας φτιάξει στο φαντασιακό τους και μία ιστορία που θέλει τους Γερμανούς στην κατοχή να το έχουν εγκαταστήσει για να αποβιβάζονται στρατιώτες και πολεμικό υλικό στη Ραφήνα. Τόσο βαθιά στο υποσυνείδητο τους έχει εισχωρήσει αυτό το μύθευμα που κάποιοι έχουν και ψευδείς μνήμες των κατοχικών στρατευμάτων να σκυροδετούν την ακτή. Φυσικά τα ιστορικά και επιστημονικά στοιχεία τους διαψεύδουν με κρότο αλλά είπαμε. Πιο εύκολα περνάμε καμήλα από μάτι βελόνας παρά τους πείθουμε πως πρόκειται για παραμύθι που κάποιος, κάποτε και για άγνωστο λόγο, κυκλοφόρησε στο καφενείο. Μάλιστα οι πιο φανατικοί της ανοησίας θέλουν και να απομακρύνουν αυτόν τον προστατευτικό μανδύα ως «αντιτουριστικό» ή «αντικολυμβητικό»

Η μίμηση της Φύσης με την κατασκευή ύφαλων κυματοθραυστών στο Μάτι, όχι μόνο θα προστατεύσει τις παραλίες από τη διάβρωση αλλά θα τους προσφέρει και επιπλέον άμμο ως φερτό υλικό από τα κύματα, το οποίο θα συγκρατείται. Έτσι αμβλύνεται έως εκμηδενισμού το πρόβλημα της παράκτιας διάβρωσης σε συνεργασία με την ίδια τη Φύση. Κάθε επέμβαση εχθρική προς τη φυσική εξέλιξη είναι καταδικασμένη σε αποτυχία και δεν χρειάζεται να λάβουμε τα επίχειρα της αλαζονείας μας για να το καταλάβουμε. Όπως το gunite ή η εκσκαφή και επανεπίχωση με ….άμμο.

Εμπλουτισμός με άμμο

Διατομή του εμπλουτισμού με άμμο (ΜΠΕ)

 

Η εκβολή του ρέματος Παππά (Αργυρά Ακτή) - Η ανθρωπογενής ζημιά

Ο ισχυρισμός πως η μελέτη δεν είναι πλήρης βρίσκει έρεισμα (ενδεικτικό των στόχων της μελέτης) στην περίπτωση της Αργυράς Ακτής. Εκεί οι ζημιές και οι διαβρώσεις δεν έχουν προκληθεί από φυσικά αίτια (πλημυρίδα, κυματισμός κλπ) αλλά είναι ανθρωπογενείς. Τα ανθρωπογενή αίτια που έχουν προκαλέσει τη διάβρωση δεν αναφέρονται καν και φυσικά δεν προτείνεται και η ακύρωση τους (όπως η ταβέρνα στην Αργυρά Ακτή, η απαραίτητη κατεδάφιση της και η ακόλουθη απελευθέρωση του χώρου).  Παρόλα αυτά η μελέτη θέλει να αντιμετωπίσει τις «φυσικές απειλές….»

P30

Η ταβέρνα Αργυρά Ακτή στην εκβολή του ρέματος Παππά

 

Η παραλία της Αργυράς Ακτής είναι το σημείο εκβολής του ρέματος Παππά. Έχει μεγάλο εύρος παραλίας αλλά καταλαμβάνεται το 70% από κατασκευή με επεκτάσεις και τσιμεντένιες βεράντες. Οι κατασκευές φτάνουν μέχρι την ακτογραμμή σε βαθμό που αν θες να περπατήσεις κατά μήκος της παραλίας πρέπει να το κάνεις μέσα από τη θάλασσα. Κανονικά και λογικά θα πρέπει να κατεδαφιστεί η κατασκευή η οποία είναι παράνομη και βρίσκεται μέσα στη ζώνη Θ1 της ΖΟΕ Μεσογείων. Επίσης είναι χτισμένη ακριβώς πάνω στην εκβολή του ρέματος Παππά εμποδίζοντας και τη στερεομεταφορά δηλαδή εμποδίζει τον εμπλουτισμό της παραλίας. Αν η κατασκευή αυτή κατεδαφιστεί τότε θα ελευθερωθεί η ζώνη του αιγιαλού και της παραλίας σε όλο της το πλάτος (πάνω από 10μ από τη ακτογραμμή προς τη λ. Δημοκρατίας) και θα αποκαλυφθεί ελεύθερη, η ζώνη αιγιαλού και παραλίας. Και φυσικά θα συνεχίσει να εμπλουτίζεται με φερτά υλικά από το ρέμα οπότε δεν θα είναι απαραίτητος ο εμπλουτισμός της. Οι δε κυματοθραύστες που προτείνονται δεν θα χρειαστούν (αφού  είναι παράλογο να υποστηρίξουν μία παράνομη κατασκευή αφενός και δεν απαιτούνται για να δημιουργήσουν μεγαλύτερη αμμουδιά ενώ μπορεί να δημιουργηθεί φυσικά άρα και πιο σταθερά). Και αυτό ήταν ένα μόνο παράδειγμα της ανεπάρκειας της μελέτης (εκτός αν η αυτή η  ανεπάρκεια εξυπηρετεί άλλους σκοπούς)

 

