" Οι ήττες μας δεν αποδεικνύουν
Τίποτα παραπάνω από το ότι
319205339 712219783586309 2265634222543469205 n  Είμαστε λίγοι αυτοί που παλεύουν ενάντια στο Κακό
Και από τους θεατές περιμένουμε
Τουλάχιστον να ντρέπονται"
                                               Μπρεχτ

Μια εικόνα, χίλες λέξεις (αρχαία κινέζικη παροιμία)

 

Όλα ξεκίνησαν από μια ιδέα που είχαμε, όταν ένα μεσημέρι του Μαρτίου, πριν από ένα ενάμιση χρόνο, είδαμε τη μάντρα του γηπέδου της Ραφήνας στολισμένη με απερίγραπτης αισθητικής φιγούρες που, σύμφωνα με την άποψη του δήμαρχου, θα τιμούσαν την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης. Ήταν τέτοια η κωμική εντύπωση που προκαλούσαν αυτές οι κακοσχηματισμένες μορφές, ώστε μας έφεραν συνειρμικά στο νου τον μπερντέ του Καραγκιόζη.

 

mhnysh07

 

Αυτή η συνειρμική ταύτιση ήταν που μας έδωσε την ιδέα να φτιάξουμε ένα βίντεο με αντιστοίχιση των σύγχρονων «ηρώων» της ντόπιας και της ευρύτερης πολιτικής σκηνής με ήρωες του Θεάτρου Σκιών.

 

 

Το βίντεο κυκλοφόρησε στις 25 Μαρτίου του 2021, ως ελάχιστη συνδρομή της Attica Voice στον εορτασμό των διακοσίων χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, στο ίδιο πνεύμα των εορτασμών που διοργάνωνε η Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη ανά την Ελλάδα, φορώντας τσαρούχια και ταγιέρ με τσάντα-φουστανέλα

 

aggelopoulou54

 

Από τότε που κυκλοφόρησε το βίντεο δεν έχουν αλλάξει πολλά για τους πρωταγωνιστές του. Μόνο η Βεζυροπούλα έχασε τη θέση της δίπλα στον πασά και από τότε τη συναντούμε στις lifestyle στήλες να αναζητά τον έρωτα στις ξαπλώστρες της Μυκόνου. Και ο Κολλητήρης μεγάλωσε και αποφάσισε να γίνει Καραγκιόζης στη θέση του Καραγκιόζη

Και προς μεγάλη μας έκπληξη, ενώ περιμέναμε το βίντεο να συναντήσει τις αντιδράσεις των βασικών ηρώων, αντιμετώπισε την οργή των κομπάρσων. Αυτών που κατέλαβαν μόνο ένα καρέ του επίμαχου βίντεο. Αυτών που λειτούργησαν τελικά ως αυτόκλητοι (;) υπερασπιστές των πολυχρονεμένων αγάδων αυτού του τόπου, ως άλλοι Χατζηαβάτηδες. Μιλάμε φυσικά για τα δύο επικρατούντα , συστημικά, κερδοσκοπικού χαρακτήρα , διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης της περιοχής: το i-rafina και το rpn

Ήδη, από την πρώτη κιόλας ημέρα κυκλοφορίας του βίντεο, η μία εκ των μηνυτών φρόντισε να δείξει τις προθέσεις της στα social media

 

mhnysh01

 

Και, τελικά, όπως μάθαμε τον περασμένο Οκτώβριο, τα μέσα αυτά κατέθεσαν μήνυση εναντίων των συντακτών και διαχειριστών της Attica Voice, λίγες ημέρες μετά την κυκλοφορία του συγκεκριμένου βίντεο, με την κατηγορία της συκοφαντικής δυσφήμησης κατ΄ εξακολούθηση, παραθέτοντας στη μηνυτήρια αναφορά τους και παλαιότερα, κυρίως σατιρικά, κείμενα της ιστοσελίδας μας. Ανακοίνωσαν, μάλιστα, από κοινού και σε πανηγυρικό τόνο, την κατάθεση της μήνυσης βγάζοντας φωτογραφία έξω από τα δικαστήρια

 

kelekis trash

 

Σε άρθρο δε, που ανέβασαν από κοινού στις ιστοσελίδες τους , με τίτλο "Φτάνει πια! όλα έχουν ένα όριο!" εξηγούν τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτή την κίνηση. Παραθέτουμε το άρθρο, όπως αυτό δημοσιεύτηκε στο i-rafina. Ελπίζουμε πως θα καταφέρετε να ξεχωρίσετε το άρθρο από τις διαφημίσεις. Εμείς σας βοηθάμε θολώνοντας τα διαφημιστικά πλαίσια

 

Rafina blur

 

Χαρακτηριστικό της σπουδής τους όμως να υπερασπιστούν τους αγάδες ως άλλοι Χατζηαβάτηδες, είναι πως η πρώτη αναφορά στην πολυσέλιδη μήνυσή τους αφορά στην προσβολή που κατ’ αυτούς δέχτηκαν οι άρχοντες του τόπου

Γράφουν σχετικά στη μηνυτήρια αναφορά (τηρείται την ορθογραφία του κειμένου που κατατέθηκε στη μηνυτήρια αναφορά):

“ Στο εν λόγω βίντεο παρουσιάζονται τοπικοί παράγοντες της κεντρικής και δημοτικής πολιτικής σκηνής της Ραφήνας, μεταξύ αυτών και νυν βουλευτής και Υπουργός της Κυβερνήσεως, ως θίασος του Καραγκιόζη, με αντιστοίχηση καθενός με χαρακτήρα του θεάτρου σκιών! Το συγκεκριμένο βίντεο κάθε άλλο παρά σατυρικό μπορεί να χαρακτηρισθεί, αφού γίνονται χαρακτηρισμοί εξόχως προσβλητικοί και ειρωνικοί για τους ανωτέρω παράγοντες ”

Οι αναφερθέντες ως παράγοντες δεν αντέδρασαν. Αντί αυτών, ανέλαβαν δράση στη θέση τους το rpn και το i-rafina ως αυτόκλητοι (;) εκπρόσωποι τους. Ας σημειώσουμε εδώ ότι διατηρούμε ακέραιη την ορθογραφία (ή ανορθογραφία) των συντακτών της μήνυσης και στεκόμαστε ιδιαίτερα στη χρήση της λέξης «σατυρικό» με ύψιλον , αντί του ορθού «σατιρικό» με γιώτα, κάτι που υποδηλώνει όχι απλά άγνοια της ορθογραφίας της λέξης, αλλά άγνοια του νοήματος και της διαφοράς μεταξύ των δύο εννοιών, κάτι που με τη σειρά του αποδεικνύει και την προχειρότητα με την οποία συντάχθηκε η μήνυση.

Σχετικά με το μοναδικό καρέ του βίντεο, στο οποίο γίνεται αναφορά στα i-rafina και rpn, η περιγραφή των μηνυτών μας, θυμίζει σκηνικό από προαύλιο δημοτικού σχολείου (στην καλύτερη περίπτωση) όπου μαθητές που τους πειράζει μία παρέα άλλων μαθητών, προστρέχουν στον δάσκαλο και του ζητάνε να μαλώσει τα πειραχτήρια της αυλής. Γράφουν λοιπόν οι επαγγελματίες της πληροφόρησης (τηρείται η ορθογραφία του κειμένου της μήνυσης):

