" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν
Τίποτα παραπάνω από το ότι
319205339 712219783586309 2265634222543469205 n  Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
Και από τους θεατές περιμένουμε
Τουλάχιστον να ντρέπονται"
                                               Μπρεχτ

Από την  Κίνηση για την Προστασία και Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας και την  Ανεξάρτητη Πρωτοβουλία Πολιτών «Δασαμάρι S.O.S.»  λάβαμε το ακόλουθο δελτίο τύπου για την εκχέρσωση που εκτέλεσε ο δήμος Ραφήνας,  σε δασική περιοχή δίπλα στπ γήπεδο της Διώνης Πεντέλης

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - 6/2/2021

Εκχερσώσεις (επιχωματώσεις και ισοπεδώσεις) σε δασική έκταση πέριξ του γηπέδου της Διώνης 

Παραμονές της Πρωτοχρονιάς του 2021, ο Δήμος Ραφήνας ξεκίνησε επιχωμάτωση (μπάζωμα)  στον εξωτερικό χώρο των γηπέδων μπάσκετ και ποδοσφαίρου της Διώνης, στο Πικέρμι. Στο χώρο που επιχωματώθηκε (μπαζώθηκε) φύονταν δέντρα και θάμνοι, που καλύφθηκαν από τα χώματα και τα αδρανή. O χώρος όπου γίνονται οι επιχωματώσεις είναι στο σύνολο του ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ και εκτός ορίων οικισμού. Εκεί υπάρχουν και δασικές λωρίδες γης εκτός από εκτάσεις άλλων χρήσεων. Οι προστατευόμενες λωρίδες γης είναι χαρακτηρισμένες ΔΑΣΙΚΕΣ (ΔΔ και ΑΔ). Θα όφειλε, συνεπώς, ο χωματουργός Δήμος να έχει πάρει άδεια από το Δασαρχείο Πεντέλης για να προχωρήσει στις εργασίες στην περιοχή.

Συλλογικότητες της περιοχής («ΩΚΕΑΝΙΣ - Σύνδεσμος Μονίμων Κατοίκων Διώνης» και «Κίνηση για την Προστασία και Ανάδειξης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας») προχώρησαν σε σχετικές αναφορές στο Δασαρχείο Πεντέλης (α.π. 164/4-1-2021) και στο Αστυνομικό Τμήμα Ραφήνας. Ανάλογη αναφορά έκανε ξεχωριστά και η πρωτοβουλία «Δασαμάρι S.O.S.» στις 7/1/2021 στο Δασαρχείο Πεντέλης και στην Δ/νση Δασών Αν. Αττικής (α.π. 2631/12-1-2021). Μετά την υποβολή των αναφορών, ακολούθησε αυτοψία από δασοφύλακα, ο οποίος διαπίστωσε την εκχέρσωση στην περιοχή. Συγκεντρώθηκε φωτογραφικό αποδεικτικό υλικό και οι αυτόπτες μάρτυρες συμφώνησαν να καταθέσουν τη μαρτυρία τους για τα περαιτέρω.

To Δασαρχείο Πεντέλης προχώρησε στην υποβολή «μηνυτήριας αναφοράς κατά του Νόμιμου Εκπροσώπου του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου», ο οποίος Δήμος ήταν αυτός που εκτέλεσε την «παράνομη επιχωμάτωση» στη Διώνη. Η μηνυτήρια αναφορά έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου 10235/29-1-2021.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να κάνουμε αναφορά στον ισχύοντα Κώδικα Ποινικής Δικονομίας,  σύμφωνα με τον οποίο (διάταξη του άρθρου 36) όλα τα δασικά ανομήματα διώκονται αυτεπάγγελτα. Επισημαίνουμε επίσης πως οι αναφερθείσες εδώ εκχερσώσεις, έγιναν πάνω σε παλαιότερες επιχωματώσεις-εκχερσώσεις δασικής βλάστησης, οι οποίες επέφεραν και αλλοίωση της φυσιογραφίας (του αναγλύφου) της περιοχής και μάλιστα σε μικρή απόσταση και πάνω από τον ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος ποταμό Βαλανάρη, δίχως πάλι να υπάρξει αντίδραση.

Οφείλουμε όλοι να παρακολουθούμε από κοντά την εξέλιξη της υπόθεσης και να βάζουμε φραγμό στην καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, αφού στα θέματα προστασίας του δασικού πλούτου της χώρας δεν επιτρέπονται ούτε ολιγωρίες ούτε «διακριτικοί χειρισμοί» που οδηγούν τελικά στη λήθη και την παραγραφή από τη συλλογική μνήμη.

Κίνηση για την Προστασία και Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. - fb: @KPAMRR

Ανεξάρτητη πρωτοβουλία πολιτών «Δασαμάρι S.O.S.»