Η συντονισμένη επίθεση στον τόπο

Το παραλιακό μέτωπο της ανατολικής Αττικής αποτελεί ένα ιδιαίτερο τοπίο, φυσικά σχηματισμένο αλλά και σημειακά κατεστραμμένο από την ανθρώπινη αλαζονεία και την κακώς εννοούμενη «ανάπτυξη». Μάθαμε να θεωρούμε ως ανάπτυξη όσα θέλουν να επιβάλλουν στην αισθητική, την κοινωνία και τις λειτουργίες της, οι ανάγκες των κάθε λογής ιδιωτικών συμφερόντων, «επενδυτών» και των αρπακτικών που παρασιτούν γύρω τους. Οι επιτήδειοι που συχνά είναι οι ίδιοι με αυτούς που αναφέραμε στην προηγούμενη πρόταση, προωθούν μία αντίληψη «μεγαλοϊδεατισμού» περί του οικιστικού ιδεώδους, το οποίο το συνοψίζουν με εκφράσεις που μόνο πικρό γέλιο προκαλούν. Εκφράσεις όπως «Ματιώτικη Ριβιέρα» ή «εκσυγχρονισμός τουριστικού προϊόντος» αντιδιαστέλλονται με έννοες συμβατές με το μέτρο που επιβάλλει η φύση και η λογική, οι οποίες συμπυκνώνονται σε δήθεν ευφυολογήματα τύπου «δεν θα μείνουμε ένα ψαροχώρι» ή «η περιοχή αναπλάθεται προς όφελος της κοινωνίας» και άλλα τέτοια φαιδρά. Ακόμα και η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης έχει γίνει παιχνίδι στα χέρια των ίδιων συμφερόντων Η αλήθεια όμως που προσπαθούν να κρύψουν με ψέματα και φανφάρες δεν μπορεί να μείνει στο σκοτάδι πια.

Και ποιος ο λόγος όλων αυτών των τερατωδών σχεδιασμών;

Όλοι οι σχεδιασμοί αποτελούν τα επιμέρους βήματα για την κατασκευή μίας νέας Αττικής. Μίας Αττικής που θα διαμορφωθεί όπως ζητούν αυτοί που διαθέτουν δύναμη και πλούτο. Η επέκταση του λιμανιού της Ραφήνας για να δεχτεί την επιβατική κίνηση που δεν θέλει ο παραχωρησιούχος του Πειραιά, θα αυξήσει την πίεση για την υποδοχή περισσότερου κόσμου στις γύρω περιοχές και μαζί την πίεση για αναδιαμόρφωση και αναδιανομή των χώρων αυτών. Η φωτιά που κατέκαψε το Μάτι ήταν η ευκαιρία που έψαχναν για να εδραιώσουν τη νέα κατάσταση και δεν ορρωδούν προ ουδενός. Η περιοχή από το Κόκκινο Λιμανάκι και βόρεια, στον σχεδιασμό τους πρέπει να αποκτήσει χαρακτηριστικά τόπου υποδοχής χρηστών των μεγάλων μεταφορικών και συγκοινωνιακών υποδομών. Έστω κι αν καταστραφεί ο τόπος και το περιβάλλον, με έργα εκτός του μέτρου που ορίζει ο ίδιος ο τόπο και οι αντοχές του. Του μέτρου που τον χαρακτήριζε κάποτε. Ήδη το ανατολικό Πεντελικό οικοδομείται εντατικά με μοντέλο τους οικισμούς που εγκαταστάθηκαν εκεί, ακόμα και λίγο πριν την επταετία. Τώρα νέες περιοχές (καμένου) δάσους αποκτούν σχέδιο πόλης. Το ίδιο και η παραλία. Ειδικά χωρικά και «προτάσεις» τύπου «Ριβιέρας» πλημμυρίζουν την καθημερινότητα μας.

Χρειάζεται η κοινή δράση όλων των κατοίκων που αγαπούν τον τόπο, είτε ζουν στα ορεινά (ακόμα και στις περιοχές των διαβόητων οικοδομικών συνεταιρισμών) είτε ζουν στα παράλια. Αν δεν υπάρξει κοινή δράση που να αξιώνει το μέτρο στην αισθητική και την ανάπτυξη των πόλεων και των οικισμών, είμαστε καταδικασμένοι να ζήσουμε τον θάνατο αυτού που κάποτε θεωρούσαμε το πιο όμορφο κομμάτι της Αττικής και των παιδικών μας χρόνων.

Θα επανέλθουμε στο θέμα, μόλις συγκεντρώσουμε περισσότερες πληροφορίες γιατί πρόκειται για ακόμα μία κραυγαλέα περίπτωση επιλογής της χειρότερης λύσης, αντίθετα στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της πρόκρισης των επιλογών εκείνων που έχουν ελάχιστες  ως μηδενικές επιπτώσεις σε ευπαθή συστήματα.

 

Στοιχεία αντλήθηκαν από

Παρουσίαση θέσεων που αναρτήθηκαν στη σελίδα του Εξωραϊστικού Συλλόγου «Μάτι»

Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έργων που προβλέπονται στο ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής στο Μάτι

Με περισσή χαρά ανακοινώνουμε στο φιλοθεάμον κοινό την κυκλοφορία της νέας ηλεκτρονικής εφημερίδας RAF-WEST JOURNAL. Από εδώ θα μαθαίνουμε όλα τα σημαντικά θέματα που θα ενσκήπτουν στην άγρια πλευρά της πόλης. Όποιος θέλει, μπορεί να την εκτυπώνει και να την κολλάει όπου θέλει. Προσοχή μόνο, μην τον δει ο σερίφης που πασχίζει να κρατήσει την πόλη καθαρή από τις αφίσες των άλλων.

Ο Σταυρός του Νότου είναι ο μικρότερος από τους 88 αστερισμούς και ο γνωστότερος από τους αστερισμούς του νότιου ημισφαίριου της ουράνιας σφαίρας. Σήμερα, είναι ορατός σε γεωγραφικά πλάτη νοτιότερα του βόρειου 25ου παράλληλου (δηλαδή, από την νότια Αίγυπτο και νοτιότερα). Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που τον είχαν καταγράψει ως μέρος του αστερισμού του Κενταύρου καθώς τότε ήταν ακόμα ορατός από τον ελλαδικό χώρο. Λόγω της μετάπτωσης του άξονα της Γης όμως, ο Σταυρός του Νότου εμφανιζόταν όλο και χαμηλότερα στον νυχτερινό ορίζοντα μέχρι που το 400 μ.Χ. περίπου, χάθηκε και ξεχάστηκε, μέχρι που ανακαλύφθηκε και πάλι κατά την Εποχή των Ανακαλύψεων. 