«Σε σημείο του συγκεκριμένου βίντεο, το οποίο και έχουμε αποτυπώσει σε έγχαρτη μορφή και επισυνάπτεται στην παρούσα, παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, η τοπική δημοσιογραφία του δήμου Ραφήνας, όπου μεταξύ άλλων, γίνεται αναφορά και στις ιστοσελίδες που διαχειριζόμαστε οι εκαλούντες, ήτοι το iRafina.gr και το RPN.gr. Στην εικόνα αποτυπώνονται τα λογότυπα των διαδικτυακών μας τόπων, υπάρχει φωτογραφία του βραβείου Πούλιτζερ, φωτογραφία του Γιόζεφ Γκέμπελς, του διαβόητου υπουργού Προπαγάνδας και Πληροφοριών της χιτλερικής Γερμανίας που αφιέρωσε τη ζωή του στην επίτευξη των στόχων της ναζιστικής θηριωδίας και έναν γάτο, σε χαλαρή στάση, με διάπλατα ανοιχτό στόμα τη στιγμή που είναι έτοιμη να καταβροχθίσει κυριολεκτικά ένα κομμάτι πίτσα, δηλώνοντας ξεκάθαρα ότι η δράση και συμπεριφορά μας μέσω του ειδησεογραφικού μας μέσου είναι όμοια με εκείνη του Γκαίμπελς, και ότι προάγουμε τον γκαιμπελισμό που κάνει πράξη το "λέγε, λέγε, όλο και κάτι μένει" και την άποψη ότι από τα πολλά ψεύδη κάποια γίνονται πιστευτά και, μέσα στη σύγχυση, προκαλούν αποπροσανατολισμό, αλλά και πανικό στις μάζες, που δεν μπορούν να διακρίνουν ποιο είναι αληθινό και ποιο ψευδές απ' όσα λέγονται». Ότι κάνουμε χρήση προπαγανδιστικών μεθόδων που είναι ιδιαίτερα προσφιλείς στις δικτατορίες και, ως τέτοια, θεωρείται η συστηματική προσπάθεια επηρεασμού της κοινής γνώμης, ενώ καθοριστικό στοιχείο της είναι η χειραγώγηση ειδήσεων. Με λίγα λόγια, ότι προβαίνουμε μέσω των ιστοσελίδων μας σε άθλια παραπληροφόρηση και συκοφαντική προπαγάνδα»

 

mhnysh05

 

Αφού πληροφορούν τις δικαστικές αρχές πως εξέλαβαν την απεικόνιση του βραβείου Πούλιτζερ ως ειρωνεία και πως αντιλήφθηκαν ότι η απεικόνιση του Γκαίμπελς υπονοεί πως λειτουργούν ως προπαγανδιστικά μέσα , έρχονται και στον … γάτο (το πως εξακρίβωσαν το φύλο του αιλουροειδούς παραμένει μυστήριο)

«η δε τρίτη απεικόνιση, αυτή του γάτου, συνιστά ευθεία αναφορά σε χρηματισμό και την - κατά το λαϊκόν έκφραση ότι "τα τρώμε" από την εκάστοτε και παντός είδους εξουσία, ισχυρισμός επίσης συκοφαντικός, υβριστικός, μειωτικός της τιμής και υπολήψεως μας, τόσον της επαγγελματικής όσον και της προσωπικής, ημών και των συνεργατών μας.»

Λαϊκή έκφραση «τα τρώμε» δεν γνωρίζουμε. Μία λαϊκή έκφραση που θα μπορούσε να περιγράψει αυτό που αποδίδουν οι μηνυτές Κελέκης-Τράση, ως νόημα που πιστεύουν πως εξάγεται από τον …γάτο, είναι η έκφραση «Τα παίρνουμε» ή «Τα πιανουμε». Αλλά όποια έκφραση και αν ήθελαν να φανταστούν πως υπονοείται από «τον γάτο», ανήκει στην δική τους φαντασία, αφού εμείς ποτέ δεν είπαμε ούτε εννοήσαμε με κανέναν τρόπο, πως «Τα τρώνε», «Τα παίρνουν» ή «Τα πιάνουν». Δυστυχώς γι’ αυτούς, ο Εισαγγελέας διαθέτει την αίσθηση του χιούμορ, την οποία δεν διαθέτουν οι εγκαλούντες και έτσι απέρριψε τις αιτιάσεις τους.

Οι μηνυτές, όμως, ως άλλοι επιθεωρητές Κλουζώ, δεν έμειναν στο συγκεκριμένο βίντεο, αλλά ανέτρεξαν και σε παλαιότερα άρθρα της Attica Voice. Διαβάζουμε σχετικά και με δυσκολία συγκρατούμε τα γέλια μας :

«Με αφορμή το ως άνω δημοσίευμα, ανατρέξαμε στην ιστοσελίδα των εγκαλουμένων, όπου διαπιστώσαμε ότι, κατά καιρούς, γεγονός του οποίου λάβαμε γνώση αμέσως μόνον μετά τη δημοσίευση του περιγραφόμενου ανωτέρω δημοσιεύματος και εξαιτίας αυτής, προέβαιναν - και μάλιστα συνεχίζουν να προβαίνουν - σε αναρτήσεις και δημοσιεύσεις κειμένων και σχολίων προσβλητικών, τα οποία περιέχουν γεγονότα δυσφημιστικά, δηλαδή γεγονότα που μπορούν να βλάψουν την τιμή και την υπόληψη τόσο ημών των εγκαλούντων, ως προσωπικοτήτων, όσο και των ιστοσελίδων μας (οι οποίες συνιστούν την προσωπική μας επιχείρηση με διακριτό τίτλο, εμπορικό σήμα και μεγάλο αριθμό αναγνωστών και διαφημιζομένων σε αυτές) και των ιδιοτήτων μας ως επαγγελματιών δημοσιογράφων. Τα γεγονότα αυτά είναι υποτιμητικά, και απαξιώνουν την ηθική, κοινωνική και επαγγελματική μας υπόσταση, ιδίως δε, ψευδή γεγονότα, συντρεχούσης και της γνώσης του ψεύδους από τους διαδίδοντες    αυτά, ήτοι εν προκειμένω  από τους εγκαλούμενους, αλλά και της γνώσης ότι τα γεγονότα που ισχυρίζονται και διαδίδουν μέσω των δημοσιεύσεών τους είναι ικανά και πρόσφοpα να βλάψουν την τιμή και την υπόληψή μας, γεγονός το οποίο επιθυμούν και στο οποίο αποσκοπούν οι εγκαλούμενοι προβαίνοντας επανειλλημένα    και συστηματικά σε αυτήν την πράξη! Είναι εξάλλου αυτονόητο ότι οι εγκαλούμενοι πρακτικά συνιστούν επαγγελματικούς μας "ανταγωνιστές" δεδομένου ότι δραστηριοποιούμαστε τοπικά και εξ αντικειμένου στον ίδιο χώρο»

Πριν περάσουμε στα άρθρα που, σύμφωνα με τους μηνυτές βλάπτουν την τιμή και την υπόληψή τους, ας σταθούμε στην τελευταία πρόταση της παραγράφου, όπου οι μηνυτές θεωρούν – και μάλιστα αυτονόητα όπως υπογραμμίζουν - ως επαγγελματικό ανταγωνιστή την Attica Voice, ένα site με δηλωμένο μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, χωρίς χρηματοδότες και χωρίς διαφημίσεις. Κάτι όμως που είναι σε πλήρη γνώση τουλάχιστον της μίας εκ των δύο μηνυτών, η οποία σε μία από τις πολλές δημόσιες αντιπαραθέσεις (beefs κατά τη σύγχρονη ορολογία) που συνηθίζει να έχει στα social media, το αναγνωρίζει. Όπως φαίνεται, σε σχόλιο πάνω σε άρθρο του τοπικού μέσου «kirkinews” που μιλάει για δικαίωση της Attica Voice από τη δίωξη που της άσκησαν «συνάδελφα» μέσα, διαψεύδει τον ίδιο τον μηνυτή εαυτό της και αρνείται πως αποτελούμε συνάδελφο, άρα και ανταγωνιστικό μέσο

 

mhnysh02

 

Η συνέχεια της κωμωδίας στο Μέρος Γ’

Με κοινή ανακοίνωση στις 6/10/2022, 7 περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν το άμεσο σταμάτημα του έργου της ΕΥΔΑΠ μέσα στο Παράκτιο Έλος Μαρίκες, προκειμένου να αποφευχθεί η συρρίκνωση ενός από τους ελάχιστους πλέον υγροτόπους της Αττικής και η καταστροφή οικοτόπων κοινοτικής σημασίας που καταγράφονται στην περιοχή.

Την Κοινή Ανακοίνωση υπογράφουν η ΑΝΙΜΑ, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, η Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία, η Καλλιστώ, η OZON και η ΡΟΗ-Σύλλογος Πολιτών υπέρ των ρεμάτων.