Loading...

 

Όλα έμοιαζαν να πηγαίνουν καλά στην αρχή. Ο δήμαρχος, πάντα υπερφίαλος, έβλεπε τους δημότες να τον προκρίνουν ως υποψήφιο, του οποίου η κεφαλή θα στόλιζε το υπέρκομψο βάθρο από τσιμέντο και πλάκα επενδύσεων, που δημοτικός του σύμβουλος καμάρωνε επί μέρες, περνώντας από την πλατεία.

Πως να μη καμαρώνει ο σύμβουλος, πως να μην επαίρεται (κρυφά πάντα) ο δήμαρχος; Αν κάποιο κεφάλι έπρεπε να μπει πάνω σε ένα τόσο ωραίο και ψηλό βάθρο, αυτό θα ήταν το δικό του.

-«Και άσε τους άλλους να λένε», σκεφτόταν με κρυφή ικανοποίηση ο δήμαρχος.

-«Δηλαδή ποιο κεφάλι να μπει πάνω στο βάθρο, σε έναν αρχαιολογικό χώρο; Του Βενιζέλου; Που ούτε Ραφηνιώτης ήταν, ούτε και ψηφοφόρος μου;»

Αυτές οι σκέψεις στριφογύριζαν στον νου του δημάρχου, ενώ πήγαινε να πάρει ένα κοστούμι με click-away έχοντας ζηλέψει την διαφημιστική ενέργεια του Άδωνι, ο οποίος ήταν και ανταγωνιστής του, στην ψηφοφορία που είχε οργανώσει μία ηλεκτρονική επιθεώρηση, η οποία είχε έδρα μέσα στην επικράτεια του.

-«Ευτυχώς που υπάρχουν και αυτοί οι άνθρωποι και αναγνωρίζουν αυτό που οι φίλοι μου και ψηφοφόροι μου δεν αναγνώρισαν. Ότι δηλαδή και το δικό μου κεφάλι μπορούσε να στολίσει το υπέροχο βάθρο, από τσιμέντο και πλάκα επενδύσεων»   

Αυτό ήταν το ζητούμενο της ψηφοφορίας που είχε οργανώσει η ηλεκτρονική επιθεώρηση. Αφού οι εκλέκτορες της μάζεψαν υποψηφιότητες από τον απλό κόσμο της Ραφήνας (και του Πικερμίου αλλά αυτοί ήταν μάλλον απρόθυμοι στο να προτείνουν)  για το άγαλμα ή την προτομή που θα έμπαινε πάνω στο βάθρο της πλατείας Θεοχάρη, άνοιξε την ηλεκτρονική ψηφοφορία για τον κόσμο, ο οποίος καλούταν να ψηφίσει μεταξύ των 8 επικρατέστερων. Αυτοί ήταν

-Ο ίδιος ο δήμαρχος

-Ο ίδιος ο περιφερειάρχης Πατούλης μαζί  με την απαστράπτουσα σύζυγο του, την αποκαλούμενη και Πατούλαινα

-Ο Γιάννης ο Γαλάτης, το «δικό μας παιδί». Ο άνθρωπος που γεφυρώνει τη Μύκονο με τη Ραφήνα, χωρίς καράβια, χωρίς φέρι μπόουτ. Μόνο με το χαμόγελο του. Ο άνθρωπος σύμβολο

Η κατάρα για έναν τόπο είναι να παράγει ήρωες, εθνάρχες, ηγέτες, γιατί με την ίδια ευκολία που τους αναδεικνύει, καταφέρνει να εκθρέψει και μία άλλη κατηγορία «επαγγελματιών». Εκείνων του εμπορίου της μνήμης και της Ιστορίας.

Δεν είναι τυχαίο το ότι χώρες με μικρότερη αναλογία ηρώων/εθναρχών/ηγετών κλπ προς τον πληθυσμό τους, βρίσκονται σε ανώτερο πολιτισμικό στάδιο.  Ας δούμε την Ελλάδα του 20ου αιώνα, με Μακεδονικό αγώνα, Βαλκανικούς πολέμους, παγκόσμιους πολέμους, άσχετους πολέμους, χαμένους πολέμους, εκστρατείες, αλλαγές συνόρων. Μία Ελλάδα με πυκνή σύγχρονη Ιστορία, μέσα από την οποία ξεπήδησαν ευκαιρίες για ανάδειξη προσωπικοτήτων και ας τη συγκρίνουμε με τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Ισπανία, τη Ρωσία, αλλά και με το Ισραήλ, την Τουρκία, την Αίγυπτο, οποιαδήποτε αραβική χώρα.  Χώρες με εξίσου πυκνή ή και πολύ πυκνότερη σε μεγάλα γεγονότα, Ιστορία. Μετρώντας προσωπικότητες και αγάλματα μπορεί κανείς να βρει το όριο που χωρίζει την Ανατολή από τη Δύση.