Για πρώτη φορά καταγράφηκε ως ξεχωριστός αστερισμός το 1603, από τον Ολλανδό θαλασσοπόρο Φρέντερικ ντε Χούτμαν. Από τότε, και μέχρι την εποχή των ηλεκτρονικών ναυτιλιακών βοηθημάτων, ο Σταυρός του Νότου, ήταν ένας πολύτιμος “σύμμαχος” για τους θαλασσοπόρους που ταξίδευαν στους νότιους ωκεανούς και τους βοηθούσε να βρουν τον Νότο.

Στο βόρειο ημισφαίριο μπορούμε εύκολα να βρούμε τον Βορρά με τον Πολικό Αστέρα, λόγω του ότι βρίσκεται σχεδόν πάνω από τον Βόρειο Πόλο. Στο νότιο ημισφαίριο όμως, δεν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο αστέρι πάνω από το Νότιο Πόλο. Ο Σταυρός του Νότου όμως, μπορεί να μας βοηθήσει, καθώς τα τέσσερα από τα πέντε αστέρια σχηματίζουν έναν νοητό σταυρό. Παίρνοντας την απόσταση μεταξύ των δύο αστέρων που σχηματίζουν τον μακρύτερο άξονα του σταυρού και εκτείνοντας την κατά 4,5 φορές προς την κατεύθυνση του μακρύτερου σκέλους του σταυρού, βρίσκουμε τον Νότο. Οι δύο φωτεινότεροι αστέρες του Κενταύρου, ο α και ο β, που βρίσκονται αριστερά από τον Σταυρό του Νότου, “λειτουργούν” ως ένα βοήθημα καθώς η χαρακτηριστική τους παρουσία μας βοηθά να βρούμε ευκολότερα τόσο τον αστερισμό, όσο και τον νότο. Για τον λόγο αυτό, ονομάζονται και ως Δείκτες. 

 

southern cross

 

Μπορεί οι αρχαίοι Έλληνες να τον γνώριζαν και οι Ευρωπαίοι της Αναγέννησης να τον έμαθαν μέσω των μεγάλων θαλασσοπόρων, οι σύγχρονοι όμως Έλληνες τον έμαθαν – ίσως χωρίς να γνωρίζουν τι πραγματικά είναι - μέσα από την ποίηση του Νίκου Καββαδία και ιδιαίτερα μέσα από τη μελοποίηση σειράς ποιημάτων του από το Θάνο Μικρούτσικο.

Για το «Σταυρό του Νότου» μιλάμε, ένα από τα σημεία αναφοράς της ελληνικής δισκογραφίας, εκεί όπου ο Θάνος Μικρούτσικος, κόντρα στις δυσοίωνες προβλέψεις, τόλμησε να μελοποιήσει τον ποιητή της θάλασσας και της ζωής, τον Νίκο Καββαδία. Τα 8 από τα 11 τραγούδια του δίσκου τα ερμήνευσε ο Γιάννης Κούτρας, δύο από αυτά ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ενώ το ομώνυμο τραγούδι «Σταυρός του Νότου» ερμήνευσε η Αιμιλία Σαρρή. Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1979 από τη LYRA και ακολούθησαν δύο εκδόσεις ακόμη, οι «Γραμμές των οριζόντων» (1991) και η ζωντανή ηχογράφηση του «Σταυρού του Νότου» στο Μέγαρο Μουσικής (2005) που δεν αποτελούν απλώς διαφορετικές ενορχηστρώσεις αλλά νέες επεξεργασίες και νέα έργα.

O Θάνος Μικρούτσικος αφηγείται για το πώς γεννήθηκε ο «Σταυρός του Νότου» : «Το 1977 ο σπουδαίος παραγωγός κινηματογράφου και εφοπλιστής Γιώργος Παπαλιός έκανε την παραγωγή του σίριαλ «Πορεία 090», με τη σκηνοθεσία του Τάσου Ψαρρά. […] Μου ζήτησαν να γράψω μουσική και τους πρότεινα να γράψω και ορισμένα τραγούδια μελοποιώντας ποιήματα του Νίκου Καββαδία. Συμφώνησαν και έγραψα επτά τραγούδια για τη σειρά. Αυτά τα τραγούδια τα μελοποίησα σε επτά νύχτες – όχι διαδοχικές». […] Τα τραγούδια ακούγονται κάθε εβδομάδα στο σίριαλ, αλλά δεν κάνουν κάποια ιδιαίτερη αίσθηση».

O Πατσιφάς (ιδιοκτήτης της εταιρίας Lyra), αν και δέχτηκε να ηχογραφηθούν τα τραγούδια αυτά μαζί με άλλα τέσσερα που δεν ακούστηκαν στη σειρά, δεν πίστεψε αρχικά στο δίσκο. «Σε αγαπάω πολύ και σε πιστεύω, αλλά αυτόν τον δίσκο θεώρησέ τον ως ένα δώρο από μένα. Δεν πρόκειται να πουλήσει ούτε χίλια αντίτυπα!», είχε πει στον Θάνο Μικρούτσικο κατά την πρώτη ακρόαση του δίσκου. Αλλά και οι κριτικές με τις οποίες έγινε αρχικά δεκτός ο δίσκος ήταν ολοκληρωτικά αρνητικές. Τελικά, βέβαια, όλοι αυτοί διαψεύστηκαν πανηγυρικά. Ο Σταυρός του Νότου, μέσα σε λίγους μήνες είχε πουλήσει 50.000 αντίτυπα ενώ μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχει πουλήσει συνολικά (μαζί με τις δύο επανεκδόσεις) πάνω από 2 εκατ. αντίτυπα.

Ο ίδιος ο Θάνος Μικρούτσικος είχε δώσει τη δική του εξήγηση για την τεράστια απήχηση του Σταυρού του Νότου. Αυτό που είχε προκαλέσει τις πρώτες κακές κριτικές σύμφωνα με το Θάνο Μικρούτσικο, δηλαδή η επιλογή του Καββαδία που δεν τον θεωρούσαν σπουδαίο ποιητή, αυτή ακριβώς τελικά ήταν και η αιτία της μεγάλης επιτυχίας του δίσκου.