 

Αποψίλωση στην περιοχή Μαρίκες της Ραφήνας – απειλή υποβάθμισης για τους παράκτιους υγρότοπους της Ανατολικής Αττικής

Κοινή ανακοίνωση περιβαλλοντικών οργανώσεων - 6 Οκτωβρίου 2022

Το έργο κατασκευής αντλιοστασίου αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ που ξεκίνησε τη Δευτέρα 3/10/22 στον προστατευόμενο υγρότοπο «Παράκτιο Έλος Μαρίκες/Αμμοθινικό οικοσύστημα» στη Ραφήνα και για το οποίο λάβαμε σχετική επώνυμη καταγγελία, χρειάζεται να σταματήσει άμεσα με παρέμβαση όλων των αρμόδιων υπηρεσιών, προκειμένου να αποφευχθεί η συρρίκνωση ενός από τους ελάχιστους πλέον υγροτόπους της Αττικής και η καταστροφή οικοτόπων κοινοτικής σημασίας που καταγράφονται στην περιοχή.

Το έργο που ξεκίνησε αλλά σταμάτησε με παρέμβαση κατοίκων και φορέων, εκτελείται στο κέντρο σχεδόν της προστατευόμενης περιοχής1, σε τμήμα του οποίου καταγράφονται οικότοποι προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ2 και δύναται να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στους φυσικούς και ημιφυσικούς σχηματισμούς της περιοχής και στην ακεραιότητα του τοπίου3 .

Η συρρίκνωση και υποβάθμιση του υγροτόπου των Μαρικών έρχεται σε συνέχεια παρεμβάσεων που ήδη έχουν συρρικνώσει ή/ και υποβαθμίσει γειτονικούς υγροτόπους της Ανατολικής Αττικής (Αρτέμιδας, Ερασίνου, Μπρέξιζας), ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται κατασκευή αντλιοστασίων αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ μέσα στα θεσμοθετημένα4 όρια των προστατευόμενων υγροτόπων εκβολής ρέματος Ραφήνας και υγρότοπου Αρτέμιδας. Επιπλέον, το εν εξελίξει έργο εγκιβωτισμού του ρέματος Ερασίνου και το προγραμματιζόμενο έργο εγκιβωτισμού του ρέματος Ραφήνας πρόκειται να εξαφανίσουν φυσικές ζώνες πλημμύρας που αποτελούν ευρείες υγροτοπικές εκτάσεις, ενώ ακόμα δεν έχει γίνει αποκατάσταση και οριοθέτηση του σημαντικού υγρότοπου Λουτρός Σπάτων.

Τα παραπάνω απειλούν σοβαρά την ακεραιότητα του δικτύου υγροτόπων ολόκληρης της Ανατολικής Αττικής, που είναι σημαντικοί για τη Φύση και τον Άνθρωπο αφού αποτελούν απαραίτητους σταθμούς για τα μεταναστευτικά πουλιά, οικοτόπους διαβίωσης πολλών ειδών, προστατεύουν την ακτογραμμή από τη διάβρωση, παρέχουν φυσική αντιπλημμυρική προστασία, και συντελούν πολλαπλά στην ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής.

Ζητάμε το άμεσο σταμάτημα του έργου της ΕΥΔΑΠ μέσα στο Παράκτιο Έλος Μαρίκες και την επανεξέταση των θέσεων των αντλιοστασίων της ΕΥΔΑΠ, με γνώμονα τη διατήρηση των υγροτόπων της περιοχής μέχρι την οριστική τους οριοθέτηση.

 

antliostasia15

Η περιοχή του προστατευόμενου υγρότοπου των Μαρικών πριν και μετά την εκχέρσωση

 

Περιμένουμε από τις αρμόδιες υπηρεσίες, αρχίζοντας από τις Υπηρεσίες που έχουν αντικείμενό τους την τήρηση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2000/60/ΕΚ και 92/43/ΕΟΚ, να πραγματοποιήσουν άμεσα αυτοψία ώστε να διαπιστωθεί το μέγεθος της πραγματοποιημένης και επικείμενης βλάβης στον υγρότοπο και στα είδη κοινοτικής σημασίας.

Τέλος, ζητάμε να αναλάβουν οι αρμόδιοι φορείς τις ευθύνες τους ώστε να προστατευτούν ουσιαστικά, με το πνεύμα και το γράμμα του Νόμου, οι Μαρίκες Ραφήνας και οι υγρότοποι και ακτές της Ανατολικής Αττικής, και να εγκαταλειφθεί η προσπάθεια εξεύρεσης νομικών "παραθύρων" που να νομιμοποιούν παρεμβάσεις μέσα σε προστατευόμενες περιοχές.

 

Οι υπογράφουσες οργανώσεις:

-              ΑΝΙΜΑ

-              ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

-              Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης

-              Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία

-              Καλλιστώ

-              ΟΖΟΝ

-              Ροή, Σύλλογος Πολιτών υπέρ των ρεμάτων

 

1  Είναι υγρότοπος ενταγμένος στις «περιοχές που προορίζονται για την προστασία οικοτόπων και ειδών» του Μητρώου Προστατευόμενων Περιοχών, με βάση την 1η Αναθεώρηση του Σχεδίου Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών του ΥΔ Αττικής που εκδόθηκε κατ’εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60/ΕΚ (αντιμετωπίζεται ως υγρότοπος α’ προτεραιότητας).

2  Τύποι οικοτόπων κοινοτικής σημασίας του Παραρτήματος Ι της «Οδηγίας για τους Οικοτόπους» 92/43/ΕΟΚ με κωδικό 2190 «Υγρές κοιλότητες μεταξύ των θινών», οικότοπος προτεραιότητας 2250* «Θίνες των παραλιών με Juniperus spp», και 2260 «Θίνες με βλάστηση σκληρόφυλλων θάμνων».

3  Αυτοψία Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (Ιαν. 2022)

4  Άρ.54 Ν.4559/2018.

Η τεχνολογική πρόοδος έρχεται να λύσει πολλά προβλήματα σήμερα. Προβλήματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομικά. Για παράδειγμα, το κολοσσιαίο περιβαλλοντικό πρόβλημα της διαχείρισης αποβλήτων σε έναν τόπο ή και υπερτοπικά, έχει αναπτυχθεί μία πλήρης τεχνολογία η οποία προβλέπει διαδικασίες και εγκαταστάσεις που αμβλύνου το αποτύπωμα της ανθρώπινης δραστηριότητας πάνω στη γη. Για τα στερεά απόβλητα (αστικά – οικιακά  απορρίμματα, υλικά κατεδαφίσεων, οργανικά υπολείμματα, παραπροϊόντα βιομηχανικής δραστηριότητας και άλλα) έχουν αναπτυχθεί λογικές και τεχνολογίες που επιτρέπουν τον διαχωρισμό τους και -ανάλογα με τη δυνατότητα- την ανακύκλωση ή την επαναχρησιμοποίηση μεγάλου μέρους τους,. Αυτό που απομένει προορίζεται για ταφή και παράδοση του στον φυσικό κύκλο της αποσύνθεσης, πάντα μακριά από τις κατοικίες των ανθρώπων ή αυτών που εξακολουθούν να θεωρούνται ακόμα άνθρωποι από την βαθιά, ηθικά κατακερματισμένη κοινωνία μας. Αυτά συμβαίνουν στις λεγόμενες «πολιτισμένες χώρες» και όσο πιο «πολιτισμένη» είναι μία χώρα, τόσο μικρότερο ποσοστό απορριμμάτων διοχετεύει στη διαδικασία της ταφής, ενώ όσο πιο απολίτιστη, το ποσοστό αυτό μεγαλώνει. Οι τριτοκοσμικές χώρες μάλιστα αυξάνουν το ποσοστό ταφής απορριμμάτων με εισαγωγές των υπολειμμάτων των «πολιτισμένων» χωρών, οι οποίες δεν έχουν κανένα πρόβλημα στην ανήθικη αυτή συνδιαλλαγή.

Τα υγρά απόβλητα ακολουθούν μία, σχεδόν ίδια διαδικασία. Με τις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) επεξεργάζονται τα λύματα (υγρά απόβλητα) των σύγχρονων πόλεων και -αφού τα επεξεργαστούν- τα διοχετεύουν ξανά στο περιβάλλον, σε φυσικούς αποδέκτες όπως η θάλασσα, προκειμένου να αναλάβει τα υπόλοιπα η μητέρα Φύση.