Αγαπάμε την ανάθεση της μοίρας μας σε άλλους. Θέλουμε ήρωες για να τους την αναθέσουμε. Έχουμε ανάγκη από ήρωες και τα αγάλματα τους, αφού δεν μπορούμε να γίνουμε εμείς αυτοί που θα πάμε την κοινωνία μας ένα βήμα πιο μπροστά. Αντίθετα την πάμε πολλά βήματα πιο πίσω και μάλιστα σε κάθε μας απόφαση, σε κάθε μας ενέργεια. Έχουμε ανάγκη από ήρωες και για έναν άλλο λόγο, πολύ πιο μικροπρεπή. Για να τους χρησιμοποιήσουμε ως στοιχεία ταυτότητας. Της ταυτότητας που έχουμε προ πολλού χάσει. Ειδικά εκείνοι που θεωρούν πως η ταυτότητα κάποιου είναι το φολκλόρ, τα πρόσωπα και η μεταφερθείσα από τις προηγούμενες γενιές, μνήμη.  Αυτοί είναι που σταμάτησαν να έχουν ταυτότητα και βασίζονται σε ότι τους είπε κάποιος, κάποτε πως τους χαρακτηρίζει.

Δούρειος Δήμος

Φεβρουαρίου 02, 2021

 του   Α ν τ ώ ν η   Λ α ζ α ρ ή

Βιολόγου, καθηγητή Μ.Ε.

Το λιμάνι της Ραφήνας πριν από πενήντα έξι χρόνια.

Το «ΡΕΝΑ» απέχει πολύ από τα πλοία της Ραφήνας της σημερινής εποχής.

Η μεγάλη ηλεκτρονική ψηφοφορία της atticavoice συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα. Με αμείωτο ρυθμό οι συμπολίτες μας  σπεύδουν και φηφίζουν για την προτομή της καρδιάς τους. Για τη φάτσα που θέλουν να έχουν δίπλα τους στο παγκάκι, την ώρα που αγναντεύουν το πέλαγο και τα καράβια που τραβούν για τα νησιά. Η Δημοκρατία πανηγυρίζει για την αθρόα συμμετοχή των πολιτών, γιορτάζει για το γεγονός αυτό και έχει κάθε λόγο να αισιοδοξεί για το μέλλον.

Στο θέμα μας, τώρα : Μέχρι στιγμής έχουν ψηφίσει 923 συμπολίτες μας σε αυτή τη μοναδική γιορτή της Δημοκρατίας και όπως όλα δείχνουν, την επόμενη εβδομάδα ίσως γίνει η μεγάλη ανατροπή και τεθεί επικεφαλής της κούρσας ο δικός μας άνθρωπος, ο Γιάννης ο Γαλάτης.

Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα έχουν ως εξής :

Ζεύγος Πατούλη: 250 ψήφοι

Ευάγγελος Μπουρνούς: 231 ψήφοι

Γιάννης Γαλάτης : 230 ψήφοι

Ραχήλ Μακρή: 128 ψήφοι

Ζεύγος Κούγια-Μπέου: 58 ψήφοι

Οι υπόλοιποι υποψήφιοι έχουν καταποντιστεί. 

Όπως όλα δείχνουν, οι τρεις πρώτοι υποψήφιοι θα παλέψουν σκληρά για την πρώτη θέση. Ίσως το πιο δίκαιο θα ήταν να τοποθετηθούν οι προτομές και των τριών πρώτων υποψηφίων στη μικρή πλατεία, η οποία θα μπορούσε να ονομαστεί και πλατεία Ηρώων και εκεί να γίνεται και η κατάθεση στεφάνων στις ονομαστικές τους εορτές. 

Αλλά και οι άλλοι δύο υποψήφιοι, η Ραχήλ Μακρή και το ζεύγος Κούγια-Μπέου πρέπει με κάποιο τρόπο να ανταμειφθούν για την προσφορά τους στον τόπο. Ίσως την επόμενη φορά, σε κάποιο άλλο μέρος που θα βρεθούν πάλι αρχαία και θα τα σκεπάσουν, να βάλουν και αυτών τις προτομές

Κάποτε ένας φίλος, με κάθε σοβαρότητα και χωρίς διάθεση αστεϊσμού, μου είπε πως η Γερμανία, σε αντίθεση με μας, δεν έχει εθνικούς ήρωες. Μάλλον γι αυτό βρίσκεται σ αυτό το χάλι. Σε αντίθεση με μας, που λέει ο φίλος

Όσοι δεν έχετε ψηφίσει ακόμη, σηκωθείτε από τους καναπέδες, μπείτε εδώ και ψηφίστε τον εκλεκτό σας 

Ακολουθεί η ανάλυση των αποτελεσμάτων με τα ειδικά γραφήματα που έχουν επιμεληθεί οι ειδικοί εκλογολόγοι της atticavoice

του Θεμιστοκλή Λαζαρή

Σαν τις αλογόμυγες στης άνοιξης την πλάτη

Τώρα χάσκουν αδειανά

Τα πολυβολεία.