«Αποκαλύφθηκε με τη μελοποίηση η καββαδική φιλοσοφία», υποστηρίζει ο Μικρούτσικος. «Για μένα ο Καββαδίας δεν είναι ο ποιητής της θάλασσας και των ναυτικών  - αυτά τα χρησιμοποίησε σχεδόν προσχηματικά -, αλλά ένας ποιητής που μίλησε για την ελευθερία, για την αξία της ανατροπής, για τη δύναμη της ζωής χωρίς συμβάσεις. Αυτά τα επίπεδα προσπάθησα να αναδείξω με τη μελοποίησή μου, και φαίνεται πως δικαιώθηκα, αν αναλογιστούμε πως αυτά τα τραγούδια έγιναν πολύ αγαπητά, κυρίως στη νεολαία, και πως έχουν ήδη περάσει σε μια τρίτη γενιά»

«Θα το πω, απλά: τι είπε ο Καββαδίας; “Λυπήσου αυτούς που δεν ονειρεύονται”. Τι λέει στους νέους; “Πιάστε το αδύνατο!” . Ας θυμηθούμε τον στίχο «Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία». Επιλέγει, δε, τον καρχαρία, αφού είναι ό, τι πιο ανθεκτικό στο ζωικό βασίλειο. Αδυνατείς να τα βάλεις μαζί του. Κι όμως…»

 

 

https://greatnavigatorscom.wordpress.com/2019/04/21/%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%BF%CF%85/

https://www.alfavita.gr/koinonia/308219_o-stayros-toy-notoy-o-diskos-poy-simadepse-genies

https://www.thetoc.gr/politismos/article/thanos-mikroutsikos-i-istoria-tou-staurou-tou-notou-video

https://www.iefimerida.gr/stories/thanos-mikroytsikos-istoria-toy-stayroy-toy-notoy

 

Ένα κείμενο του Αντώνη Λαζαρή εις μνήμην της Ρένας Κουμιώτη

 

Χθες 3/4/2023 έφυγε από τη ζωή η Ρένα Κουμιώτη, η φωνή του λιμανιού της Ραφήνας και του "Αγία Κυριακή". Το 1973 τραγούδησε το περίφημο τραγούδι "Αγία Κυριακή" σε στίχους του Κώστα Βίρβου και σε μουσική του Μίμη Πλέσσα.

Η Ρένα Κουμιώτη (Νέα Ιωνία, 3 Μαΐου 1941 - Αθήνα 3 Απριλίου 2023) ήταν τραγουδίστρια του νέου κύματος. Οι γονείς της ήταν πρόσφυγες, ο πατέρας της από τη Σμύρνη και η μητέρα από την Κωνσταντινούπολη.

Το λιμάνι της Ραφήνας γνώρισε πολύ μεγάλες στιγμές κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Από εδώ πραγματοποιήθηκαν εκατοντάδες αποδράσεις αντιστασιακών κάτω από τη μύτη των Γερμανών. Μέρες δόξης λαμπρές που σιγά-σιγά σβήνονται από το σβηστήρα της λήθης του πανδαμάτορα χρόνου. 

Στην Κατοχή το λιμάνι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην διαφυγή πολυάριθμων πατριωτών, ελλήνων και ξένων, προς τη Μέση Ανατολή. Σύμφωνα με αφηγήσεις παλιών κατοίκων της Ραφήνας, οι διαφυγές ήταν πολύ καλά σχεδιασμένες και γίνονταν κάτω από τη μύτη των Γερμανών. Ένα καλά οργανωμένο δίκτυο εξασφάλιζε την επιτυχία των επιχειρήσεων αυτών. Η μεταφορά τους γινόταν, συνήθως, μέχρι το Φελλό της Άνδρου ή τον Πλατανιστό της Καρύστου. Από εκεί τους παραλάμβανε κάποιο συμμαχικό υποβρύχιο για να τους προωθήσει προς την Τουρκία, ή την Αλεξάνδρεια. Άλλοτε πάλι τα καΐκια έφθαναν μέχρι τη Σμύρνη.

Το θρυλικό καΐκι "Αγία Κυριακή" έχει μείνει βαθιά ριζωμένο στη συλλογική μνήμη των ανθρώπων. Το καΐκι ανήκε στον Καρυστινό καπετάνιο Καδή. Πέρασε στην ιστορία γιατί τραγουδήθηκε από τη Ρένα Κουμιώτη σε ένα τραγούδι του Μίμη Πλέσα σε στίχους του Κώστα Βίρβου. Το γνωστό τραγούδι αποτυπώνει με το δικό του τρόπο μια ηρωϊκή εποχή για τη Ραφήνα και την Ελλάδα. Στη Ραφήνα το Ε.Α.Μ. διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτής της ιστορίας.

 

  • Η «Αγία Κυριακή»

Στη φωτογραφία εξωφύλλου βλέπουμε το "Αγία Κυριακή" στο λιμάνι της Ραφήνας στα μέσα της δεκαετίας του '50 σε μια σπάνια φωτογραφία από το Αρχείο του Στάθη του Δημητρακού.

Το λέγαν "Άγια Κυριακή"
εκείνο το καΐκι
που στη σκλαβιά, στην κατοχή
δούλευε στη διαφυγή,
πάλευε για τη νίκη.
Αλεξάνδρεια Ραφήνα
πήγαινε τα χρόνια εκείνα
και για μπάρκο μες στ' αμπάρια
είχε όλο παλληκάρια.
Τώρα η "Άγια Κυριακή"
στην αμμουδιά σαπίζει
κι όταν τη βλέπω στο γιαλό
τρέχει το δάκρυ μου θολό
και η καρδιά ραγίζει.
Αλεξάνδρεια Ραφήνα
πήγαινε τα χρόνια εκείνα
και για μπάρκο μες στ' αμπάρια
είχε όλο παλληκάρια.