Μέχρι εδώ έχουμε τη θεωρία, που θεωρείται καλή και αγία. Και από την θεωρία περνάμε στην πράξη. Την πράξη η οποία έχει πολλές και σκοτεινές πτυχές. Μία σκοτεινή πτυχή βιώνουμε  τον τελευταίο καιρό στην ανατολική Αττική και πιο συγκεκριμένα στη Ραφήνα, με το αντλιοστάσιο λυμάτων που η ΕΥΔΑΠ επέλεξε να εγκαταστήσει εντός προστατευόμενου υγροτόπου (λες και έχουμε πολλούς), δηλαδή στο παραθαλάσσιο έλος των Μαρικών και στο αμμοθινικό τους σύστημα, στην παραλία Μαρίκες.

Κατά παράλογο τόπο η ΕΥΔΑΠ έδειξε έκπληξη όταν κάτοικοι εναντιώθηκαν στην καταστροφή που ετοίμαζε. Η ΕΥΔΑΠ μάλλον είχε συνηθίσει στην αδιαφορία των κατοίκων, όπου πήγαινε και εγκαθιστούσε ό,τι ήθελε, με άλλοθι μία βολική για τον σχεδιασμό της, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Τώρα που είδε την αντίδραση, ανακάλυψε πως  οι ¨ενοχλητικοί» ευαισθητοποιημένοι για το περιβάλλον άνθρωποι έχουν αυξηθεί και γι’ αυτό οργάνωσε ολόκληρο τμήμα δημοσίων σχέσεων (συνεννόησης με τις τοπικές κοινωνίες το λένε) για να περάσει τα σχέδια της «με το μαλακό».

Δεν θα μπούμε περισσότερο σε ό,τι διαδραματίζεται αυτές τις μέρες στις Μαρίκες (ή που θα συμβεί και αλλού) αλλά θα επισκεφτούμε ένα αντίστοιχο παραλιακό αντλιοστάσιο λυμάτων και μάλιστα σε μία τουριστική περιοχή, για να δώσουμε μία σχετική εικόνα του τι σχεδιάζει η ΕΥΔΑΠ για τις Μαρίκες. Θα πάμε μέχρι την Χαλκιδική και την παραλία της Σίβηρης, μίας πολύ όμορφης περιοχής, που γνωρίζει κάθε καλοκαίρι μεγάλη αύξηση οικιστών, παραθεριστών και επισκεπτών.

ΘέσηΕντοπισμός του αντλιοστασίου λυμάτων στον ορθοφωτοχάρτη

 

Επιλέξαμε τη Σίβηρη, όχι μόνο γιατί είναι όμορφη, αλλά περισσότερο γιατί πληθυσμιακά βρίσκεται κοντά στη Ραφήνα, το πληθυσμιακό ισοδύναμο που εξυπηρετεί το αντλιοστάσιο λυμάτων είναι περίπου ίδιο, αλλά και στην παραλία της εκβάλλουν ρέματα συνεχούς και περιοδικής ροής. Επιπλέον, από το 2000  περίπου, στην παραλία της έχει εγκατασταθεί και ένα αντλιοστάσιο λυμάτων και μάλιστα δίπλα σε ρέμα συνεχούς ροής, το ρέμα Ποτόκι (potok = ρυάκι στα σλάβικα)

Από τον μώλο Αριστρά το ρέμαΗ Σίβηρη όπως φαίνεται από τον μώλο της. Το ζωγραφισμένο κτήριο είναι το αντλιοστάσιο λυμάτων και αριστερά του η εκβολή του ρέματος Ποτόκι

Ο περαστικός από την παραλία της Σίβηρης, περνώντας δίπλα από το αντλιοστάσιο, ξεχνάει την εικόνα της θάλασσας, την ομορφιά του ρέματος, ακόμα και την πείνα του αν πηγαίνει να φάει σε μία από τις ωραίες ψαροταβέρνες. Τα ξεχνάει γιατί η οσμή είναι από τις κυρίαρχες αισθήσεις του ανθρώπου και το αντλιοστάσιο φροντίζει να την ερεθίσει ικανά.

Από Νότο προς Βορρά

Νότια όψηΤο αντλιοστάσιο λυμάτων, όπως φαίνεται από Νότο προς Βορρά. Αριστερά η παραλία και κάτι που μοιάζει με γαλάζια σημαία

Είναι αντλιοστάσιο καλοσυντηρημένο, εξωτερικά έχει επιχειρηθεί ο εξωραϊσμός του (το βλέπετε και στις φωτογραφίες ζωγραφισμένο) και λόγω του τουρισμού και των επιχειρήσεων εστίασης που λειτουργούν στην παραλία, σχετικά προσεγμένο. Οι οσμές όμως που αναδίδει, ειδικά νωρίς το πρωί, εκμηδενίζουν τα όρια αντοχής (και ανοχής) του ανθρώπου.

Επιπλέον είναι χτισμένο μέσα στην εκβολή του ρέματος συνεχούς ροής.

Εκβολή και αντλιοστάσιοΤο αντλιοστάσιο λυμάτων, χτισμένο πάνω στην εκβολή ου ρέματος Ποτόκι (μπροστά) 

Θαλάσσια όψη προς Βορρά

Εκβολή σε πρώτο πλάνο και πίσω το αντλιοστάσιο

ΠοτόκιΤο ρέμα Ποτόκι από τη γέφυρα

Δεν θα σχολιάσουμε άλλο τίποτα. Δυστυχώς δεν μπορούμε να σας μεταδώσουμε τη μυρωδιά μέσω διαδικτύου. Απλά παραθέτουμε φωτογραφίες για να καταλάβουν και οι κάτοικοι της Ραφήνας και ειδικά των Μαρικών, τι σημαίνει παραθαλάσσιο αντλιοστάσιο λυμάτων. Ακόμα και αν δεν δίνουν δεκάρα για τον πολύτιμο και αναντικατάστατο υγρότοπο (τα παιδιά κάποτε θα το καταλάβουν και θα μας καταριούνται) , θα σκεφτούν κάτι παραπάνω για το αύριο που φέρνει η ΕΥΔΑΠ στον τόπο.

Σημειώνουμε για όσους βρίσκονται σε σύγχυση, πως άλλο η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) δηλαδή το συνολικό έργο και άλλο ένα αντλιοστάσιο, δηλαδή ένα «δάχτυλό» του το οποίο μπορεί να γίνει και άλλου, έστω και με λίγο αυξημένο κόστος κατασκευής ή λειτουργίας.

Τελικά, ας αποφασίσουν οι κάτοικοι, αντί να αποφασίζει η ΕΥΔΑΠ και τα Golden Boys της, αλλά ας ξέρουν πρώτα σε τι αναφερόμαστε και να μάθουμε πια να μιλάμε μία κοινή, κατανοητή σε όλους γλώσσα. Για το καλό του παρόντος αλλά και του μέλλοντος

 

Θα 'ρθει καιρός

Οκτωβρίου 04, 2022

Σαν σήμερα, στις 3 Οκτωβρίου του 1993, η Κατερίνα Γώγου έφευγε από τη ζωή σε ηλικία 53 ετών, κυνηγημένη από τους δαίμονές της. Είναι απορίας άξιο το πόσοι από αυτούς που της κάνουν μεταθανάτια αφιερώματα θα μπορούσαν, όσο ζούσε, να καταλάβουν και να αντέξουν τις κραυγές της. Αντί αφιερώματος, που είμαστε σίγουροι πως αν το διάβαζε θα γελούσε σαρκαστικά, επιλέγουμε να παρουσιάσουμε ένα ποίημά της

 