Οχυρό: ένα καλά φυλαγμένο μυστικό της Ραφήνας. Ένας δασωμένος λόφος που αγναντεύει την πόλη, την Πεντέλη, τη θάλασσα. Γνωστός στους περισσότερους κατοίκους της περιοχής για τις αθλητικές εγκαταστάσεις και τα σχολεία στην ανατολική πλευρά του. Για λίγους ίσως, κάτι πολύ περισσότερο: ένας ερειπιώνας που θυμίζει μια πονεμένη, όχι και τόσο μακρινή ιστορία αυτού του τόπου: τη Γερμανική Κατοχή.

Αρκετές γενιές παιδιών και νέων γαλουχήθηκαν εξερευνώντας τα μυστικά του, πάντα κάτω από το γοητευτικό φάσμα του άγνωστου κινδύνου, απόλυτα υπαρκτού τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’50, με διάσπαρτα πυρομαχικά ακόμη ενεργά, κατά βάση μυθικού στην αυγή του 21ου αιώνα. Οι πρώτοι επίδοξοι εξερευνητές έβλεπαν τον χώρο με άλλα μάτια: εκείνοι είχαν ακόμα νωπές τις μνήμες του τί σήμαινε αυτή η θέση, για τρία χρόνια απτό σύμβολο της ξένης κυριαρχίας. Οι επόμενοι κάτι είχαν ακούσει από γονείς, παππούδες ύστερα... Σήμερα πια, το Οχυρό είναι ένα κομμάτι θρύλου, το φιλικό δάσος καλύπτει ξεχασμένο πόνο και ιστορίες ανακατεμένες με τη φαντασία που χαρίζει η απόσταση.

Ναι, για όλους αυτούς τους λόγους η ανάδειξη αυτού του μνημειακού συνόλου της σύγχρονης ιστορίας ήταν για χρόνια στο στόμα πολλών, ως όνειρο ή επιδίωξη. Σήμερα ωστόσο, όταν φαίνεται πως έφτασε πια η ώρα, τα σχέδια που απλώνονται στο χαρτί ξενίζουν αρκετά: πρώτα για την αισθητική, έπειτα για τα μέσα, και πάνω απ’ όλα για την ουσία.

Η κίνηση της μετατροπής του Διοικητηρίου σε μουσείο, σωστή και αναμενόμενη, μάς οδηγεί σε μια περιγραφή που, σε γενικές γραμμές, μοιάζει με τη δοκιμή παλιάς συνταγής. Μια τετραμερής έκθεση, που ακολουθεί ως επί το πλείστον τα «κλασικά» και (τι ειρωνεία) «αγαπημένα» πλέον θέματα του Β’ Παγκοσμίου. Κατοχή, Αντίσταση, γερμανικές στολές και αναπαραστάσεις. Κάποιες εξηγήσεις για τη λειτουργία του χώρου, αναφορά στα θύματα του μπλόκου.

Η αξιόλογη πρόταση μοιάζει εντούτοις αρκετά λειψή, ίσως (τι απογοήτευση) ακόμη και προβλέψιμη. Όχι για το τι οραματίζεται, αλλά για το τι δεν οραματίζεται. Η Κατοχή στη Ραφήνα δεν μπορεί βέβαια να εξαντλείται στα μοτίβα και τα γεγονότα τα χωνεμένα, τα γενικά, τα αποσπασματικά. Αυτά που κάνουν τις απανταχού της Ελλάδος εκθέσεις για την περίοδο να μοιάζουν τόσο πολύ και να αλλάζουν μόνο τα ονόματα των νεκρών.

Χρειάζεται κάτι παραπάνω. Οι μικρές ιστορίες της Κατοχής, αυτές που δεν ειπώθηκαν, ή μεταδόθηκαν μόνο από στόμα σε στόμα κι από αυτί σε αυτί, αυτές που ακούγονται κάθε φορά διαφορετικές ανάλογα με τον φορέα της μνήμης, επίσημο ή αληθινό, αυτές που πονάνε, που διχάζουν, που εκθέτουν ανεπανόρθωτα την απλοϊκότητα των καλή τη πίστει διαχρονικών εξιδανικευτών, στρογγυλοποιητών και αγοραπωλών της συλλογικής αυτής περιπέτειας, που τη μετασκεύασαν μέσα στα χρόνια σε εύπεπτο γεύμα της δημόσιας ιστορίας. Της ιστορίας που φθάνει στον κάθε Έλληνα, ίδια και καθολική, σκοτώνοντας εκούσια ή ακούσια την ιστορία την αληθινή και δύσκολη –και αφόρητα γοητευτική.