Στο κείμενο του Στάθη του Δημητρακού για τον Σίμο Φραγκουλάκη και το Μπλόκο της Ραφήνας διαβάζουμε μεταξύ άλλων:

«Με εντολή του συντάγματος πάμε στο λιμάνι των Τσακαίων, προς τη μεριά του νησιού που βλέπει στην Τουρκία. Εκεί έρχονταν Εβραίοι που τους έστελνε ο Έβερτ, διοικητής της Αστυνομίας από την Αθήνα και με το καΐκι "Αγία Κυριακή" περνούσαν στην Τουρκία ή έφευγαν για την Αίγυπτο. Είχαν χρήμα και χρυσό και άμα ήθελες γινόσουν πλούσιος»[...]

 

Η χάρη του σερίφη της Ραφήνας σπάει τα στεγανά που νομίζει/ουν πως του προσφέρουν τα - ελεγχόμενα και απαξιωμένα στη συνείδηση των σκεπτόμενων ανθρώπων - τοπικά μέσα ενημέρωσης και φτάνει μέχρι την Εφημερίδα των Συντακτών

..............................................................................

του Αλέξη Κροκιδά*

 

Μια απλή όσο και θλιβερή παρατήρηση που θα μπορούσε κιόλας, ίσως με πολλές επιφυλάξεις, να είναι και ανθρωπολογική: ό,τι συμβαίνει δίπλα μου, μπροστά μου, κοντά μου, με αγγίζει πιο πολύ από αυτό που συμβαίνει μακριά.

Ναι, η ηθική-πολιτική αλλά και συναισθηματική συνείδηση δεν θα έπρεπε να γνωρίζει σύνορα και γεωγραφικές αποστάσεις. Κι όμως, αυτό που συμβαίνει στο μικρό χωριό μου, στη γειτονιά μου, στον μικρό κύκλο των ανθρώπων που ξέρω, με ταράζει πιο πολύ από αυτό που συμβαίνει στην Τιγκράι, στην Παλαιστίνη, στην Μυανμάρ, στην Υεμένη, στο Κογκό, στην Αραουτσάνια (Χιλή), στους Σταγιάτες (Πήλιο), στο Βέρμιο, στον Δήμο Αγίας Παρασκευής.

Ζω στη Ραφήνα, στην Ανατολική Αττική, παραδοσιακό θέρετρο και προορισμός για θαλασσινά και τσάρκες για τον σπάρο και την κυρία καβουρίνα κι ας κλαίνε τα καβουράκια εδώ. Αλλού τραγουδάνε οι καραβίδες. Η σκληρή ανθρωπολογία που διαχωρίζει το Εδώ από το Εκεί. Λιμάνι επίσης, για όσους πάνε στην όμορφη Ανδρο, Τήνο (να προσκυνήσουν ίσως), Μύκονο (για άλλου είδους προσκύνημα) και εδώ απέναντι στο Μαρμάρι, ενώ το καλοκαιράκι τα πλοία πάνε και Σαντορίνη, Πάρο, Νάξο, Μήλο, Ιο, Αμοργό, Κουφονήσια και Κρήτη.

Τι μας νοιάζει τι γίνεται εδώ στη Ραφήνα; Ο κόσμος καίγεται, κυριολεκτικά πια και όχι μεταφορικά, βαρκούλες αρμενίζουν, μπορεί να εκφωνήσει κάποιος. Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμιν Νετανιάχου θα έπρεπε να έχει λογοδοτήσει στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για εγκλήματα πολέμου ή / και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας όπως αυτά ορίζονται από την Συνθήκη της Ρώμης, κι εμείς εδώ θα ασχολούμαστε με τα τάγματα εφόδου σε σχολεία τέσσερις η ώρα το πρωί του ντόπιου σερίφη μας, δημαρχίσκου Ραφήνας-Πικερμίου, Βαγγέλη Μπουρνού; 

Με τις μπουλντόζες που ξαμολάει μέσα στο πανέμορφο μεγάλο ρέμα της Ραφήνας που έχει βαλθεί να τσιμεντώσει - βλέπε καταστρέψει και σχετική ανάλυση του προβλήματος στο https://www.efsyn.gr/ellada/periballon/282345_tsimentopoiiste-megalo-rema-rafinas - αγνοώντας τα καβουράκια που κλαίνε αλλά και τους ποταμίσιους κέφαλους, τις Νανοπουλάδες, τους Ποταμοσφυριχτές, τους Ερωδιούς;

Με την άκρως μεθοδευμένη φαρσοκωμωδία προσχηματικών, τάχα ανοιχτών διαγωνισμών / εκδήλωσης  ενδιαφέροντος που βγήκαν άγονοι και που τελικά οδήγησαν στην παραχώρηση δημοτικού χώρου στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ να φτιάξει εργοτάξιο δίπλα σε σχολείο; (η πρακτική απ' ευθείας αναθέσεων έχει αποκτήσει πλούσια μεθοδολογία τα τελευταία χρόνια)

Με την απαξίωση και προσβολές που εξαπολύει ωρυόμενος εναντίον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών;

Με τις συναντήσεις (στο παρελθόν) στο γραφείο του με φασίστες Χρυσαυγίτες όπως ο Μιχαλολιάκος και ο Ηλιόπουλος;

Όντως, οι πράξεις του ντόπιου σερίφη (αυτοί που διάβαζαν Λούκυ Λουκ στα νιάτα τους, προτιμούν να τον αποκαλούν Τζόε Ντάλτον) δεν συγκρίνονται διόλου με τα εγκλήματα του Νετανιάχου. Θα ήταν κιόλας τεράστια προσβολή στους εκατοντάδες νεκρούς και βίαια εκτοπισμένους Παλαιστίνιους (παιδιά και ενήλικες).  Ωστόσο, πέρα από παράξενες και καθόλου εύκολα ανιχνεύσιμες συνδέσεις σχεσιακότητας, όχι σχετικότητας, ανάμεσα σ' αυτά που φαντάζουν ασύνδετα και που όντως είναι άνισα, το να παραμελούμε ή να υποτιμάμε το μικρότερο κακό αποτελεί προσβολή στη ζωή εδώ και τώρα.