Θα 'ρθει καιρός
που θ' αλλάξουν τα πράγματα
να το θυμάσαι Μαρία
θυμάσαι Μαρία στα διαλείμματα
εκείνο το παιχνίδι που τρέχαμε
κρατώντας τη σκυτάλη
Μη βλέπεις εμένα μην κλαις
εσύ είσαι η ελπίδα
Άκου, θα 'ρθει καιρός
που τα παιδιά θα διαλέγουν γονιούς
δε θα βγαίνουν στην τύχη
δεν θα υπάρχουν πόρτες κλειστές
με γερμένους απ' έξω
και τη δουλειά θα τη διαλέγουμε
δε θα 'μαστε άλογα
να μας κοιτάνε στα δόντια
Οι άνθρωποι, σκέψου,
θα μιλάνε με χρώματα
κι άλλοι με νότες
να φυλάξεις μοναχά
σε μια μεγάλη φιάλη με νερό
λέξεις κι έννοιες σαν κι αυτές :
απροσάρμοστοι, καταπίεση,
μοναξιά, τιμή, κέρδος, εξευτελισμός
για το μάθημα της Ιστορίας
Είναι Μαρία, δε θέλω να λέω ψέματα,
δύσκολοι καιροί και θα' ρθουνε κι άλλοι
δε ξέρω, μην περιμένεις κι από μένα πολλά
τόσα έζησα, τόσα έμαθα, τόσα λέω
κι απ' όσα διάβασα ένα κράτησα καλά
Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος
Θα την αλλάξουμε τη ζωή
...παρ' όλα αυτά Μαρία

Η Κίνηση για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, έστειλε επιστολή - καταγγελία προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να πάρουν θέση και να παρέμβουν προκειμένου να σωθούν οικότοποι κοινοτικής σημασίας, τους οποίους η Ελλάδα έχει δεσμευθεί να προστατεύει απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αμμοθινικό, προστατευόμενο έλος Μαρικών Ραφήνας 3 Οκτωβρίου 2022

Hoe in wetland Traces in wetland4
Wetland ape Traces in wetland cropped

Η ίδια επιστολή στάλθηκε και σε όλες τις περιβαλλοντικές ΜΚΟ, από τις οποίες ζητείται η υποστήριξή τους.

Παράλληλα, η  Κίνηση για την Προστασία & Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας καλεί τους ευαισθητοποιημένους στα περιβαλλοντικά ζητήματα πολίτες, αύριο 4/10/2022 στις 7πμ στον χώρο της καταστροφής  (Ιάσωνος και Ναυσικάς στην παραλία Μαρίκες).

Παρακάτω διαθέσιμη η καταγγελία με τον πλήρη πίνακα αποδεκτών

"Ο δημόσιος λόγος κρίνεται δημόσια και τα μέσα ενημέρωσης κρίνουν και κρίνονται"

 

Όσοι παρακολουθούν τα όσα καθημερινά εκτυλίσσονται στην περιοχή της Ραφήνας και του Πικερμίου, θα γνωρίζουν πως η Attica Voice (atticavoice.gr), πριν από σχεδόν ένα χρόνο, δέχτηκε μήνυση από κοινού από τα δύο επικρατούντα, συστημικά, κερδοσκοπικού χαρακτήρα, διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης της περιοχής: το i-rafina και το RPN. Πιο συγκεκριμένα, ο Χρυσόστομος Κελέκης, ιδιοκτήτης και διαχειριστής της ιστοσελίδας i-rafina.gr και η Αικατερίνη Τράση, ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια της ιστοσελίδας rpn.gr, ζήτησαν την ποινική δίωξη της συντακτικής ομάδας και των διαχειριστών της ιστοσελίδας atticavoice.gr με την κατηγορία της συκοφαντικής δυσφήμησης και μάλιστα κατ’ εξακολούθηση.

Η μήνυση αυτή τελικά, με απόφαση του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Στέφανου Μπαξεβάνη, απορρίφθηκε. Όπως αναφέρει η υπ’ αριθμόν 331/22 απορριπτική διάταξη:

« Απορρίπτουμε, σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 51 του Κ.Ποιν.Δ την από 8-11-2021 έγκληση των 1) Χρυσόστομου Κελέκη του Σταύρου 2) Αικατερίνης Τράση του Νικολάου με την οποία αιτούνται την ποινική δίωξη των 1) Χρήστου Κωστούλα του Παναγιώτη 2) Αντώνιου Λαζαρή του Θεμιστοκλή 3) Νικολάου Σίμου του Αριστείδη 4) Θεοδόση Βρανά του Νικολάου για την αξιόποινη πράξη της συκοφαντικής δυσφημήσεως τελεσθείσα κατ’ εξακολούθηση »

Η Attica Voice δεν μπορεί να μην αισθάνεται δικαιωμένη από την εξέλιξη της υπόθεσης, θεωρεί όμως υποχρέωσή της να τοποθετηθεί για μια ακόμη φορά, απέναντι σε αυτή την αποτυχημένη, αντιδεοντολογική και απαράδεκτη προσπάθεια εκφοβισμού και φίμωσής της. Πόσο μάλλον όταν η προσπάθεια αυτή έγινε από ανθρώπους που δηλώνουν δημοσιογράφοι, την ώρα που το δημοσιογραφικό λειτούργημα συμπεριλαμβάνει στους στόχους του και την υπεράσπιση της ελευθερίας του λόγου απέναντι σε όσους την επιβουλεύονται.

Αρχικά, πρέπει να αναφέρουμε πως ήταν μια υπόθεση που μας κόστισε σε χρήμα και κόπο αφού αποδυθήκαμε σε έναν αγώνα εναντίον του παραλόγου προσπαθώντας να πείσουμε απλά ότι δεν είμαστε ελέφαντες. Πως ούτε η σάτιρα ούτε φυσικά η αλήθεια αποτελούν δυσφήμηση, πολλώ δε μάλλον συκοφαντική.

Ήταν μια υπόθεση που πέτυχε μόνο το να φοβίσει κάποιους ανθρώπους της συντακτικής μας ομάδας και να τους απομακρύνει από την κοινή μας προσπάθεια. Ήταν και μια υπόθεση όμως που πείσμωσε όσους απομείναμε και που μας έφερε κοντά σε πολλούς άλλους ανθρώπους που στάθηκαν δίπλα μας, μας στήριξαν και εξακολουθούν να μας στηρίζουν ηθικά.

H Attica Voice είναι ένας ελεύθερος, πολυφωνικός, μη κερδοσκοπικός, χώρος διακίνησης ιδεών. Η θεματολογία της είναι ποικίλη, όπως και η γλώσσα που χρησιμοποιεί. Ο σκοπός της είναι πρωτίστως πολιτιστικός. Και αυτό γιατί πιστεύει πως μέσω του πολιτισμού θα έρθει - αν έρθει ποτέ – κάποια πραγματικά δημοκρατική στροφή προς μία δίκαιη κοινωνία. Μόνο έτσι θα αναπτυχθεί κοινωνική, πολιτική και περιβαλλοντική συνείδηση και μόνο έτσι, μέσω της προβολής σημαντικών θεμάτων, θα δημιουργηθούν ώριμοι, σκεπτόμενοι και πραγματικοί πολίτες.

Παρόλα αυτά, δεν θα μπορούσε να μην ασχοληθεί και να μην ασκήσει κριτική σε όλα τα κακώς κείμενα που κυριαρχούν στην πολιτική σκηνή. Και δεν θα μπορούσε να αφήσει έξω από αυτή την κριτική και τα αυτοαποκαλούμενα, «τοπικά Μέσα Ενημέρωσης». Εμείς – και είμαστε βέβαιοι πως μαζί μας συντάσσεται και η πλειονότητα της κοινής γνώμης - θεωρούμε πως τα συγκεκριμένα Μέσα - και δυστυχώς όχι μόνο τα τοπικά - στη μεγάλη τους πλειοψηφία, αντί να αποτελούν μέρος της λύσης, αποτελούν μέρος του προβλήματος με την πρακτική τους. Μεταδίδουν φτηνιάρικες ειδήσεις συσκοτίζοντας τις σημαντικές, κάνουν αντιγραφή και επικόλληση ειδήσεων χωρίς διασταύρωση και χωρίς αναφορά στην πηγή. Αποκρύπτουν τις ενοχλητικές ειδήσεις και τελικά λειτουργούν ως φερέφωνα οποιουδήποτε τεθούν στην υπηρεσία του, είτε πολιτικού, είτε επιχειρηματία.