1944

Ας μιλήσουμε λοιπόν απλά στη Ραφήνα, άλλωστε αυτό θέλει κι εκείνη από μας. Εντέλει, είναι άκοπο. Μια έκθεση μπορεί να γίνει πραγματικότητα, αλλά με τι όρους; Ας τη φανταστούμε λοιπόν έτοιμη, ανοιχτή στα αχόρταγα ή χορτάτα βλέμματα του κοινού. Μια ήσυχη συμβολή στον τόπο μας. Με την πατητή τσιμεντοκονία να καλύπτει πλέον τα άγρια και γυμνά τσιμέντα –για αισθητικούς, όπως θα μάθουμε, λόγους–, όχι βέβαια παντού, η αυθεντική επιφάνεια θα διακρίνεται στους διαδρόμους, για να πάρει το κοινό μια γεύση φολκλορική της εποχής, πριν αναχωρήσει για να απολαύσει το escape room.

Το escape room μας φέρνει ίσως στον πυρήνα της παρέμβασης. Μιλάμε για το τωρινό υπόγειο καταφύγιο, τον έτερο εκτενή χώρο που έχει διασωθεί. Ο συγκεκριμένος μάλιστα, με αντίθεση με το διοικητήριο, υπήρξε, όσο τον θυμάμαι, ανοικτός, χωρίς τα μπάζα της έκρηξης με την οποία οι Γερμανοί αποπειράθηκαν να εξαφανίσουν τις εγκαταστάσεις τους, με εξαίρεση τη μια σκάλα πρόσβασης. Ο εν λόγω χώρος προβλέπεται να παραχωρηθεί σε ιδιωτική εταιρεία, που θα τον επενδύσει, διακοσμήσει, τροποποιήσει, αξιοποιήσει, διαμορφώσει με έναν απρόβλεπτο τρόπο: escape room με θεματολογία Β’ Παγκοσμίου, κοινώς, εντός πολλών εισαγωγικών, χώρος όπου ομάδα παιδιών/εφήβων επιλύει σειρά γρίφων, έναντι πληρωμής εννοείται. Μια τάση των τελευταίων ετών, νέος επικερδής τύπος επιχείρησης και, όπως μαθαίνουμε, μελλοντικός «πόλος έλξης» για διερχόμενους από την πόλη τουρίστες.

Ας δούμε ανοικτά –και χωρίς ειρωνεία– το υπόβαθρο της πρότασης. Μαζί, η παιδική χαρά, το αναψυκτήριο η έκθεση και το «δωμάτιο δραπέτευσης» στοχεύουν να αποτελέσουν τις δομές ενός «οικογενειακού πάρκου», όπου κάτι θα υπάρχει για τις ορέξεις κάθε ηλικίας. Παράλληλα, προτείνουν μια πηγή εσόδων για τον δήμο. Τι πάει λάθος;

DSC 0093

Μάλλον, για άλλη μια φορά, η επιφανειακότητα. Το Οχυρό σίγουρα προσφέρεται για οικογενειακή αναψυχή. Είναι ένας μικρός πολύτιμος δασικός πνεύμονας τόσο κοντά στο κέντρο της πόλης. Δεν είναι όμως, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνει, ένα βουβό, ή έστω ολιγόλογο ντεκόρ. Η ιστορία του είναι αυτή που πρωτίστως πρέπει να το χαρακτηρίζει και τίποτα άλλο. Η χαλάρωση στο πράσινο, η γυμναστική, το παιχνίδι, η ψυχαγωγία έχουν θέση, αλλά δε νοείται να επιβάλλονται επί του πρωταρχικού χαρακτήρα του συνόλου.

Τα δωμάτια διαφυγής, το δίχως άλλο, είναι μια μόδα της εποχής, φιλική σίγουρα, αλλά πρόσκαιρη. Είναι μάλλον αδιανόητο να μεταφέρεται ένα από τα δύο βασικά σημεία ενδιαφέροντας στα χέρια της όποιας εταιρείας, στην αρέσκεια της οποίας μένει να επέμβει σε αυτό, στήνοντας το σκηνικό της και προσελκύοντας κάποια πιτσιρικαρία, μέχρις ότου οι νέες τάσεις θα καταστήσουν το εγχείρημα ντεμοντέ και θα το οδηγήσουν στην παρακμή, αφήνοντας τη Ραφήνα μ’ ένα καταφύγιο μασκαρεμένο, σκηνοθετημένο, ριζικά τροποποιημένο και ξένο σε σημαντικό βαθμό προς την ειδική του ιστορία.