Όπως και η άποψη που άκουσα πρόσφατα από ντόπιο δημοτικό σύμβουλο, ότι δεν υπάρχει ουσιαστικό πεδίο παρεμβάσεων και πολιτικής πράξης σε τοπικό επίπεδο, ας πούμε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, ότι πρόκειται για μια αφελή χίμαιρα. Η ίδια η έννοια της αυτοδιοίκησης έλεγε, είναι άκρως παραπλανητική. Ως προς τούτο έχει κάποιο δίκιο βέβαια. Η κυβερνησιμότητα των δήμων προφανώς δεν αναβλύζει αυθόρμητα όπως τα δάκρυα ή το νερό από μια πηγούλα. Ο Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης που ψιλοσυχνάζει κιόλας στη Ραφήνα, το ξέρει καλά αυτό. Αλλά ας αφήσουμε τον Βορίδη και τον Μπουρνού να αλληλοσυγχαίρονται για την άριστη συνεργασία τους και τα άριστα δημοκρατικά τους διαπιστευτήρια. Μάλιστα. Εδώ γελάνε ακόμα και τα καβουράκια.

Εδώ αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι και ο ΣΥΡΙΖΑ, από την τοπική ομάδα μελών μέχρι τον Σπίρτζη, φαίνεται ότι συνεχίζει να υποστηρίζει τον Μπουρνού όπως έκανε και επίσημα πριν τις δημοτικές εκλογές το 2019. Αναρωτιέται εύλογα κανείς αν γνωρίζουν τον βίο και πολιτεία του δημάρχου. Αν γνωρίζουν, έχουν τεράστιες πολιτικές ευθύνες. Αν δεν γνωρίζουν, θα όφειλαν να γνωρίζουν. Οι συνέπειες του «Δεν ήξερα, δεν γνώριζα» έχουν αποδειχθεί επανειλημμένα καταστροφικές.

Οτι, τέλος πάντων, για να επιστρέψουμε στην άποψη του ντόπιου δημοτικού συμβούλου, και τα καβουράκια θα σωθούν και όλα θα αλλάξουν όταν νομοτελειακά καταρρεύσει ο καπιταλισμός και άρα δεν έχει μεγάλη σημασία να ασχολούμαστε με το τι κάνει ο κάθε Μπουρνούς και με την κρυφή γοητεία ή εξόφθαλμη αθλιότητα της ντόπιας μπουρνουαζίας. Χαίρω πολύ, ή μάλλον δεν χαίρομαι καθόλου. Το εδώ και τώρα πληγώνεται και ματώνει ανεπανόρθωτα και κάτι πρέπει να κάνω γι αυτό. Κάτι.

Οι ασχημονίες / κτηνωδίες της εξουσίας ενίοτε αγγίζουν κάποιο νεύρο και τότε το κοινωνικό σώμα τινάζεται σαν χορευτής που στιγμιαία καταργεί την χορογραφία και τον νόμο της βαρύτητας, ίσως σαν τον Νιζίνσκι.

Κάτι τέτοιο συνέβη πρόσφατα εδώ. Λίγες εβδομάδες μετά το έγκλημα στα Τέμπη, οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Ραφήνας πραγματοποίησαν μια συμβολική κατάληψη στο σχολείο. Χωρίς καμία παρακίνηση, χωρίς καμία καθοδήγηση. Μια πράξη πολιτικής ευαισθησίας και ωριμότητας. Ξημερώματα της Τετάρτης 15/3 και ώρα 04:58 ο δήμαρχος Ραφήνα-Πικερμίου ως άλλος Μπέος, έστειλε συνεργείο του δήμου να σπάσει την κατάληψη. Σημειωτέον ότι πριν από μερικά χρόνια, το 2019, σε κάποια άλλη μαθητική κατάληψη είχε πρωτοστατήσει ο ίδιος προσπαθώντας να κόψει αλυσίδα στην πύλη σχολείου με κόφτη. Αποθανατίστηκε σε σχετική φωτογραφία στην οποία κιόλας κρατάει τον κόφτη ανάποδα. Τώρα αποφάσισε μάλλον να μη σηκωθεί από το κρεβάτι του ξημερώματα, άσε που δεν θα έβγαιναν καλές φωτογραφίες τέτοια ώρα.

Το τι επακολούθησε, εκφράζει απλά και μεστά η Ε΄ΕΛΜΕ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ σε ανακοίνωση της την οποία παραθέτω αυτούσια εδώ ως ηχηρή διάψευση του δημάρχου ο οποίος διατυμπανίζει σε κάθε ευκαιρία ότι ποτέ δεν κάνει bullying στους δημότες.

 

Ε' ΕΛΜΕ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, Παλλήνη 20/3/2023, Ανακοίνωση:

Το Δ.Σ της Ε΄ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής καταγγέλλει την απαράδεκτη επίθεση και στοχοποίηση του συναδέλφου καθηγητή του ΓΕΛ Ραφήνας   Αντώνη Λαζαρή από τον Δήμαρχο Ραφήνας κ. Ευάγγελο Μπουρνούς. Με ανάρτηση του στην προσωπική του σελίδα σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης αποκαλεί τον συνάδελφο «προσχηματικό»(!) καθηγητή, που «διαπλάθει χαρακτήρες» και συνεχίζει κατηγορώντας τον για προτροπή των παιδιών σε πορείες και καταλήψεις , χαρακτηρίζοντας τον «ελλιποβαρή»(!) στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών και με εμμονή σε θέματα περιβαλλοντικού χαρακτήρα.

Ο Δήμαρχος Ραφήνας σε ρόλο αξιολογητή (!) επικρίνει την στάση του συναδέλφου, που τόλμησε να αφουγκραστεί και να συμπαρασταθεί στις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των μαθητών της Ραφήνας, και όχι μόνο, που κατά χιλιάδες αυτές τις μέρες κινητοποιούνται και διαδηλώνουν απέναντι σε μια πολιτική που αδιαφορεί για τις ανάγκες τους ακόμα και με κόστος τις ζωές τους. Τόλμησε να αντιμετωπίσει παιδαγωγικά τις κινητοποιήσεις τους και όχι με τον αυταρχισμό του μεταλλικού «κόφτη» που σπάει την κατάληψη ξημερώματα.