Όπως είχε πει ο Ντάριο Φο, σε ένα απόσπασμα της ομιλίας του κατά την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1997, «Οι νέοι εύκολα υποκύπτουν στον βομβαρδισμό από ανούσιες κοινοτοπίες και χυδαιότητες που καθημερινά τους σερβίρουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης». Είναι πολύ μεγάλη λοιπόν η ευθύνη των Μέσων Ενημέρωσης και δεν θα μπορούσε η Attica Voice να αγνοήσει και να προσπεράσει αυτό το μεγάλο ζήτημα.

Η Attica Voice διαβεβαιώνει τους αναγνώστες της δημόσια, πως θα συνεχίσει να ασκεί την κριτική της προς τα Μέσα αυτά, δικαιωμένη και ενδυναμωμένη και από την εισαγγελική απορριπτική διάταξη στην οποία ο Εισαγγελέας διαπιστώνει και αναφέρει στη δεύτερη παράγραφο της τρίτης σελίδας της: «Ο δημόσιος λόγος κρίνεται δημόσια και τα μέσα ενημέρωσης κρίνουν και κρίνονται»

Είκοσι χρόνια από τότε που ξέσπασε το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της Siemens, και αφού η εταιρεία καταδικάστηκε να αποζημιώσει με ψίχουλα το ελληνικό δημόσιο, σήμερα γράφτηκε το τέλος της δυσώδους αυτής υπόθεσης με την αθώωση των 20 από τους συνολικά 22 κατηγορουμένους, κυρίως λόγω παραγραφής. Η δικαστική διαδικασία είχε αρχίσει πριν από 15 χρόνια.

(Από την εφημερίδα των Συντακτών 26/9/2022)

Δεύτερη μέρα σήμερα για το 3ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Ραφήνας, ενός Φεστιβάλ που διοργανώνεται από ανήσυχους πολίτες της πόλης και φιλοδοξεί να ταράξει λίγο τα βαλτώδη νερά της απάθειας και της αδράνειας προσφέροντας παράλληλα ανάσες αισθητικής και πολιτισμού

Σήμερα, Κυριακή 25/9 , στον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ της Ραφήνας θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε ταινίες από το Positively Different Short Film Festival . Ενός Φεστιβάλ που επικεντρώνεται στις πολλαπλές όψεις της καταπίεσης προσεγγίζοντας θέματα όπως το φύλο, τη σεξουαλικότητα, τη φυλή, την τάξη, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την αρτιμέλεια, μέσα από ιστορίες ομάδων και ατόμων που  βιώνουν καταπίεση.

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι

 

1. Feeling Through ( Doug Roland, ΗΠΑ) , διάρκειας 18'

Μια ιστορία για την απίθανη σχέση μεταξύ ενός εφήβου και ενός κωφού τυφλού

 

positively different 09

 

 

2. The Market Man (Paola Cirredu, Ιταλία), διάρκειας 19'

Ο Μάριο είναι ένας ρακοσυλλέκτης που ζει καθημερινά μέσα στην αγορά και το περιθώριο της.

 

positively different 08

 

 

3. Beauty (Θάνος Λυμπερόπουλος, Ελλάδα), διάρκειας 20'

Η Κάλλη είναι μια νεαρή άνεργη κοπέλα που ζει με την καταπιεστική μητέρα της και βρίσκει διέξοδο στον κόσμο του YouTube και των καλλυντικών, ώσπου θα φτάσει στα άκρα για να ικανοποιήσει τους λιγοστούς subscribers, διατηρώντας την τέλεια εικόνα της.

 

positively different 07

 

 

4. The whore’s chair (Mar Navarro, Ισπανία), διάρκειας 15'

Η Μάργκα, που εκπορνεύεται σε μια βιομηχανική περιοχή, δέχεται μια αιφνιδιαστική επίσκεψη από την αδερφή της Λουτσία, η οποία εδώ και πολλά χρόνια φροντίζει τη μητέρα τους που πάσχει από Αλτσχάιμερ. 

positively different 05

 

 

5. The Uninhabitable Ones (Anderson Bardot , Βραζιλία), διάρκειας 25'

Μια βραζιλιάνικη εταιρεία σύγχρονου χορού προετοιμάζεται για μια παράσταση που αντιμετωπίζει ως θέμα τη μαύρη ομοφυλοφιλία. Παράλληλα με τις πρόβες, ο χορογράφος χτίζει μια φιλία με τον Πέδρο, ένα μαύρο αγόρι

positively different 04

Το Positively Different είναι ένα Φεστιβάλ που επικεντρώνεται στις πολλαπλές όψεις της καταπίεσης προσεγγίζοντας θέματα όπως το φύλο, τη σεξουαλικότητα, τη φυλή, την τάξη, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την αρτιμέλεια, μέσα από ιστορίες ομάδων και ατόμων που  βιώνουν καταπίεση. Φιλοδοξεί επίσης να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, τη δικτύωση και τη διεκδίκηση δικαιωμάτων από τις ομάδες αυτές, που ως τώρα δεν είχαν εκπροσώπηση.

Το Positively Different ξεκίνησε επίσημα το 2020 και κατάφερε μέσα σε τρία μόλις χρόνια να καταλάβει μια υψηλή θέση στο ημερολόγιο των εγχώριων κινηματογραφικών Φεστιβάλ. Όπως δηλώνει το μέλος της οργανωτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, Μελ Καλφαντή σε συνέντευξη που έδωσε τον περασμένο Ιούλιο στο 3pointmagazine :

“ Το φεστιβάλ αντικατοπτρίζει το πως θα θέλαμε να είναι ο κόσμος εν γένει: γεμάτος πολυφωνία, και χρώματα που ακούγονται, βλέπονται και βιώνονται. Κάθε φορά που έχουμε τόσο έντονο και θετικό συναίσθημα μέσα στην αίθουσα στο τέλος των προβολών και των συζητήσεων που τις ακολουθούν, νιώθουμε ότι ο κόσμος αυτός μπορεί τελικά να είναι εφικτός.

Εμείς από την πλευρά μας επιβεβαιώνουμε πως ο κόσμος αυτός είναι εφικτός και είναι δικός μας. Πως όσο και να μας πληγώνουν, σκοτώνουν, περιορίζουν, φιμώνουν, ο δρόμος μας είναι προς το φως- και πως το φως αυτό που βγαίνει από μέσα μας είναι αυτό που μας κρατάει αλληλέγγυα και ζωντανά. Πως την ασφάλεια που διεκδικούμε έχουμε τη συλλογική δύναμη να τη δημιουργήσουμε, πως ο δικός μας πλανήτης δεν έχει αυστηρές κάθετες γραμμές, αλλά πολύχρωμες ακαθόριστες ζωγραφιές. Πως δεν ρομαντικοποιούμε το τραύμα μας, αλλά το φροντίζουμε, το ενσωματώνουμε και το μετατρέπουμε σε χώρο συμπεριληπτικό, χώρο ακτιβιστικό, πως αντέχουμε, θα αντέχουμε και πως με αγάπη και αποδοχή θα συνεχίσουμε να είμαστε όσα οι πολλοί φοβούνται: ορατά”

Περισσότερα όμως για την ιστορία της πολύ ενδιαφέρουσας αυτής διοργάνωσης μπορούμε να μάθουμε από ολόκληρη τη συνέντευξη:

 

positively different 04

 

Θέλεις να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας μιλώντας για τον τίτλο του φεστιβάλ;

Ο τίτλος “Positively Different” αντικατοπτρίζει την κοινή μας ιδεολογία, το λόγο για τον οποίο διοργανώνουμε το φεστιβάλ. Στόχος μας είναι να δοθεί χώρος για την ανάδειξη της διαφορετικότητας και των διαφορετικών θέσεων στις οποίες ανήκουν τα εκάστοτε υποκείμενα λόγω του τόπου στον οποίο γεννήθηκαν, του τρόπου με τον οποίο αναπτύχθηκαν και των ταυτοτήτων που φέρουν. Θέλουμε να μιλήσουμε για το πώς αυτές οι ταυτότητες ή αλλιώς θέσεις, επηρεάζουν τις ζωές μας, πως δημιουργούν συνδέσεις και αποστάσεις, επικοινωνώντας υπό το πρίσμα της μη κακοποιητικής, μη στοχοποιητικής αίσθησης της διαφορετικότητας. Αναγνωρίζουμε, δηλαδή, τη διαφορετικότητα σαν μία θετική έκφανση της κοινωνίας μας και ως τέτοια πρέπει να συζητιέται γιατί υπάρχουν πολλές εκφάνσεις της διαφορετικότητας που πράγματι συζητιούνται, υπάρχουν στον δημόσιο λόγο και αναδεικνύονται, αλλά αναδεικνύονται με τρόπο προβληματικό. Αυτό το οποίο προσπαθούμε είναι να φέρουμε την αλλαγή αυτής της αφήγησης, μέσα από τη συλλογική προσπάθεια και συνύπαρξη.