DSC 0892

Η ζωή καμιά φορά μας φέρνει μπροστά σε εκείνες τις μικρές και μεγάλες αποφάσεις που μας ζητούν να δημιουργήσουμε ένα «κτήμα ες αεί» (πάλι πέσαμε σε κλισέ). Να αφήσουμε πίσω μας κάτι που θα θυμίζει τη μνήμη που βρήκαμε να μας περιμένει όταν ήρθαμε σε αυτόν τον κόσμο και θα την κληρονομεί σε όσους εμείς θα αφήσουμε πίσω μας. Αυτή η βαθιά ιστορικότητα σπάνια γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο, που παίρνει συνήθως τις επιλογές εκείνες που θα συμφέρουν για 5 ή 10 χρόνια, εντέλει μετά ποιος ζει, ποιος πεθαίνει. Δεν είναι καιροί αυτοί για ποιότητα. Κανείς δεν έχει τον χρόνο για κάτι τέτοιο.

Ή μήπως όχι; Είναι τόσο δύσκολο να πετύχουμε τη διαφορά; Ας έρθουμε στην περίπτωσή μας. Το κτίριο του Καταφυγίου σίγουρα μπορεί να δει κι άλλους, εξίσου φιλικούς προς τη νεολαία και τους τουρίστες, χειρισμούς. Γιατί όχι ένας πρότυπος χώρος εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα προσελκύσουν σχολεία όλων των βαθμίδων, ή και μια οπτικοακουστική διαδρομή-περιήγηση με προβολείς, ή, -η απλότητα μετράει- και με ξεναγό εντέλει. Κρατώντας τη γνησιότητα.

Μέγα και ασυνήθιστο παράδειγμα ανάδειξης τέτοιου συνόλου: Τούνελ Ψυχρού Πολέμου, Αργυρόκαστρο, Αλβανία. Πιο μεγάλο σε έκταση, αλλά παρόμοιο σε δομή με το δικό μας Οχυρό: σειρά υπόγειων καταφυγίων που το καθεστώς Χότζα κατασκεύασε κάτω από το κάστρο της πόλης, για την περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Μέθοδος ανάδειξης: το αλβανικό Υπουργείο Πολιτισμού άφησε όλο τον χώρο άθικτο, με τα αντικείμενα στις ακριβείς τους θέσεις και την αίσθηση εγκατάλειψης να κυριαρχεί. Διόρισε αρκετούς ξεναγούς οι οποίοι, έναντι ενός σημαντικού εισιτηρίου, σε ξεναγούν στο εσωτερικό, με φακό και υποτυπώδη φωτισμό, ενώ σε ταξιδεύουν με τα λόγια τους στην εποχή που βλέπεις ακίνητη μπροστά σου. Ανάλογη αξιοποίηση έχει γίνει στο Σαράγιεβο, σε Τούνελ Μνήμης του γιουγκοσλαβικού Εμφυλίου. Η απήχηση και στις δύο περιπτώσεις τεράστια, τα κέρδη σημαντικά, το κόστος ελάχιστο.

Αλβανία

Υπόγειο καταφύγιο στην Αλβανία

Συμπέρασμα: Το Οχυρό είναι ήδη ένα μοναδικό σύνολο. Η ανάδειξη αυτού του ίδιου, κι όχι μιας εγκατάστασης αφορμώμενης από αυτό, μπορεί να είναι ταυτόχρονα φιλική προς την ιστορία, προς τους κατοίκους ως ένα γοητευτικό πάρκο, και πηγή εσόδων από εκπαιδευτικά προγράμματα και τουρισμό. Ο τουρίστας σιγά σιγά βαριέται το ψεύτικο: παραείναι συχνό. Είναι το αληθινό και το ανυπότακτο εκείνα που τον συναρπάζουν. Μια σωστή ανάδειξη μπορεί να κάνει τη διαφορά: δεν είναι θέμα χρημάτων, όμως φέρνει χρήματα, σε δήμο και κοινωνία.

Τέλος, οφείλει να επισημανθεί μια καίρια πτυχή του ζητήματος: Η Ιστορία της Κατοχής στη Ραφήνα δεν είναι μόνο το Οχυρό, βασικά γιατί είναι από τσιμέντο και σίδερο, και δε μπορεί να μιλήσει. Η Ιστορία είναι πάνω από όλα οι άνθρωποι που την έζησαν, που τη διηγήθηκαν, που τη θυμούνται. Ελάχιστοι την κατέγραψαν, για λόγους που δεν είναι της παρούσης. Οι περισσότεροι την πήραν μαζί τους στο επέκεινα, κι οι τελευταίοι που ήταν τότε παιδιά ή νήπια, κι έχουν νωπές τις αφηγήσεις, βρίσκονται στις τελευταίες επάλξεις του βίου. Καμιά ανάδειξη δεν θα έχει νόημα αν δεν συνοδευτεί από μια ταυτόχρονη προσπάθεια συλλογής προφορικών μαρτυριών, διαμεσολαβημένων έστω από το βαρύ πέπλο του χρόνου, όσο είναι καιρός. Μια προσπάθεια που θα εμπλέξει την τοπική κοινότητα σε όλα της τα επίπεδα, απ’ τα σχολεία ως τον καθένα μας.