Ο Δήμαρχος κατηγορεί τον συνάδελφο για εμμονή σε θέματα περιβαλλοντικού χαρακτήρα, γιατί τολμά το αυτονόητο: την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης, ενάντια σε μια πολιτική που καταστρέφει ό,τι απέμεινε όρθιο, π.χ ρέμα της Ραφήνας, και συναντά τις αντιστάσεις των κατοίκων της περιοχής. Σε μια περιοχή που οι μνήμες από την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι με τους νεκρούς και την περιβαλλοντική καταστροφή είναι ακόμα νωπές.

Είναι φανερό πως ο κος Μπουρνούς στο πρόσωπο του συναδέλφου επιδιώκει να τρομοκρατήσει και να επιβάλει σιωπητήριο στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, που αντιστέκονται και κινητοποιούνται για τα δικαιώματα τους και για μια αξιοβίωτη ζωή. Αντί να απολογηθεί για την κατάσταση και τις υποδομές των σχολείων (π.χ ΓΕΛ Πικερμίου, συστέγαση Γυμνασίου Λυκείου Ραφήνας), επιτίθεται σε αυτούς που διεκδικούν τα αυτονόητα.

Ο Δήμαρχος αξιολογεί ως «ελλιποβαρή» τον εκπαιδευτικό, γιατί δεν συμφωνεί με τη στάση του, δείχνοντάς μας με χαρακτηριστικό τρόπο τι σημαίνει αξιολόγηση και αυτονομία των σχολείων με πέρασμα της συνολικής τους διαχείρισης στους Δήμους.

Ως ΔΣ της Ε ΕΛΜΕ Ανατ. Αττικής θέλουμε να τονίσουμε στον Δήμαρχο πως όσο και αν ενοχοποιεί τους εκπαιδευτικούς για υποκινητές των μαθητών σε καταλήψεις και αγώνες, η αλήθεια είναι πως η αιτία της κινητοποίησης τους είναι το δυστοπικό παρόν και μέλλον που διαμορφώνεται για τη νεολαία. «Πως να κρυφτείς από τα παιδιά, έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα» κ. Δήμαρχε…

Επίσης όσο και αν δεν αρέσει στο Δήμαρχο, ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν είναι απλά η μετάδοση της ύλης. Ο παιδαγωγικός του ρόλος και το χρέος του είναι να συμβάλλει καθημερινά στην καλλιέργεια αξιών, ευαισθητοποίησης, γνώσης των μαθητών του για τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας, όπως περιβάλλον, πολιτισμός, τέχνη, παιδεία, ώστε να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο για μια  κοινωνία ανθρώπινη, αλληλέγγυα, ισότιμη και δίκαιη.

Δηλώνουμε ως εκπαιδευτικοί πως αυτές οι επιθέσεις δεν μας τρομοκρατούν. Θα συνεχίσουμε να στεκόμαστε στο πλάι των μαθητών μας, να αγωνιζόμαστε για την δικαίωση των αιτημάτων μας, για δημόσιο, δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς σε μια κοινωνία και ένα περιβάλλον που τους αξίζει.

Απαιτούμε:

να ανακαλέσει ο Δήμαρχος την ανάρτηση που στοχοποιεί τον συνάδελφο

να πάρει ΤΩΡΑ όλα τα αναγκαία μέτρα για σύγχρονες και ασφαλείς σχολικές υποδομές στον Δήμο με αύξηση των δαπανών για τα σχολεία.

ΤΟ Δ.Σ ΤΗΣ Ε' ΕΛΜΕ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Η ντροπή ντροπή δεν έχει και ντροπή στον που την έχει. Και το όνομα αυτού Βαγγέλης Μπουρνούς.

Ευχαριστώ θερμά την συντακτική ομάδα του atticavoice για το υλικό (κείμενα, πληροφορίες, αναλύσεις και σχετικό φωτογραφικό υλικό) και δανείζομαι εδώ το μότο τους

 

" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν

Τίποτα παραπάνω από το ότι

Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό

Και από τους θεατές περιμένουμε

Τουλάχιστον να ντρέπονται"     

 

Μπρεχτ

 

* Κοινωνιολόγου

Ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο της ποίησης του Νίκου Καββαδία.

Ένα ονειρικό ταξίδι στον μελοποιημένο κόσμο των ποιημάτων του Μαραμπού από τον Θάνο Μικρούτσικο.

Ένα ταξίδι φυγής στο όνειρο με τον Στάθη Μπίρμπα.

To μουσικό ταξίδι έλαβε χώρα στο φιλόξενο στέκι Beery-Beery στην πλατεία Δημητρακού της Ραφήνας.

Το όμορφο μαγαζί της Νάντιας αγκαλιάζει όλες τα είδη μουσικής έκφρασης και πολιτιστικής δημιουργίας σε έναν τόπο όπου ο πολιτισμός στερείται χώρων έκφρασης της δημιουργίας.

DSC 9663jpg

Ο Στάθης ο Μπίρμπας, έξι χρόνια πριν, είχε παρουσιάσει τα τραγούδια του Μαραμπού στην αίθουσα εκδηλώσεων του Γυμνασίου-Λυκείου Ραφήνας.

Τότε ήταν μαθητής.

Σήμερα, ως φοιτητής που πλησιάζει προς την ολοκλήρωση των σπουδών του, συνέχισε το ταξίδι στον μαγικό θαλασσινό κόσμο του ποιητή.

Κόσμος πολύς ήρθε να τιμήσει τον Μαραμπού, τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Στάθη και την Νάντια.

DSC 0074 light

Όλα έμοιαζαν μαγικά.

Σας σκηνές από ένα υπέροχο όνειρο.

Η μουσική, τα τραγούδια, ο όμορφος κόσμος, οι φίλοι οι καλοί, ο Στάθης και ο μοναδικός του τρόπος να αποδίδει αυτά τα τραγούδια.