 

Πότε ξεκίνησε η ιδέα για τη διοργάνωση αυτού του φεστιβάλ;

Το φεστιβάλ έκανε τα πρώτα του βήματα το 2018, μέσω του ευρωπαϊκού project εκπαίδευσηςThrough the Lens of the other”. Μέσα από το πρόγραμμα αυτό φέραμε κοντά οργανώσεις που εργάζονται από κοινού με διαφορετικές ομάδες μειονοτήτων, και αξιοποιήσαμε τον κινηματογράφο ως μέσο ελεύθερης έκφρασης των εμπειριών τους μέσω της δημιουργίας αναπαραστάσεων. Το φεστιβάλ, ωστόσο, ξεκίνησε επίσημα το 2020 και διένυσε φέτος την τρίτη του χρονιά.

 

Πώς κύλησε αυτό το ταξίδι από το 2018 ως και σήμερα;

Δεν είχαμε φανταστεί πως το φεστιβάλ θα αναπτυχθεί σε κάτι το τόσο μεγάλο. Στην αρχή αντιμετωπίσαμε αρκετές δυσκολίες γιατί στοχεύσαμε στο να προσελκύσουμε άτομα με πολύ διαφορετικές διαδρομές, χωρίς να είναι καθόλου δεδομένο πως θα υπήρχε αλληλοκατανόηση και σύμπνοια προς έναν κοινό στόχο μεταξύ τους. Τα εμπόδια, ωστόσο, πολύ γρήγορα μετατράπηκαν σε ενδυνάμωση, και κάπως έτσι αυτό το project κατέληξε σε δημιουργίες ερασιτεχνικών ταινιών μικρού μήκους, από ερασιτεχνικές ομάδες νέων που συμμετείχαν σε αυτές. Τότε, αποφασίσαμε πως αντί να προγραμματίσουμε μία απλή προβολή των ταινιών όπως συνηθίζεται στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, θέλουμε να κάνουμε ένα άνοιγμα σε περισσότερο επαγγελματικές δουλειές και να δημιουργήσουμε ένα χώρο ο οποίος μπορεί να είναι συμπεριληπτικός και να προσελκύσει ακόμη περισσότερο κόσμο. Εν τέλει, και χωρίς να το περιμένουμε, ένα φεστιβάλ στο οποίο δουλεύουμε πρακτικά πέντε άτομα και μια ομάδα εθελοντών, έφτασε να έχει sold out προβολές ένα Σαββατοκύριακο που χιόνιζε στην Αθήνα τον Μάρτιο. Αυτό είναι κάτι που μας συγκίνησε, γιατί φαίνεται πως παρόλη την ένταση και το άγχος, το γεγονός πως δουλεύουμε αλληλέγγυα και με αγάπη φέρνει ανταπόκριση.

 

positively different 02

 

 

Με ποιο τρόπο επιλέγονται οι ταινίες προς προβολή;

Αρχικά, ανακοινώνουμε έναν ανοιχτό διαγωνισμό μέσω της πλατφόρμας FilmFreeway, καλώντας δημιουργούς από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου να υποβάλλουν την ταινία τους.  Ο διαγωνισμός παραμένει εν ενεργεία για δύο μήνες, που σημαίνει πως λαμβάνουμε κάθε χρόνο έναν μεγάλο αριθμό ταινιών-  φαντάσου πως την πρώτη χρονιά ξεκινήσαμε με 3.000 ταινίες! Προκειμένου να γίνει η διαλογή των ταινιών που θα προβληθούν στο φεστιβάλ,  συγκροτούμε μία ομάδα εθελοντών και εθελοντριών η οποία ακολουθεί μία σειρά εκπαιδεύσεων αναφορικά με το ζήτημα της διαθεματικότητας και των διακρίσεων, και τη διαδικασία εκπαιδευτικής κινηματογράφου και αξιολόγησης ταινιών. Στη συνέχεια, χωριζόμαστε σε ομάδες, βλέπουμε τις ταινίες, τις συζητάμε ανά εβδομάδα και εξετάζουμε συλλογικά την πρόσθετη αξία τους στο πρόγραμμα. Μέσω της καταληκτικής μας επιλογής στοχεύουμε σε μία ισορροπία, αναλογιζόμενα όχι μόνο την ποιότητα και το περιεχόμενο της εκάστοτε ταινίας, αλλά και τη σύνδεση των ταινιών μεταξύ τους, τον τρόπο με τον οποίο «συνομιλούν» δηλαδή, προκειμένου να επιτύχουμε την ύπαρξη μιας διαθεματικής οπτικής, και την εκπροσώπηση διαφορετικών χωρών και καταγωγών.

 

Επομένως, ποιο είναι το περιεχόμενο των θεματικών του φεστιβάλ;

Οι ενότητες περιεχομένου φτιάχνονται κάθε χρόνο εξαρχής. Η εστίαση του φεστιβάλ επικεντρώνεται σε ζητήματα διακρίσεων, μειονοτήτων, και κοινωνικών συνθηκών όπως είναι το φύλο, η φυλή, η τάξη, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η σωματική ικανότητα, η ψυχική υγεία. Αυτά είναι τα θέματα που πάντα έρχονται και επανέρχονται στο φεστιβάλ, ο τρόπος ωστόσο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τελικές θεματικές συμπεριλαμβανομένων των πάνελ, εξαρτάται από τις ταινίες που προβάλουμε. Φέτος, για παράδειγμα, διοργανώσαμε μία ανοιχτή συζήτηση με τίτλο: “Συμπτώματα Αρρενωπότητας”, η οποία πλαισιώθηκε από ταινίες που προέβαλαν το πως η έννοια της αρρενωπότητας, μία έννοια την οποία καταλαβαίνουμε κυρίως κακοποιητικά, μπορεί να επανανοηματοδοτηθεί, και πως ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ικανότητα, η ηλικία τη διαρρηγνύουν, την αποσταθεροποιούν. Ήταν ένα έναυσμα για να διερευνήσουμε πως μπορούμε να σκεφτούμε με άλλους τρόπους.

 

Προηγουμένως μου είπες πως τα εισιτήρια του φεστιβάλ ήταν sold out. Θεωρείς πως ενός τέτοιου τύπου φεστιβάλ το οποίο με φεμινιστική και ακτιβιστική χροιά δίνει χώρο στην έκφραση της διαφορετικότητας γεμίζοντας με κόσμο τις αίθουσες του, δείχνει μία κοινωνία που ωριμάζει;

Νομίζω ότι το φεστιβάλ εντάσσεται σε ένα πλαίσιο κόσμου που έχει την ανάγκη να μιλήσει για τις έννοιες που διαπραγματευόμαστε, έχει ανάγκη να συναντηθεί, και κυρίως έχει ανάγκη να δει ένα διαφορετικό  δημιούργημα από τις συνήθεις ταινίες που παράγονται από λευκούς cis άντρες. Επίσης, με την πρόσφατη έκρηξη του ελληνικού “me too”, την αναγνώριση της έννοιας της γυναικοκτονίας στο δημόσιο λόγο και της αυξημένης ορατότητας που δίνεται στα ολοένα αυξανόμενα περιστατικά γυναικοκτονιών, έχει δημιουργηθεί αυτόματα ο χώρος και κυρίως η ανάγκη να συζητήσουμε περισσότερο ανοιχτά. Είναι γεγονός ότι η έννοια της εθνοτικότητας, ίσως όχι με τον ακαδημαϊκό της χαρακτήρα, αλλά με την ουσιαστική της κατανόηση, παίρνει πλέον χώρο και πολύς περισσότερος κόσμος ενδιαφέρεται να μιλήσει για αυτήν. Υπάρχει ωστόσο σίγουρα και η άλλη πλευρά, η αντιδραστική, η οποία γίνεται παράλληλα πιο βίαιη και έντονη. Ο περισσότερος κόσμος είναι, δηλαδή, μαζί μας, αλλά υπάρχει και πολύς κόσμος που βρίσκεται απέναντί μας.