DSC 0279

Ή θα δραπετεύσουμε ξανά απ’ το παρελθόν;

Υπάρχουν στη Ραφήνα μέρη κρυφά και μαγεμένα, για όποιον ξέρει να βλέπει. Σε κάποιο υπόγειο, ένας άνθρωπος είδε μια μέρα κάνοντας ανακαίνιση στους τοίχους σβάστικες κάτω απ’ τον σοβά: ήταν ένα απ’ τα σπίτια τα επιταγμένα τότε απ’ τους ναζί αξιωματούχους. Στο πολυβολείο στις Μαρίκες, χρόνια τώρα η θάλασσα του χειμώνα προσπαθεί να εξαφανίσει τα χαράγματα κάποιου Ιταλού στρατιώτη με τα στοιχεία της μονάδας του –κι όμως είναι ακόμα εκεί να μας θυμίζουν τις χαμένες ιστορίες ανθρώπων που δεν γύρισαν ίσως πίσω. Στο διοικητήριο του Οχυρού, ένα παιδί του ’50 σκάλισε κάποτε πρόχειρα στον τοίχο, ένα τανκ που γκρεμίζει μια ελληνική σημαία και δίπλα μια καρικατούρα Γερμανού, που φαίνεται θυμωμένος και κακός. Το παιδί άφησε έτσι τη δική του οπτική για τα γεγονότα που έζησε.

ινσψριπτιον

καλή 100

Νομίζω πως είναι στον διάδρομο. Ελπίζω εκεί να μη μπει πατητή τσιμεντοκονία. Δεν μπορώ όμως να ξέρω τίποτα στο κάτω κάτω.

Πώς τόσα πρόσωπα να γίνουν αριθμοί

Και τόσα γεγονότα απλά βιβλία;

(Μα ποιος με πόνο θα μιλήσει για όλα αυτά;)

Μανόλης Αναγνωστάκης

Η μεγάλη ηλεκτρονική ψηφοφορία της Atticavoice συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα, αγαπητοί φίλοι. Κόντρα στις άνωθεν αποφάσεις ερήμην της λαϊκής θέλησης, αποφασίζουμε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Κάνουμε κλικ εδώ  και ψηφίζουμε εμείς αυτόν που θέλουμε να βλέπουμε στο βάθρο της μικρής πλατείας, δίπλα από το Ταχυδρομείο της Ραφήνας.

Για όσους θελήσουν να σκεφτούν ότι η κίνησή μας εκπορεύεται από διάθεση στείρας αντιπολίτευσης προς το δήμαρχο Ραφήνας, ας μη βιαστούν και ας μάθουν πως και ο ίδιος ο δήμαρχος είναι υποψήφιος στη μεγάλη ψηφοφορία μας και τα πηγαίνει μάλιστα πάρα πολύ καλά. Πάμε λοιπόν να δούμε τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα

Όπως μπορούμε να δούμε, η μάχη προμηνύεται σκληρή. Αυτή τη στιγμή εμφανίζονται δύο πολύ δυνατά φαβορί που έχουν ξεχωρίσει αρκετά. Από τη μία μεριά είναι το ζεύγος Πατούλη και από την άλλη, ο νυν δήμαρχος Ραφήνας, Ευάγγελος Μπουρνούς.

Ακολουθεί, σε απόσταση αναπνοής από τους προαναφερόμενους, ο γνωστός κοσμικός της Ραφήνας και της Μυκόνου Γιάννης Γαλάτης και λίγο πιο πίσω η πολιτική ακτιβίστρια Ραχήλ Μακρή. Αξιοσημείωτη επίδοση επίσης καταγράφει το δικαστικό ζεύγος Μπέου-Κούγια, ενώ οι άλλες τρεις υποφηφιότητες, αυτές του Κυριάκου Μητσοτάκη, του Κωνσταντίνου Μπογδάνου και του Άδωνι Γεωργιάδη, δεν πήραν ούτε των δικών τους ανθρώπων την ψήφο  .