Μας είπε πως δύο από τα τραγούδια που έπαιξε, η "Εσμεράλδα" και το "Επτά νάνοι στο s/s Cyrenia", τον έχουν βαθιά επηρεάσει στη ζωή του.

Η κόρη «ξανθή και γαλανή που όλο εμελέτα» είναι η ανιψιά του ποιητή, η Έλγκα Καββαδία.

Σε αυτήν είναι αφιερωμένο το ποίημα «¨Επτά νάνοι στο s/s “CYRENIA”.

Oι στίχοι του γράφτηκαν εν πλω στο s/s “CYRENIA”, ενώ πλησίαζε το λιμάνι Φρεμαντλ της Δυτικής Αυστραλίας, κοντά στο Περθ.

Ήταν στα 1954-1955 όταν ο ποιητής ταξίδευε με το «CYRENIA” στην μακρινή γραμμή που ένωνε την Ελλάδα με την Αυστραλία.

Της αφιερώνει του στίχους λέγοντας της πως «είναι ένα ποίημα που βρωμά πετρέλαιο και ελπίζει να της χαρίσει κάποτε ένα πραγματικά ωραίο ποίημα».

Οι στίχοι του περιγράφουν την ζωή του ίδιου του Μαραμπού με αναφορές στους ήρωες ενός βιβλίου που ο ίδιος συνήθιζε να διαβάζει στην μικρή Έλγκα.

DSC 9977 light

Η Έλγκα Καββαδία μίσεψε πέρυσι για το στερνό ταξίδι της ζωής για να σμίξει ξανά με τον αγαπημένο της θείο.

Από μακριά φάνηκε ένα καράβι μέσα στην νύχτα.

Καράβι ολόφωτο να σχίζει να θάλασσα.

Ίσως, μέσα να ήταν ο Μαραμπού, η Έλγκα, ο Θάνος και να άκουγαν όλα αυτά τα υπέροχα.

Ο ίδιος ο Νίκος Καββαδίας δεν άκουσε ποτέ τη μελοποίηση των ποιημάτων του από τον Θάνο Μικρούτσικο.

Τα τραγούδια που αργότερα αποτέλεσαν τον περίφημο δίσκο "Ο Σταυρός του Νότου" πρωτογράφτηκαν του για μία εκπομπή στην τηλεόραση που καλά-καλά δεν πρέπει να προβλήθηκε ποτέ, ή αν προβλήθηκε κατέληξε στα αζήτητα.

Η εκπομπή είχε τον τίτλο "Πορεία 090".

DSC 0253 light

Τα τραγούδια ακολούθησαν τελικά το δικό τους ταξίδι και έγιναν κομμάτι της συλλογικής μας μνήμης.

Ευχαριστούμε από καρδιάς τον Στάθη, την Νάντια, τον Νίκο, τον Αλέξη, τον Αριστείδη και όλους τους φίλους που παραβρέθηκαν στο φιλόξενο "Βeery-Beery" της Ραφήνας...

Η γλυκιά πρωταπριλιάτικη βραδιά μας έκλεινε το μάτι καθώς ετοιμαζόμασταν να πάμε στο Beery Beery, το μπαρ - μπυραρία της Ραφήνας για το αφιέρωμα στη μελοποιημένη ποίηση του Νίκου Καββαδία, που θα ξεκινούσε στις οχτώ το βράδυ. Ο αρχικός προγραμματισμός της εκδήλωσης για την Κυριακή είχε αλλάξει λόγω της πρόγνωσης της ΕΜΥ, η οποία μιλούσε για βροχές εκείνη τη μέρα. Η εκδήλωση θα γινόταν Σάββατο, μία μέρα νωρίτερα και αυτό μας έκανε να αναρωτιόμαστε για το αν αυτό θα επηρέαζε το τελικό αποτέλεσμα. Την ανησυχία μας αυτή την απάλυνε η ελπίδα που γεννούσε η γλυκύτητα του πρωταπριλιάτικου απογεύματος και προμήνυε ένα ακόμα καλύτερο βράδυ. Και δεν έπεσε έξω το προαίσθημα. Ήταν μία απόλυτα επιτυχημένη μουσική και ποιητική βραδιά. Το μόνο που επηρεάστηκε από την αλλαγή προγράμματος ήταν και το λιγότερο σημαντικό, όπως κάποια σκεύη που δεν είχαν προλάβει να παραληφθούν.

 

loght

 

Η ποιότητα του προγράμματος ήταν εξαιρετική. Ο Στάθης Μπίρμπας στο πιάνο, στο τραγούδι αλλά και σε μέρος των αφηγήσεων και περιγραφών, που συνέδεαν τα ποιήματα με τη ζωή του ποιητή, έγινε το μέσο, η φωνή του ποιητή. Το δε μεγάλο του μουσικό ταλέντο και το ήθος του  έγιναν ο αγωγός από τον οποίο πέρασαν οι μουσικές των μελοποιημένων ποιημάτων και έφτασαν στα αυτιά μας και την ψυχή μας.

Καίριες στάθηκαν και οι εμβόλιμες αφηγήσεις του λάτρη και μελετητή του ποιητή και των πλοίων, του Αντώνη Λαζαρή, ο οποίος εμπλούτισε το αφιέρωμα με άγνωστα -στο ευρύτερο κοινό- περιστατικά και άλλα παραλειπόμενα από τη ζωή του ποιητή των θαλασσινών. 

Ο όμορφος χώρος, με τον συνδυασμό των εικαστικών προτάσεων του εσωτερικού χώρου του και την ποιητική και μουσική παλίρροια του εξωτερικού του, έμοιαζε να είναι η καλύτερη επιλογή για τη φιλοξενία της χθεσινής βραδιάς.

Με λίγα λόγια, ήταν μία υπέροχη βραδιά για τα δεδομένα της Ραφήνας, που μεγάλωσε τόσο τον πολιτιστικό ορίζοντα της πόλης αλλά και εκείνον της ψυχής μας

Youtube Playlists

youtube logo new

youtube logo new

© 2022 Atticavoice All Rights Reserved.