 

Αν μπορούσες να ξεχωρίσεις μία δυνατή στιγμή του φεστιβάλ, ποια θα ήταν αυτή?

Φέτος, αποτέλεσε εξαιρετική πρωτοβουλία η διοργάνωση πρωινών προβολών αποκλειστικά για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Προσαρμόσαμε την απεύθυνση του  προγράμματος σε ηλικίες 13 έως 17 ετών, χωρίς να κάνουμε ωστόσο εκπτώσεις σε όσα θέλαμε να δείξουμε και να συζητήσουμε. Συνομιλώντας, εκτός άλλων, για τρανς ταυτότητες, και αναπηρία, τα παιδιά μας απέδειξαν πως είναι πολύ πιο έτοιμα και ανοιχτά στην αποδοχή από το ενήλικο κοινό και η θετική τους ανταπόκριση ήταν συγκλονιστική. Μία πολύ έντονη στιγμή ήταν όταν στο τέλος της προβολής, και εφόσον είχαμε ολοκληρώσει ένα q&a δυόμιση ωρών, ανέβηκαν ξαφνικά σαράντα παιδιά στη σκηνή, φτιάχνοντας ένα μεγάλο κύκλο γύρω από τις σκηνοθέτριες, λέγοντάς τους «ευχαριστώ», αρνούμενα να αφήσουν τον χώρο. Υπήρξαν πολλές ξεχωριστές στιγμές στη διάρκεια του φεστιβάλ, αλλά η εικόνα αυτή μας άγγιξε πολύ.

 

Έχω την αίσθηση πως δεν δίνονται ιδιαίτερες ευκαιρίες σε μαθητές και μαθήτριες να εκτίθενται σε τέτοιου είδους θεματικές και προβολές. Εσείς πως καταφέρατε να φέρετε τόσα παιδιά στο φεστιβάλ?

Χρειάστηκε πολύ προσωπική προσπάθεια στην επίτευξη της επικοινωνίας με τα σχολεία, λαμβάνοντας υπόψιν το ζήτημα της σκληρής γραφειοκρατίας που υπάρχει γύρω από την πρόσβαση σε αυτά. Δεν το βάλαμε ωστόσο κάτω και στο τέλος η επιμονή μάς μας δικαίωσε . Βέβαια, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι γονείς δεν  ενέκριναν την παρουσία των παιδιών τους στις προβολές και υπήρξαν απουσίες μαθητών. Σε κάθε περίπτωση,  πολλά παιδιά παρευρέθηκαν και φάνηκε να τους ενδιαφέρει και να τους αρέσει το περιεχόμενο των όσων είδαν και άκουσαν. Την επόμενη χρονιά στοχεύουμε στην προσέγγιση ακόμη μεγαλύτερου αριθμού παιδιών.

 

Υπάρχει κάποια σκέψη που θα ήθελες να μοιραστείς κλείνοντας την κουβέντα μας;

Το φεστιβάλ αντικατοπτρίζει το πως θα θέλαμε να είναι ο κόσμος εν γένει: γεμάτος πολυφωνία, και χρώματα που ακούγονται, βλέπονται και βιώνονται. Κάθε φορά που έχουμε τόσο έντονο και θετικό συναίσθημα μέσα στην αίθουσα στο τέλος των προβολών και των συζητήσεων που τις ακολουθούν, νιώθουμε ότι ο κόσμος αυτός μπορεί τελικά να είναι εφικτός.

Εμείς από την πλευρά μας επιβεβαιώνουμε πως ο κόσμος αυτός είναι εφικτός και είναι δικός μας. Πως όσο και να μας πληγώνουν, σκοτώνουν, περιορίζουν, φιμώνουν, ο δρόμος μας είναι προς το φως- και πως το φως αυτό που βγαίνει από μέσα μας είναι αυτό που μας κρατάει αλληλέγγυα και ζωντανά. Πως την ασφάλεια που διεκδικούμε έχουμε τη συλλογική δύναμη να τη δημιουργήσουμε, πως ο δικός μας πλανήτης δεν έχει αυστηρές κάθετες γραμμές, αλλά πολύχρωμες ακαθόριστες ζωγραφιές. Πως δεν ρομαντικοποιούμε το τραύμα μας, αλλά το φροντίζουμε, το ενσωματώνουμε και το μετατρέπουμε σε χώρο συμπεριληπτικό, χώρο ακτιβιστικό, πως αντέχουμε, θα αντέχουμε και πως με αγάπη και αποδοχή θα συνεχίσουμε να είμαστε όσα οι πολλοί φοβούνται: ορατά.

 

positively different 03

Πρώτη ημέρα σήμερα για το 3ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Ραφήνας. Ενός Φεστιβάλ που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά φιλοδοξεί να προσφέρει ανάσες πολιτισμού και αισθητικής αλλά και να συμβάλλει με τη θεματική των ταινιών του στην ανάπτυξη του προβληματισμού πάνω σε σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Πράγματα δηλαδή που βρίσκονται παραγκωνισμένα - για να μην πούμε υπό διωγμό – στο σύγχρονο κόσμο της ελαφρότητας, της ευτέλειας, του αμοραλισμού και της άγνοιας.

Σήμερα, Σάββατο 24/9 , στον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ της Ραφήνας, πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε έντεκα βραβευμένες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους από το περσινό, 44ο Φεστιβάλ Δράμας. Πρόκειται για ταινίες ποικίλης θεματολογίας και ύφους, που είναι βέβαιο πως δε θα περάσουν απαρατήρητες

 

 

Οι ταινίες που θα παιχτούν, κατά σειρά προβολής, είναι :

 

Α’ Ενότητα

1. Από το μπαλκόνι, του Άρη Καπλανίδη, διάρκειας 12 λεπτών.

2. A summer place της Αλεξάνδρας Ματθαίου, διάρκειας 21 λεπτών.

3. Brutalia-days of labour, του Μανώλη Μαυρή, διάρκειας 26 λεπτών

4. Δεν θέλω να ξεχάσω τίποτα, της Βαγγελιώς Σουμέλη, διάρκειας 5 λεπτών

5. Motorway 65, της Εύης Καλογηροπούλου, διάρκειας 15 λεπτών

 

Β’ Ενότητα

6. Last visit, του Σπύρου Αλιδάκη, διάρκειας 14 λεπτών

7. Όλα τα πλάσματα της νύχτας, της Μέμης Κούπα, διάρκειας 15 λεπτών

8. Το Βανκούβερ, της Άρτεμης Αναστασιάδου, διάρκειας 23 λεπτών

9. Horsepower, του Σπύρου Σκάνδαλου, διάρκειας 15 λεπτών

10. Ο φοιτητής, του Βασίλη Καλαμάκη, διάρκειας 8 λεπτών

11. Αμυγδαλή, της Μαρίας Χατζάκου, διάρκειας 22 λεπτών

 

Αυτό που έχετε εσείς να κάνετε είναι να πάρετε την καλή σας διάθεση και μια ζακέτα και να έρθετε στον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ της Ραφήνας , γύρω στις 7.30, προετοιμασμένοι για έναν τρίωρο κινηματογραφικό Μαραθώνιο

… Και κάτι τελευταίο. Μην ξεχάσετε να ενισχύσετε, με όποιο ποσό επιθυμείτε, το κουτί που θα δείτε μπροστά στην είσοδο. Τα χρήματα θα διατεθούν υπέρ του αγώνα που διεξάγει το Μεγάλο Ρέμα της Ραφήνας για να εξασφαλίσει την ύπαρξή του κόντρα στα σχέδια εγκιβωτισμού, εγκλωβισμού και τελικής εξαφάνισής του.

Διπλός είναι λοιπόν ο στόχος του Φεστιβάλ και ζητούμε γι αυτό την αμέριστη στήριξή σας

Youtube Playlists

youtube logo new

youtube logo new

© 2022 Atticavoice All Rights Reserved.