Για βοήθεια όσων αμφιταλαντεύονται, δίνουμε παρακάτω μια σύντομη παρουσίαση των υποψηφιοτήτων. Ελπίζουμε να νικήσει ο καλύτερος και υποσχόμαστε πως θα συνεχίσουμε τον αγώνα. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας θα ανακοινωθούν στο δήμαρχο με το πέρας της διαδικασίας και θέλουμε να πιστεύουμε πως δεν θα τα αγνοήσει

Ακολουθεί η παρουσίαση των υποψηφιοτήτων. Λίγα λόγια και ένα τραγουδάκι για τον καθένα. Σας ευχόμαστε καλή διασκέδαση

Χάζευα τη φωτογραφία και δεν το χωρούσε ο νους μου. Πόση γελοιότητα μπορεί να χωρέσει σε μία εικόνα; Ο έξυπνος διαφημιστής Barnard όταν επινόησε την αρχικά  «ιαπωνική»  (και μετά «κινέζικη») ρήση, πως σε μία εικόνα χωρούν χίλιες λέξεις, δεν θα μπορούσε να φανταστεί και πόσο kitsch ή  πόση γελοιότητα χωρούν σε μία εικόνα.

Το Οχυρό της Ραφήνας

Ιανουαρίου 10, 2021

Σε κάθε τόπο, μικρό ή μεγάλο, υπάρχουν άνθρωποι που συνδέουν το σήμερα με το χθες. Συνδετικοί κρίκοι γενεών και γενεών. Άνθρωποι που διασώζουν γεγονότα, αφηγήσεις, μνήμες του χθες. Οι άνθρωποι αυτοί επιτελούν ένα πραγματικό λειτούργημα.

Ο Στάθης ο Δημητρακός είναι η ζωντανή φωνή της ιστορίας της Ραφήνας. Γεννήθηκε μέσα στην Κατοχή. Οι γονείς του είναι από την Τρίγλια της Βιθυνίας και την Εύβοια. Θα πάρει το όνομα του θείου του που νιόπαντρος σκοτώθηκε στην Αλβανία τον Δεκέμβρη του 1940. Ο πατέρας του ήταν στο ΕΑΜ, όπως και αρκετοί ακόμα στη Ραφήνα.

Οι εικόνες μιλούν από μόνες τους. Αμαθία μεν θράσος, λογισμός δε όκνον φέρει

Ο Θουκυδίδης μας κληροδότησε το απόφθεγμα του που αφορίζει (σε ελεύθερη απόδοση) πως η βλακεία θέλει θράσος, ενώ η εξυπνάδα επιφέρει αδράνεια. Αυτά για τους κοινούς θνητούς, όλους εμάς που ο κάθε βοναπαρτίσκος θεωρεί πως μπορεί να μας εμπαίζει, κατά πως αυτός θέλει.

Υποτίθεται πως διαθέτουμε νόμους, κανονισμούς και όρους για την κοινή μας ζωή. Δεν ισχύει. Οι βοναπαρτίσκοι με το θράσος τους επιβάλλονται και θέτουν εαυτούς υπεράνω νόμων και λογικής ακόμα. Η καθημερινότητα μας το πιστοποιεί με θλιβερό τρόπο.

Μόλις ενημερωθήκαμε για τις εξελίξεις πάνω στο θέμα των εκχερσώσεων στις οποίες προέβει εργολάβος (ο φυσικός αυτουργός) για λογαριασμό του δήμου Ραφήνας (ηθικός αυτουργός).

Ενώ στις 4/1/2021 έγιναν αναφορές στο δασαρχείο Πεντέλης και την Αστυνομία,

Ενώ επισυνάφθηκε και ο αναρτημένος δασικός χάρτης, ειδικά στην αναφορά προς το δασαρχείο,

Ενώ ακόμα και ο χειριστής όταν αντελήφθη μετά από παρατήρηση κατοίκου, πως παρανομεί, πήρε το μηχάνημα και έφυγε

Ενώ είχε σταματήσει η παράνομη εργασία της εκχέρσωσης δασικών εκτάσεων μέχρι χθες  (7/1/2021) τουλάχιστον,

Ενώ το δασαρχείο δια του εκπροσώπου τηου είχε ζητήσει την αποκατάσταση της εκχέρσωσης σε κάποια έκταση

Ενώ το δασαρχείο Πεντέλης έκανε και δεύτερη αυτοψία στο σημείο, σήμερα 8/1, πληροφορηθήκαμε από κάτοικο της περιοχής, πως οι παράνομοι  εκχερσωτές  ήδη από το απόγευμα  της 7ης Ιανουαρίου κατά τα φαινόμενα (περί τις 16:30) συνέχισαν το άθλιο έργο τους, εις βάρος του δάσους και της Πεντέλης

Youtube Playlists

youtube logo new

youtube logo new

© 2022 Atticavoice All Rights Reserved.